بافت قدیمی روستای اروست در منطقه گردشگری باداب سورت جای خود را به بافت مدرن می‌دهد. مردم این روستاخانه‌های خشتی و گلی خود را تخریب کرده و به جای آن از بتون‌های سیمانی و سنگ‌های براق استفاده می‌کنند.

روستای اروست

به گزارش خبرنگار مهر، اروست روستایی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است که برخی ریشه نامش را درخت ارس (ors) می‌دانند که در آن حوالی می‌روید. برخی دیگر آن را تغییر یافته آروس می‌دانند. همچنین می گویند که عروسی از خاندان نجیب زادگان به این منطقه سفر کرده بود که هنگام گشت و گذار خسته شده و به دنبال حیوانی برای سوار شدن می‌گشت و درخواست اسب کرد و به این صورت گفتند که آروس مال خواست. این جمله آنقدر پیچید که نام روستایی که عروس مال خواست را آروس و روستای رو به رو را مال خواست نام گرفت. اما در طی زمان نام روستای آروس به اروست تغییر کرده است. ضمن اینکه نام روستای مالخواست همچنان مثل اول باقی است.

در کنار این روستاها منطقه گردشگری باداب سورت قرار دارد که تا چند سال پیش کسی آن را نمی شناخت. اما مردم روستا آن را به گردشگران معرفی کردند و اکنون خانه‌های آنها میزبان گردشگران است. آنقدر گردشگر از این منطقه بازدید می کند که اهالی روستاهای مالخواست و اروست هر کدام سعی می‌کنند این جاذبه گردشگری را به نام خود کنند. در این میان اما آنها از یک جاذبه دیگر در روستای خود غافل شده اند آن هم معماری روستایشان است.

روستای مالخواست هنوز آنقدر تغییر شکل نداده که بتوان گفت بافت معماری آن به هم ریخته اما مردم روستای اروست خانه های خشتی و گلی خود را تخریب می‌کنند و به جای آن با بتون‌های سیمانی و سنگ های مرمر و براق خانه می‌سازند. به این ترتیب از وضعیت سکونت در خانه های خشتی که نگهداری از آن برایشان سخت است، به قول خودشان راحت شده و خانه‌ها را مدرن می‌کنند. حتی در برخی از این خانه ها آشپزخانه‌ها را «اپن» می سازند!

در روستای اروست کمتر می‌توان خانه‌ای با بالکن و در و پنجره های چوبی دید. خانه‌های خشتی این روستا جایشان را به آپارتمان‌های سنگی داده‌اند. گردشگرانی که به این روستا می‌روند تا در خانه‌های محلی و بومی اقامت کنند، بیشتر در پی عکس گرفتن از همین خانه‌های قدیمی هستند چون برای آنها این خانه‌ها جذابیت بیشتری دارد نکته ای که اهالی روستا به آن بی توجهی می‌کنند.

در این باره، میلاد عالیشاه که راهنمای تورهای گردشگری باداب سورت در روستای اروست به خبرنگار مهر گفت: چند سالی است که بافت قدیمی این روستا در حال تغییر است. نگهداری از خانه‌های خشتی و گلی هزینه بر است و آنها توان پرداخت چنین هزینه هایی را ندارند. بنابراین ترجیح می دهند خانه‌ای که چندین سال است به همان سبک قدیمی بود را به راحتی تخریب کرده و به جایش با بلوک‌های سیمانی خانه جدید بسازند که حتی نمای بسیاری از این ساختمان‌ها با بافت منطقه و روستا یکسان نیست.

وی ادامه داد: من از حدود ۵ سال پیش تورهای گردشگری به سمت چشمه‌های باداب سورت را راهنمایی می‌کنم و متوجه شدم که گردشگران بیشتر خانه‌های خشتی و گلی روستا را دوست دارند چراکه نمای قدیمی آن حفظ شده است. در این روستا خانه‌های قدیمی با در و پنجره های چوبی و بالکن طراحی شده بودند که هنوز هم می توان تعدادی از این خانه های قدیمی را پیدا کرد. گردشگران از این خانه ها عکس گرفته و از اینکه چنین خانه‌هایی تخریب می شود تاسف می‌خورند.

عالیشاه تصریح کرد: چندین سال است به مردم می‌گویم که خانه‌های خود را تخریب نکنید اما آنها و مسئولان روستا توجهی ندارند و متاسفانه اکنون به سرعت این خانه‌ها در حال تخریب است. برخی از مردم روستا برای اینکه گردشگران خانه های آنها را بپسندند ساختمان خود را مدرن می کنند درصورتی که مسافران شهرها از خانه شان به روستا می روند تا در خانه های بومی اقامت کنند.