تفاهم‌نامه همکاری

تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و وزارت ورزش و جوانان به امضای رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این تفاهم نامه شنبه ۱۴ شهریور ماه، در راستای توسعه گردشگری و ورزش کشور در ابعاد داخلی و خارجی به امضای مسئولین دو دستگاه رسید.

از جمله مهمترین اهداف امضای این تفاهم نامه می توان به توسعه و ارتقای گردشگری ورزشی در ابعاد داخلی و خارجی، استفاده از ظرفیت های گردشگردی ورزشی در توسعه و تحکیم دوستی ملت ها، شناساندن و معرفی ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و ظرافت های صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور به گردشگران ورزشی، توسعه سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در تاسیسات اقامتی، پذیرایی و تفریحی ورزشی، توسعه همکاری های علمی و پژوهشی و حفظ، اشاعه و پاسداشت آئین ها در ورزش های ثبت شده جهانی و ملی اشاره کرد.

تفاهم نامه بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مدت ۵ سال قابل اجرا و اعتبار خواهد بود و پس از آن به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

آغاز فصل جدید همکاری بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان میراث‌فرهنگی

امضای تفاهمنامه بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت ورزش و جوانان، می تواند به رونق و افزایش گردشگران ورزشی و حمایت و صیانت از آنها کمک کند.

مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وزارت ورزش و جوانان گفت: براساس آمارها در سال ۲۰۱۴ میلادی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر گردشگر در تمام دنیا جابه‌جا شده اند که از محل جابه‌جایی این تعداد گردشگر ، ۱۴۷۰ میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشورها شده است.

سلطانی فر ادامه داد: در حال حاضر آمار رسمی از سوی سازمانهای بین المللی گردشگری در رابطه با تعداد گردشگران ورزشی اعلام نشده است، اما تخمین زده شده که گردشگران ورزشی خارجی که در المپیک ها، مسابقات جهانی یا لیگ قهرمانان اروپا شرکت می کنند بین هفت تا هشت درصد این گردشگران را به خود اختصاص می دهد، که با توجه به این اعداد و ارقام، هشت درصد گردشگر ورزشی، درآمدی معادل ۱۲۰ میلیارد دلار در بر خواهد داشت که این مبلغ قابل توجه است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه افزود: زمانی که دولت یازدهم کشور را تحویل گرفت آمار گردشگری زیر چهار میلیون نفر در سال با درآمد پنج میلیارد دلار بود که آمار پایینی است، اما تعداد گردشگران خارجی کشورمان به بالای ۵ میلیون نفر رسیده و درآمد حاصل از آن به ۷.۵ میلیارد دلار رسیده است.

سلطانی فر با بیان اینکه ۵۰ درصد گردشگران کشورمان را زائرین مشهد مقدس و قم تشکیل می دهند، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های گردشگری، تاریخی، مذهبی، توریسم سلامت و  طبیعت گردی  که در ایران وجود دارد،  کشورمان از نظر جاذبه های گردشگری جزء ۱۰ تا ۱۵ کشور اول دنیاست.

معاون رییس جمهور در ادامه بیان کرد: با توجه به ظرفیتهایی که در کشورمان وجود دارد سهم ما از گردش مالی گردشگری در دنیا باید ۲ درصد باشد یعنی باید به رقم ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار برسیم، رقمی که در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور برای حوزه گردشگری پیش بینی شده است و با وجود گذشتن ۱۰ سال از این سند ما فقط به ۵ میلیون گردشگر دست یافته ایم.

 سلطانی فر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه و رونق گردشگری گفت: صدور ویزا برای اتباع ۱۹۰ کشور، افزایش زمان ویزای فرودگاهی از ۱۵ به ۳۰ روز و آغاز اقدامات اجرایی صدور ویزای الکترونیک توسط وزارت امور خارجه بخشی از برنامه ها و اقدامات سازمان میراث فرهنگی در این حوزه است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مشکلات و موانع موجود در بخش زیرساختهای گردشگری، اضافه کرد: با کمک بخش خصوصی و اراده ای که در تمام مسئولان کشور برای توسعه و رونق گردشگری وجود دارد این موانع حل رفع خواهد شد.

وی همچنین در مورد فرصت های به وجود آمده برای حوزه گردشگری گفت: سه فرصت پیش رو داریم که در پیشبرد اهداف سازمان در حوزه گردشگری  موثر است ، تمرکز تمام مسئولان عالی رتبه کشور از جمله مقام معظم رهبری، نهاد ریئیس جمهوری، مجلس و قوه قضاییه که از رشد و رونق گردشگری حمایت می کنند، اولین فرصت ما در این بخش است.

سلطانی فر ادامه داد: با توجه به شرایط به وجود آمده پس از تفاهمنامه وین که در بخش های مختلف اقتصادی کشور از جمله گردشگری فضای جدید و امیدوارکننده ای به وجود آورده است، ما معتقدیم که گردشگری بیشترین تاثیرات مثبت را در این فضا خواهد داشت و با رشد و رونق بسیاری همراه خواهد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: فضای امن ایران برای حضور گردشگران برخلاف ناامنی که در کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، لیبی و مصر وجود دارد، باعث شده است تا گردشگران با تمایل بیشتری ایران را برای سفر انتخاب کنند.

وی بیان کرد که امضای تفاهمنامه به پیشبرد اهداف سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت ورزش و جوانان کمک کند.