تنبوشه‌های سفالین

مدیر اداره میراث فرهنگی بروجرد گفت: ساختمان ضلع جنوبی تهدیدی برای سفا‌ل‌های تازه کشف شده سیستم آبرسانی تاریخی است که آن هم در فاصله ۱۵ سانتی با سفال‌ها قرار دارد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری+ بروجرد با تکذیب بتن‌ریزی در محل کشف سفالینه‌های متعلق به یک سیستم آبرسانی تاریخی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: این سازه کشف شده بخشی از سیستم آبرسانی قدیمی است که در کنار دیوار ارگ قدیم بروجرد بوده است و احتمالا آبی که می‌خواسته وارد مخزن آب شود در داخل این تنبوشه‌ها ریخته می‌شده است.

حجت یارمحمدی ادامه داد: ساختمانی که در کنار این تنبوشه‌های سفالی تازه کشف شده در حال ساخت است، قرار است به مجتمع تجاری و مسکونی تبدیل شود که بخش خصوصی آن را می سازد. نزدیک‌ترین دیوار به این تنبوشه‌های سفالین، حدود ۱۵ سانت با آن فاصله دارد و مالک تحت نظارت یگان حفاظت میراث فرهنگی فعالیت می‌کند. تمام تلاش یگان حفاظت از میراث فرهنگی این است که وضع موجود را حفظ کنند. چرا که برای ما اولویت حفظ این سازه است. تا اینکه بتوان شرایط را برای کاوش و تحقیقات بیشتر مهیا کرد.

یارمحمدی ادامه داد: به نظر می‌رسد این سیستم آب‌رسانی در محوطه باغ تعبیه‌شده است. چرا که دیوار پشتی این تنبوشه‌ها یک باغ متعلق به پادگان ارتش است و ما اگر بخواهیم کاوشی انجام دهیم می‌بایست مجوز گرفته و در این محدوده فعالیت کنیم. به هر حال این پروسه زمان بر است. در هر حال این سازه زیر بتون نمی‌رود. ما قصد داریم این فاصله را با یونولیت یا مصالح دیگر پر کنیم تا این سفالها سالم باقی بمانند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد با تاکید بر اینکه مستندسازی کلی از آثار کشف‌شده و وضع موجود انجام شده گفت: باید بررسی شود که آیا واقعا سیسنم آبرسانی ارگ به این شکل بوده است یا خیر و یا اینکه آب انباری نیز وجود دارد و یا آن هم تخریب شده است. لازم است اگر محوزی صادر شد، گمانه‌زنی شود. در هر حال وضعیت اعتبارات ما قوی نیست که هر زمان خواستیم کار را شروع کنیم. محدودیت‌هایی درباره مجوز و اعتبارات وجود دارد. اما اکنون یگان حفاظت مرتب از این محدوده بازرسی می‌کند چون اکنون این تنبوشه‌ها تنها از ضلع جنوبی در خطر هستند با این حال از مالک تعهد گرفته‌ایم که آسیبی به آنها نزند.

وی ادامه داد: مدتی پیش قطعه‌ای از دیوار فرو ریخته بود که ما از مالک خواستیم تا شمع های را به دیوار بزند تا هم از آسیب کارگرانش جلوگیری کرده باشد و هم دیوار ریزش نکند. این کار اکنون انجام شده و سه شمع آهنی برای آن زده است.

یارمحمدی درباره متوقف ماندن عملیات ساختمان سازی گفت: ما از مالک خواستیم که فعلا ساخت و ساز را متوقف کند اما قبول نکرد. همچنین پیشنهاد خرید سه متر از زمین را دادیم تا عقب تر برود چون در آن صورت دست ما برای کار بازتر بود اما گفت که ملکش ناقص می شود. از سوی دیگر قیمت زمین  در این محدوده گران است.