گردشگری سلامت

شورای راهبری گردشگری سلامت در حالی اولین سالگرد خود را با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، درمان و خدمات پزشکی و سازمان نظام پزشکی کشور پشت سر گذاشت که اعلام شد هم اکنون یک‌چهارم بیمارستان‌های کشور امکان خدمات‌دهی در بخش گردشگری سلامت را دارند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این نشست یادآور شد: شورا براساس امضای توافق‌نامه در فروردین‌ماه سال 93 بین دو وزارتخانه امور خارجه و بهداشت و سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری و نظام پزشکی با تعیین تکلیف و مأموریت‌هایی برای دسترسی به اهداف مشترک به منظور توسعه گردشگری سلامت تشکیل شد.

وی ادامه داد: در این شورا سه گام مطرح شده؛ نخست دفاتر، مجریان، بازاریابان و فعالان گردشگری سلامت که شیوه‌نامه آن تصویب و اجرا شده است. دوم شناخت منابع و امکانات خدمات درمانی در بیمارستان‌ها که دستورالعمل آن در حال تکمیل است و سوم نظام قیمت‌گذاری خدمات در این بخش که پس از تشکیل سندیکای پزشکان و تصویب اساسنامه آن‌ها در شورا فعال خواهد شد.

معاون گردشگری اطمینان داد که این سه گام تا قبل از پایان امسال به نتیجه برسد و در سال آینده وارد بازاریابی انبوه گردشگری سلامت شویم.

تشکیل سندیکای فعالان گردشگری سلامت

در ادامه علیرضا زالی، رئیس نظام پزشکی کشور مولفه‌ها و ضوابط تعیین شده در این شورا را برای مراکز خدمات درمانی و پزشکی بیان کرد و افزود: این شورا دنبال ارتقاء کیفیت، نظارت، ممیزبخشی و پیگیری خدمات و همچنین رصد بیماران است.

او از تشکیل سندیکای فعالان گردشگری سلامت خبر داد و گفت: پس از دریافت تأییدیه شورا و امضای اساسنامه آن، این سندیکا تشکیل خواهد شد که وظایف آن نیز مشخص است.

زالی سپس با اشاره به مزیت‌های گردشگری سلامت در ایران اظهار کرد: براساس مطالعات تطبیقی، ایران در حوزه‌های جراحی پلاستیک، درمان کم تهاجمی و غیرتهاجمی قلبی و عروقی، جراحی پیچیده قلب، ناباروری و نازایی و درمان‌های تخصصی دندان‌پزشکی، عمل‌های پیچیده ستون فقرات و درمان نوین لاپاراسکوپیک ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگر درمانی دارد.

او ادامه داد: تمام خدمات درمانی که لوکس، گران و پیچیده تعریف شده در ایران با توجه به توان پزشکان دارای کیفیت و نرخ ارزان‌تر در مقایسه با سایر کشورها است. بنابراین با چنین ظرفیتی می‌توان مهمان گردشگران منطقه و فرامنطقه‌ای بود.

یک‌چهارم بیمارستان‌ها در گردشگری سلامت فعال‌اند

دکتر سیدمحمدحسین میردهقان، مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه بیمارستان‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت از ظرفیت مازاد خود استفاده می‌کنند، گفت: تخت‌های بیمارستانی که قابل ارائه خدمات به بیماران داخلی باشد در تصرف گردشگران خارجی قرار نمی‌گیرد.

او در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت پیگیر سه مولفه است، افزود: ارائه تجربیات تخصصی و فوق تخصصی، دسترسی به خدمات تخصصی با ارائه تسهیلات و ایجاد اطمینان در دریافت‌کنندگان خدمات از جمله این مولفه‌ها است که وزارت بهداشت سعی می‌کند در چارچوب آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌هایی که در شورا تصویب و ابلاغ می‌شود، پیگیر باشد.

وی ادامه داد: پذیرش بیمار و پیگیری بعد از عمل جراحی نیز دو مولفه دیگری است که سعی می‌شود به واسطه فعالیت‌های شرکت‌هایی در داخل و نمایندگانی در خارج از کشور محقق شود.

میردهقان اعلام کرد: در حال حاضر یک‌چهارم بیمارستان‌های موجود در کشور در حوزه گردشگری سلامت فعال‌اند که امیدواریم با ابلاغ اساسنامه شورا این ظرفیت افزایش یابد.

