تپه باستانی

عرصه و حریم یک تپه باستانی موسوم به تپه پارک جنگلی گچساران که مورد انواع تعرض از جمله شخم زدن توسط ماشین آلات کشاورزی قرار گرفته، تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهاب رستمی سرپرست گروه گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم این تپه باستانی گفت: این تپه دارای آثار معماری به صورت سنگ‌های خشک چین و سفالهای پراکنده بود که بر اساس داده‌های سفالی، این تپه مربوط به دوران قرون میانه اسلامی است.

این باستان شناس افزود: سمت غرب تپه توسط ماشین آلات راهسازی دچار برشی عظیم شده که به راحتی می‌توان نوع سنگ‌های تشکیل دهنده تپه را مشاهده کرد.

به گفته او و بر اساس بررسی های انجام شده بر روی این برش هیچگونه لایه فرهنگی در آن مشاهده نشد.

رستمی با اشاره به انجام چند حفاری غیرمجاز بر روی تپه و درمیان سنگ چین‌ها گفت: این حفاری‌ها و شخم زدن زمین توسط ماشین آلات کشاورزی شکل هندسی و چینش سنگ چین‌ها را تا حد زیادی دچار آشوب و نامنظم کرده است. تپه در بین زمین های کشاورزی واقع شده که امکان تعرض به عرصه آن روز به روز بیشتر می شود و هدف ما از انجام تعیین عرصه و حریم جلوگیری از تخریب بیشتر و حفظ این تپه فرهنگی بود.

تپه پارک جنگلی گچساران پوشیده از درختان اکالیپتوس در سمت شمال شرقی مسیر اتوبان گچساران به یاسوج و در فاصله تقریبی ۲ کیلومتری شمال شرقی باند فرودگاه این شهرستان، در فاصله تقریبی ۸۵۰ متری شرق تپه فرودگاه قرار دارد. تپه از دو سمت شمال و جنوب به زمین های کشاورزی که بصورت دیم کشت میشوند از سمت شرق به هسته اصلی پارک جنگلی و ازغرب به جاده خاکی متصل به زمین های بالادست می رسد. تعیین عرصه و پیشنهاد حریم برای تپه پارک جنگلی گچساران با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت.