مرتضی رحمانی موحد

برخلاف مدیران سابق گردشگری که سعی داشتند با جشن‌های متعدد و پرهزینه مردم را متوجه روز جهانگردی کنند، مدیران فعلی برنامه‌های این روز را به سخنرانی و برگزاری نمایشگاه محدود کرده‌اند!

به گزارش خبرنگارمهر، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نشست خبری مربوط به روز جهانی گردشگری را پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۹ شهریور، درست یک هفته مانده به روز جهانی جهانگردی در سالن اجتماعات معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی برگزار کرد.

رحمانی موحد در ابتدای این نشست گفت: قصد داریم در دو جایگاه، بستر عمومی برای عرضه و معرفی فعالیت های گردشگری ایجاد کنیم با این رویکرد نمایشگاه تخصصی مشارکت ملی گردشگری نیز طی چهار روز در بوستان مشاهیر واقع در منطقه فرهنگی عباس آباد با هدف معرفی افراد گردشگری فعالیت‌ها و آموزش های پایه کانون ها و نهادهای مردمی برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه اصلی روز گردشگری نیز پنجم مهرماه در سالن همایش های برج میلاد از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر برگزار خواهد شد. در این برنامه سخنرانی ها و مطالب مرتبط با این روز ارائه می شود و کارت صبای بیمه ایران به همراه سیم کارت گردشگری رونمایی خواهد شد. همچنین برترین‌های جشنواره ملی مشارکت های گردشگری معرفی می‌شوند. قصد داریم تا از برترین‌های ملی صنعت گردشگری در ۳۰ رشته فعالیت مرتبط با صنعت گردشگری تقدیر کنیم و معرفی برترین‌های گردشگری را به صورت سالانه انجام داده و با توجه به نظر همه، برترین های هر فعالیت را مشخص و با حمایت از این روند چنین اقدامی را به یک رقابت سالم برای ارتقاء خدمات تبدیل کنیم.

مسئولان سازمان جهانی جهانگردی به ایران نمی‌آیند

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر حضور فردی از سازمان جهانی جهانگردی در روز جهانی گردشگری توضیح داد: در سه سال اخیر کسی از سازمان جهانی گردشگری در این روز حضور پیدا نکرده ولی معمولا مراسم روز جهانی جهانگردی توسط دبیرخانه هر سال در یکی از کشورها به صورت نمادین اجرا می شود. امسال قرار بود این برنامه در بورکینافاسو برگزار شود، اما نمی دانم با توجه به کودتای این کشور، برنامه‌یشان چیست.

رحمانی موحد درباره اینکه آیا کارت‌های اعتباری گردشگری پس از رونمایی فعال هم می‌شود، یا خیر؟ توضیح داد: سعی کرده‌ایم به مرحله اجرا برسد و مانند خودروسازها نباشد که ماشین را فقط طراحی می‌کنند. ما می‌خواهیم طرح به مرحله اجرایی برسد. ما درباره رونمایی از واقعیت ها صحبت می‌کنیم، ولی در سطح اجرا فازهای مختلفی پیش بینی می شود.

وی همچنین درباره سیم کارت گردشگران خارجی نیز عنوان کرد: این سیم کارت می تواند به ایجاد فضای ارتباطی داخلی و خارجی کمک کند و هزینه رومینگ گردشگران خارجی را حذف کند. این سیم کارت علاوه بر خدمات ارتباطی باید خدمات محتوایی هم داشته باشد و گردشگران از اطلاعات مربوط به گردشگری ایران مطلع شوند. سعی شده که این محتوا در سیم کارت گردشگران خارجی قرار داده شود.

رحمانی موحد همجنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه شرکت سمگا در سال های گذشته تخلفاتی داشته و اکنون این شرکت قراردادی با شرکت‌های خارجی جهت سرمایه گذاری در بخش هتلداری امضا کرده است، گفت: این موضوع مربوط به ما نیست، از خودشان بپرسید.

حاشیه‌های یک نشست

– در این نشست خبری معاون گردشگری بارها تاکید کرد که فقط به سوالات مربوط به روز جهانگردی را پاسخ می‌دهد. به همین دلیل خبرنگاران ترجیح دادند به دلیل عدم امکان طرح آزاد سوالات حوزه گردشگری، سوالات مهم خود را در رابطه با روز جهانگردی را هم مطرح نکنند.

– رحمانی موحد همچنین در آغاز جلسه تأکید کرد که تنها یک ساعت می‌تواند برای این برنامه خبری زمان بگذارد اما وقتی متوجه شد خبرنگاران سوالات خود را نمی‌پرسند، گفت سوالات دیگر هم می‌توانید بپرسید.

– در دولت قبل معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی روز جهانی گردشگری را به هفته گردشگری گسترش داده بود و برنامه ها و جشن های مختلفی پیرو آن برگزار می‌کرد و به تبلیغ آن در سطح شهر می‌پرداخت به حدی که برخی از منتقدان آن را ریخت و پاش‌های دولت اعلام می کردند، اکنوناما در دولت یازدهم معاونت گردشگری برنامه های روز جهانی گردشگری را محدود به سخنرانی ها و نمایشگاه‌های تکراری کرده است.