مسعود سلطانی‌فر

آیین‌نامه ایجاد، اصلاح و تکمیل، درجه بندی و چگونگی بهره برداری تاسیسات گردشگری با پیشنهاداتی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه کرده بود در هیات دولت به تصویب رسید و برای همیشه تکلیف این صنعت روشن شد.

به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاح هتل اسکان الوند که با حضور سید حسین هاشمی استاندار تهران و سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان فعالان بخش خصوصی حوزه گردشگری برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: ما افتخار میزبانی از امام هشتم شیعیان جهان و خواهر ایشان حضرت فاطمه معصومه(س) را داریم که این یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری زیارتی کشورمان است، به طوری که هر ساله 50 درصد از گردشگران خارجی ورودی با هدف زیارت اماکن مقدس به ایران سفر می‌کنند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: استفاده بیش از پیش از ظرفیت گردشگری زیارتی با فراهم کردن امکانات لازم در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

سلطانی‌فر در ادامه با اشاره به تجربه موفق گروه هتلهای اسکان، گفت: امیدوارم با افتتاح سومین هتل این گروه در تهران، تمرکز و توجه به سایر استانها هم در دستور کار قرار گیرد و در زمینه گسترش و توسعه صنعت گردشگری گام‌های مهمتری برداشته شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: در جلسه روز چهارشنبه(4 شهریور) هیات دولت، آیین نامه ایجاد، اصلاح و تکمیل، درجه بندی و چگونگی بهره برداری تاسیسات گردشگری با پیشنهاداتی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه کرده بود به تصویب رسید و برای همیشه تکلیف این صنعت روشن شد.

وی افزود: ابهاماتی که برخی از فعالان این بخش داشتند با تصویب این آیین نامه برطرف شد، چراکه پس از پیگیری‌ها و جلسات متعددی که در کمیسیون‌های زیرمجموعه دولت برگزار شد و اظهارنظرهای قانونی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، مجموعه گردشگری به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود، در این آیین نامه که ظرف 10 روز آینده ابلاغ می‌شود، تاسیسات گردشگری به صورت شفاف تعریف شده و ضوابط ایجاد، بهره برداری، درجه بندی و نظارت بر این صنعت تعیین شده است.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: این آیین نامه در سال 68 به تصویب رسیده بود و 10 بار مورد اصلاح قرار گرفته بود، اما با توجه به اینکه بازبینی بندهای آن ضروری به نظر می‌رسید از یک سال قبل فرآیند بازبینی آغاز شد و در نهایت به تصویب رسید.

سلطانی‌فر در ادامه با اشاره به اینکه امروز کشور در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار دارد، افزود: اگر از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، با توجه به رویکرد خوب رئیس جمهور براساس اصول و چارچوب مشخص در گسترش تعاملات با کشورهای دنیا، شاهد روند رو به رشد گردشگران ورودی بودیم اما پس از توافق نامه وین و تکمیل مراحل مختلف تصویب برجام، شاهد بروز و ظهور شرایط ویژه سیاسی و اقتصادی در کشور خواهیم بود.

سلطانی‌فر تصریح کرد: تعاملات در بخشهای مختلف با سایر کشورها براساس چارچوب و اصول دیپلماسی گسترش می‌یابد، هرچند آثار و شواهد این شرایط ویژه را امروز هم می‌توان مشاهده کرد و حضور هیات‌های سیاسی، اقتصادی و گروه‌های مختلفی از کشورهای دیگر در کشورمان از مصادیق این آثار است.

وی اضافه کرد: با پشت سر گذاشتن یک دوره سخت، پس از پایان تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه، ان‌شاءلله بتوانیم از برکات این پیروزی بزرگ تاریخی که براثر حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم، تدابیر دولت در مذاکرات حساس و پیچیده و تلاش‌های شبانه روزی تیم مذاکره کننده حاصل شد، استفاده کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به بررسی‌های خود در رابطه با اینکه با چه رویکرد و شتابی باید در مسیر توسعه گردشگری حرکت کرد، گفت: جالب است بدانید پس از جنگ جهانی دوم، به دلیل کدورتهایی که بین کشورهای مختلف به وجود آمده بود در غرب تصمیم می‌گیرند برای ایجاد ارتباط بین ملت‌ها، روش‌های مختلفی را انجام دهند که یکی از این روشها گسترش توریسم بود، اینکه مردم کشورهای درگیر جنگ با یکدیگر آشنا شوند و ذهنیت‌هایی که با بروز جنگ ایجاد شده بود زدوده شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در سال 1950 یعنی 5 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، 25 میلیون گردشگر در دنیا جابه جا شد که درآمد حاصل از این سفرها 2 میلیارد دلار بود این روند با رشد 3 تا 5 درصدی ادامه پیدا کرد و در سال 2000 میلادی تعداد گردشگران به 670 میلیون نفر رسید، در سال 2005 این رقم به 800 میلیون نفر رسید و در سال 2014 به یک میلیارد و 200 میلیون نفر رسیده است.

