رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت:زنان قهرمان ایرانی، به خاطر وقوع فاجعه منا در انتظار اولیس‌ها(شوهران) خود هستند. متاسفانه تعدادی از این پنه لوپه‌ها باید از پیکر بی‌جان آنها استقبال کنند.

موزه

به گزارش خبرنگار مهر، آئین گشایش نمایشگاه مجسمه‌های پنه‌لوپه  پس از سفری ۴ ماهه هفته گذشته به ایران آمدند و مراسم افتتاح نمایشگاه آنها شب گذشته ششم مهرماه در محوطه باز ورودی موزه ملی ایران با حضور جمعی از کارشناسان میراث فرهنگی، باستان شناسان و موزه داران و وزیر فرهنگ ایتالیا برگزار شد.

در این برنامه مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: در ساعاتی که ما در خدمت شما و میهمانان این مراسم هستیم، پنه لوپه‌های زیادی در ایران یعنی همان زنان قهرمان ایرانی، به خاطر وقوع فاجعه منا در مکه مکرمه در انتظار اولیس‌ها (شوهران) خودشان هستند اما متاسفانه تعدادی از این پنه لوپه‌ها باید از پیکر بی‌جان آنها استقبال کنند و یا باید در انتظار بازگشت همسران خود بمانند.

وی گفت: در سراسر تاریخ این کشور در همه مقاطع به ویژه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد به وجود آمدن حماسه های بزرگ در جهت حفظ و حراست از کیان نظام، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور بودیم. در این حماسه‌های بزرگ از جمله حماسه ۸ سال دفاع مقدس، پنه لوپه‌ها و زنان قهرمان، شریف و متدین ایرانی، سالهاست در انتظار اولیس‌های خودشان هستند.

رونمایی از تندیس پنه لوپه

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: با توجه به اینکه دولت فعلی ایران شعار جهان عاری از خشونت، ایجاد ارتباط دوستانه و تعاملات فرهنگی بین ایران و سایر کشورها را مطرح کرده است، امیدوارم این نمایشگاه مقدمه‌ای برای برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و تلاش‌های مشترک بین ایران و سایر کشورهای جهان در این حوزه باشد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: امیدوارم در شرایط پس از لغو تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه که در سالهای اخیر به کشور ما تحمیل شده بود، بتوانیم در همه زمینه‌های کاری با تمامی کشورها تعامل داشته باشیم، در همین راستا ایتالیا می تواند جایگاه خوبی در بازار گردشگری ایران داشته باشد.

سلطانی فر با اشاره به دیدار خود با وزیر میراث و فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا، گفت: در این مذاکرات مقرر شد که یک چارچوب مشخص همکاری در ابعاد مختلف میراث فرهنگی، امور پژوهشی، همکاری بین موزه ها و گردشگری تعیین و سند همکاری در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به ایتالیا به امضاء برسد.

در ادامه این مراسم  سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سخنانی کوتاه گفت: اگر قرار بود بین ما و تمدن های مهمی که در اروپا وجود دارد یک چیز بهانه قرار گیرد، آن پنه لوپه بود و از این خوش سلیقگی که پنه لوپه میزبان است، خوشحال هستم. اگر به آثار تاریخی خود در این سه حوزه فرهنگی دقت کنیم بهانه های زیادی  برای ملاقاتهای آینده وجود دارد و من امیدوارم که این نمایشگاه به خوبی برگزار شود تا در آینده شاهد برگزاری نمایشگاههای مختلف در ایران و ایتالیا باشیم.

برگزاری نشست های تخصصی در کنار نمایش پنه لوپه

در ادامه برنامه جبرئیل نوکنده سرپرست موزه ملی ایران گفت: اکنون موجبات تجدید پیمان دوستی کشورهای واتیکان، ایران و ایتالیا فراهم شده است. نمایشگاه پنه لوپه، پیکره ای برای صلح بخشی از نمایشگاه بزرگی است که در سال ۲۰۱۵ تحت عنوان مجسمه های کلاسیک از سوی بنیاد پرادا در میلان برپا شده بود و پس از ۴ ماه،  اکنون شاهد افتتاح نمایشگاه این مجسمه ها در موزه ملی ایران هستیم. این نمایشگاه تا ۱۰ دی ماه برپا خواهد بود.

وی افزود: این نمایشگاه در ایتالیا با استقبال فراوانی از سوی مردم روبرو شد. پیش بینی می شود در ایران نیز با استقبال روبرو شود. در کنار این نمایشگاه موزه ملی ایران برنامه های جانبی مانند نشست های تخصصی  مرتبط با موضوع نمایشگاه را دارد.