وی پذیرش در رشته‌های تخصصی چشم، قلب، زیبایی، نازایی و اعصاب را دارای رنکینگ یک تا پنج اعلام کرد و افزود: امیدواریم در سال دوم تشکیل شورای راهبری گردشگری شاهد ساماندهی بیشتر ورود بیماران با نظم و تعرفه مشخصی باشیم.

زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره تعیین تعرفه در بیمارستان‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت با توجه به نابسامانی‌های موجود اظهار کرد: در مقطع فعلی تعرفه خدمات گردشگری سلامت شناور است، اما در ادامه در سایت مراکز درمانی، نوع خدمت و قیمت آن با شفافیت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: از جمله وظایف سندیکای فعالان گردشگری سلامت قیمت‌گذاری خدمات و تعیین تعرفه متناسب با ظرفیت و درجه بیمارستان‌ها با موافقت شورای راهبری گردشگری سلامت است. همچنین در نشست اخیری که با وزیر بهداشت داشتیم، پیشنهاد شد تعیین برخی از این تعرفه‌ها به هیأت امنای دانشگاه‌ها سپرده شود؛ چون آن‌ها از نظر قانونی این ظرفیت را دارند که خلأ‌ها را برطرف و تعرفه‌ها را تعیین کنند.

او نیز تأکید کرد: بیمارستان‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت باید از مازاد خدمات خود استفاده کنند.

وی همچنین درباره بیمارستان‌هایی که امکان فعالیت در حوزه گردشگری سلامت را دارند، گفت: در حال حاضر بیمارستان‌های خصوصی به این فرایند وارد شده‌اند، اما تاکنون خدشه‌ای به پذیرش بیماران داخلی وارد نشده است. برخی از بیمارستان‌های دولتی نیز با تعریف خدمات هتلی فعالیت در این حوزه را آغاز کرده‌اند، اما شرط خدمت در گردشگری سلامت استفاده از ظرفیت مازاد است و نباید به بیماران داخلی آسیبی وارد شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی معدل اشغال تخت در کشور را 60 تا 70 درصد به طور نوسان اعلام کرد و افزود: با توجه به این آمار حدود 30 تا 40 درصد تخت‌های بیمارستانی مازاد تعریف شده‌اند. البته امکان دارد در بیمارستان‌های آموزشی و دانشگاهی این ظرفیت مازاد وجود نداشته باشد، اما بیمارستان‌ها با ورود به این عرصه می‌توانند به ازای درآمدی که به دست می‌آورند در بخش خدمات درمانی داخلی ارتقاء کیفیت داشته باشند.

میردهقان مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت نیز در ادامه این توضیحات گفت: ضریب تخت بیمارستانی به نسبت جمعیت کشور یک تخت به 1000 نفر است، بنابراین میانگین 1.6 و 1.7 است، اما این ضریب یکنواخت نیست. آمارها گویای آن است که 80 درصد بیماران ورودی به سمت بیمارستان‌های خصوصی در حالی که از ظرفیت مازاد استفاده شده هدایت شده‌اند.

هتل‌بیمارستان یا پری دریایی!

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست سوالی درباره فعالیت‌ هتل بیمارستان‌ها که چندی پیش یکی از این مجموعه‌ها توسط وزیر بهداشت افتتاح شده بود مطرح شد که مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری هتل‌بیمارستان را به پری دریایی تشبیه کرد که اعضای آن از موجودات مختلفی شکل گرفته است.

وی در ادامه گفت: بخشی از هتل‌بیمارستان درمان و بخشی دیگر اسکان است. در آیین‌نامه‌ای که اخیرا دولت ابلاغ کرده، به این موضوع اشاره شده است و اگر سرمایه‌گذاری بخواهد چنین مجموعه‌ای را داشته باشد باید مجوز آن را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مجوزهای بخش درمان این مجموعه را از وزارت بهداشت بگیرد.

میردهقان در ادامه این توضیحات با تأکید بر اینکه از نظر وزارت بهداشت، هتل بیمارستان موضوع منتفی شده‌ای است، گفت: در آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت عنوان هتل بیمارستان نداریم، بنابراین از مجموعه‌ای که چنین اقدامی را کرده بود درخواست کردیم تابلوی خود را عوض کنند که این اتفاق افتاده است.

به گزارش ایسنا، هفتمین نشست شورای راهبری گردشگری که در نخستین سالگرد تشکیل آن در معاونت گردشگری برگزار شد نمایندگانی از وزارت خارجه، بهداشت و سازمان نظام پزشکی حضور داشتند. همچنین قرار بود معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این نشست حضور داشته باشد که نماینده دیگری از این وزارتخانه جایگزین شده بود.