سلطانی‌فر یادآور شد: از محل جابه جایی این تعداد گردشگر در سال 2014 میلادی، 1476 میلیارد دلار نصیب کشورها شده است، اقتصاددانان این بخش و به ویژه افرادی که در سازمان جهانی گردشگری UNWTO فعالیت دارند، تخمین می‌زنند که این تعداد گردشگر با رشد 5.4 درصدی در سال 2020 به یک میلیارد و 600 میلیون نفر، در سال 2030 به یک میلیارد و 800 میلیون نفر و در سال 2050 میلادی به 2 میلیارد و 600 میلیون نفر می رسد.

وی با اشاره به اینکه رشد سالیانه جابه جایی گردشگر در دنیا 3.4 تا 5.4 درصد است، اضافه کرد: در سند چشم انداز 20 ساله کشور که شاخص های کمی هر بخش در آن مشخص شده است، ما باید در سال 2025 میلادی میزبان 20 میلیون گردشگر با 25 تا 30 میلیارد دلار درآمد باشیم، این در حالی است که با گذشت 10 سال از سند چشم انداز به دلایل مختلف، امروز به 5 میلیون گردشگر رسیده‌ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: امروز تمامی مسئولان عالی رتبه کشور و همه تصمیم گیرندگان مملکت عقیده دارند که گردشگری باید توسعه پیدا کند و این صنعت را یک ظرفیت مناسب برای کشور می‌دانند، اگر بخواهیم از 5 میلیون به 20 میلیون گردشگر برسیم با توجه به اینکه سایر کشورها با نرخ رشد 5.4 درصد پیش می رود ما باید با نرخ رشد 14 درصد حرکت کنیم یعنی 3 برابر نرخ رشد همه کشورها و اگر بخواهیم به این عدد برسیم نیازمند یک همت، تلاش و اراده ویژه هستیم که این خصوصیات را در بخش خصوصی فعال این حوزه می‌توان دید.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری در یک کشتی نشسته‌اند و سمت گیری و جهت گیری مشخصی دارند، یادآور شد: باید با همه امکانات و توان تلاش کنیم تا از ظرفیت‌های این بخش برای رشد و توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور بهره بگیریم.

سلطانی‌فر ادامه داد: در بخش ویزا اقدامات مثبتی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به افزایش زمان ویزای فرودگاهی از 15 به 30 روز و در دستور کار قرار گرفتن آماده سازی شرایط صدور ویزای الکترونیکی توسط وزارت امور خارجه، اشاره کرد، همچنین فعالسازی شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از 10 سال برای حل مشکلات این بخش از اقدامات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه 130 هتل 5و4 ستاره در کشور وجود دارد اگر بخواهیم از تعداد 5 میلیون به 20 میلیون گردشگر برسیم باید تعداد هتلهای 5و4 ستاره را به 400 عدد برسانیم و باید سالیانه 20 هتل به 5و4 ستاره در کشور ساخته شود، این در حالی است که تخصیص منابع در یک سال گذشته بیشتر در حوزه هتل‌های نیمه کاره بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به نشست‌های متعدد با صندوق توسعه ملی، مدیران عامل بانکهای کشور و رئیس کل بانک مرکزی، یادآور شد: به رغم شرایط اقتصادی خاص و سیاست‌های انقباضی که بانکها دارند، تلاش می‌کنیم که مشکلات را حل کنیم، در رابطه با برخی پروژه‌ها بیش از 10 بار پیگیری صورت گرفته است، ما اعتقاد داریم که این پیگیر‌ها باید صورت گیرد چراکه 50 درصد مدیریت یعنی پیگیری امور و در این صورت است که ضریب بهره وری در سیاست‌ها و رویکردها افزایش می‌یابد.

معاون رئیس جمهور از آماده سازی و ساخت هتلهایی در نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با همین تمرکز، اشتیاق و حضور بخش خصوصی و ارتباط نزدیکی که بین این بخش با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد دستاوردهای بیشتری در جهت توسعه گردشگری به دست بیاوریم.

وی اضافه کرد: بازار گردشگری ایران برای سرمایه گذاران و فعالان خارجی این بخش پرجاذبه است، چراکه گروه‌های هتل ساز کشورهای عربی کار خود را در کشورمان آغاز کرده‌اند و در حال حاضر 7 هتل توسط این گروهها در حال ساخت است، گروههای اروپایی به دلیل ملاحظات تحریم‌های ناعادلانه پس از توافق نامه وین کار در این بخش را آغاز کرده‌اند.

سلطانی فر افزود: تشویق و ترغیب شهرداری‌ها برای حذف عوارض مربوط به هتلسازی از اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد، این رویکرد باید گسترش پیدا کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: ما در همه بخش‌ها از جمله آموزش نیروی انسانی متخصص و ایجاد دفاتر اطلاع رسانی با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی اقدامات مثبت و مهمی داشته‌ایم، همچنین در رابطه با برنامه ششم و پس از آن برنامه هفتم توسعه کشور به گونه‌ای برنامه ریزی کرده‌ایم که مجموعه را مورد ارزیابی قرار دهیم و در صورتی که از برنامه عقب ماندیم بتوانیم جبران کنیم.