نوکنده گفت: از همه موزه های کشورهای دوست دعوت می شود با برگزاری نمایشگاه مشترک و تعاملات دو سویه باعث آشنایی علاقه مندان با پیشینه تاریخی کشورها شوند.

داریو فرانچسکینی وزیر میراث و فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا  نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه پیکره‌ای برای صلح؛ تندیس‌های پنه لوپه از تخت جمشید تا رم و پس از بازدید از موزه دوران اسلامی، گفت: این آثار از اهمیت ویژه ای برخوردارند، چراکه برخی از نمایشگاهها نه فقط به دلیل غنای فرهنگی، بلکه به خاطر پیامی که دارند مورد توجه قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه از ایده برگزاری این نمایشگاه استقبال کرده است، گفت: ما امروز در این برهه تاریخی حساس شاهد تخریب میراث فرهنگی هستیم فقط به این دلیل که این آثار نمادهای فرهنگی هستند، من از ایران به دلیل توجه به حفاظت از آثار تاریخی تشکر می کنم و مایه خوشبختی است که پیش از افتتاح این نمایشگاه ملاقاتهایی با مسئولین ایرانی داشتیم.

ابراز تاسف سفیر ایتالیا به دلیل جان باختگان حجاج ایرانی

در این برنامه، مائورو کنچاتوری سفیر ایتالیا نیز با ابراز تاسف به دلیل جان باختن تعدادی از حجاج ایرانی در شهر مکه گفت: نخست وزیر ایتالیا و رئیس جمهور ایران با یکدیگر ملاقات داشته اند و درباره روابط نزدیک دو کشور صحبت کرده اند و در آینده نزدیک رئیس جمهور ایران، سفری به ایتالیا خواهد داشت.

وی گفت: آقای روحانی در دیدار خود بیان کرده که نقطه قوت روابط تاریخی بین ایران و ایتالیا روابط علمی و دانشگاهی بین دو کشور بوده است. در طی هفته پیش دو بازدید رسمی در سطح سیاسی برگزار شده است که موضوع صحبت ها درباره فرهنگ بوده است.

وی گفت: ۴ مجسمه پنه لوپه بیانگر نمادهای فراوانی هستند. مهمترین نماد این نمایشگاه درباره صلح است. پنه لوپه سالها به دریا نگاه می کرد تا همسرش از جنگ برگردد. نگاه او همراه با صلح بوده است و این نماد از یونان باستان به پادشاه هخامنشیان هدیه داده شد تا پایانی برای جنگ باشد اما متاسفانه بعدها مقداری از این مجسمه تخریب شد و سالها زیر خاک ماند و دوباره از زیر خاک بیرون آمد. این مجسمه ها با آشکار شدن مجددشان پیام صلح را در دنیای باستان و دوران مسیحیت آشکار کردند.

سفیر ایتالیا افزود: ۴ مجسمه در کنار هم در یک نقطه حساس تاریخی و زمانی به هم رسیدند که توافق هسته ای انجام شده این نشانه خوبی برای بیان این است که امروز هم احساس مسئولیت پذیری و گفتگو می تواند در دنیا شرایط بهتری را ایجاد کند و می تواند باعث حل مشکلات شود.

پیام صلح واتیکان به ایران

در ادامه این برنامه  لئوبوکاردی، سفیر واتیکان گفت: روابط دوستی ایران و واتیکان به سالهای قبل برمی گردد آن هم زمانی که ایران ارتباط خود را با واتیکان آغاز کرد در سال ۱۹۷۶ گفتمان بین مذاهب انجام شد آن هم در سطح عالی و بین رهبران ارشد دو کشور و روابط دیپلماتیک بین آنها همچنان زنده بود تا اینکه امشب به مراسم افتتاح نمایش مجسمه های پنه لوپه رسیدیم. واتیکان گفتمان فرهنگی را از طریق امانت دادن مجسمه صلح آغاز می کند. این پیام صلح واتیکان به ایران است و سلامی از سوی واتیکان به ایران است.

وی گفت: در کشورهایی مانند سوریه آثار تاریخی به غارت می رود ایران در این برهه سعی می کند بر فرهنگ خود ارزشگذاری کند و میراث خود را حفظ کند و در این راه از هنر به عنوان ابزار صلح استفاده می کند.

در میان سخنرانی های پی در پی مراسم افتتاح نمایشگاه مجسمه های پنه لوپه یک پرفورمنس به مدت نیم ساعت با موضوع شرح حال پنه لوپه برگزار شد. پس از آن حاضران در مراسم نمایشگاه را افتتاح کرده و به دیدن مجسمه های پنه لوپه در موره ملی رفتند.