ایران، مرز پرگهر

رئیس مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران از بازدید اعضای بنیاد ملی نخبگان از پروژه‌های ملی و جاذبه‌های گردشگری کشور در قالب طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» خبر داد.

به گزارش ایسنا، رحیم یعقوب‌زاده گفت: این مرکز با همکاری ستاد اجرایی‌سازی سند راهبردی نخبگان به منظور پیشبرد سند راهبردی کشور در امور نخبگان و با هدف آشنا کردن اجتماع نخبگانی با جاذبه‌های طبیعی، زیارتی، فرهنگی و اجتماعی کشور و ارتقای خودآگاهی ملی و حس دلبستگی به میهن و افزایش آگاهی از خدمات متقابل اسلام و ایران با تأکید بر جایگاه بی‌بدیل اسلام در شکل‌دهی به هویت ایرانی و ارتقای تمدن ایرانی اقدام به برگزاری بازدیدهای علمی، فرهنگی و پژوهشی ویژه این بنیاد در قالب طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» با رویکرد مهارت- محور کرده است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت‌های علمی نخبگان در راستای توسعه کشور و لزوم برنامه‌ریزی حرکت انقلابی در مسیر موانع و مشکلات تولید دانش و جنبش نرم افزاری،‌ این بازدیدها را آغازگر حرکتی دانست که در آن اعضای بنیاد ملی نخبگان در سراسر کشور در قالب اردوهای علمی و تخصصی برای بازدید از پروژه‌های ملی و دستاوردهای فناورانه ایران اعزام می‌شوند.

او در ادامه به ارائه توضیحات مختصری درباره نحوه‌ی اجرا و جزئیات بازدیدها پرداخت و گفت: در اولین مرحله از بازدیدهای برگزار شده برای اعضای بنیاد ملی نخبگان شرکت کنندگان در دو اردوی درون استانی و یک اردوی برون استانی شرکت کردند. همچنین مقصد اردوی دو روزه برون استانی استان زنجان بود که طی آن دانشجویان از نیروگاه سیکل ترکیبی و شرکت ایران ترانسفو به عنوان پروژه‌های ملی و صنعتی و همچنین گنبد سلطانیه (یکی از آثار ثبت شده میراث جهانی) و موزه مردم شناسی (رختشویخانه) به عنوان میراث فرهنگی این استان بازدید کردند. در بازدید از پژوهشگاه رویان و باغ پرندگان نیز دانشجویان با حضور در کارگاه آموزشی (همراه با پرسش و پاسخ) با تاریخچه، فعالیت ها، عملکرد و اهداف این پژوهشگاه آشنا شدند و سپس از نزدیک از آزمایشگاه های بافت شناسی، زیست شناسی مولکولی و پروتئومیکس بازدید کرده و با نحوه فعالیت آنها آشنا شدند.

رئیس مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران افزود: طرح ملی «ایران مرز پرگهر» با هدف تقویت روحیه خود باوری و تاکید بر هویت ایرانی – اسلامی به منظور آشنایی با طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ ملی و دستاوردهای عظیم صنعتی، علمی، پژوهشی، زیر بنایی است که در 37 سال نظام مقدس جمهوری اسلامی توسط مهندسان و متخصصان متعهد داخلی ساخته شده و همچنین به منظور شناخت مواریث فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی در قالب بازدید از میراث‌های طبیعی، تاریخی، باستانی، فرهنگی و اجتماعی برنامه‌ریزی شده است. تاکنون ده دوره از این طرح توسط مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان با همکاری مجریان آن در واحدهای معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی سراسر کشور برگزار شده است که یازدهمین دوره آن نیز در آبان ماه امسال افتتاح می‌شود.