43گردشگری زیارت

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: توسعه گردشگری زیارت در اولویت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار زیارت و گردشگری ایسنا – منطقه خراسان، مرتضی رحمانی‌موحد امروز – 2 شهریورماه – در دهمین همایش علمی پژوهشی «جاده ولایت» که در موزه بزرگ خراسان در بوستان کوهسنگی برگزار شد، با تاکید بر اینکه در شرایط پساتحریم باید شرایط حضور تمام مردم جهان در ایران فراهم شود، اظهار کرد: 270 میلیون شیعه در سراسر جهان زندگی می‌کنند و ما وظیفه داریم با ترویج و گسترش فرهنگ رضوی، این شیعیان را به زیارت بارگاه منور رضوی (ع)جذب کنیم.

وی با اعلام اینکه مشهد شاهد حضور 27 میلیون زائر داخلی و خارجی در سال گذشته بوده، ادامه داد: سیاست‌ها و اهداف صنعت گردشگری یک تعامل بشری بوده که توانسته متناسب با علایق و سلیقه‌های متفاوت در بسترهای مختلف رشد یابد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه خوشبختانه گردشگری زیارت در کشور طی سال‌های اخیر رشد خوبی داشته، تصریح کرد: ایران دارای جاذبه‌های متنوع و اثرگذاری بوده که می‌تواند به سیاست‌های گردشگری کمک کند.

رحمانی‌موحد با اشاره به مراحل تهیه برنامه سند ششم توسعه کشور در حوزه گردشگری عنوان کرد: از طریق رشد گردشگر در کشور، بر توسعه و اشتغال، می‌توان در راستای اقتصاد مقاومتی میزان سطح اتکای کشور نفت را کاهش داد و درآمد پایداری را برای کشور به وجود بیاورد.

وی مشارکت استان‌ها در طرح “جاده ولایت” را ضروری دانست و افزود: باید شرایط لازم به ‌منظور عملیاتی شدن پژوهش‌ها و مقالات فراهم شده تا این 10 دوره همایش برای 2100 کیلومتر جاده ولایت در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه 6 جاذبه و گروه در پروژه عملیاتی جاده ولایت فعال در نظر گرفته شده، عنوان کرد: مشارکت‌های همه استان‌ها در اجرایی شدن پروژه جاده ولایت را می‌توان در قالب «توسعه گردشگری تلفیقی» دانست تا استان‌های همجوار نیز بتوانند از مزیت‌های جاده ولایت استفاده کنند.

رحمانی‌موحد با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک میلیارد و 100 میلیون گردشگر در جهان جابجا می‌شوند بنابراین بیش از هزار و 200 میلیون دلار سرمایه در گردش بوده، اضافه کرد: با توجه به اینکه کانون اصلی گردشگری در کشور ما مذهبی بوده، بنابراین بیش از 50 درصد گردشگران با هدف زیارت سفر می‌کنند و این امر نشان دهنده باز بودن دروازه‌های استان‌های کشور به وی‍‍ژه کلانشهرهای مذهبی برای ورود زائران است.

وی با اشاره به اینکه استمرار برگزاری این همایش طی سال‌های گذشته نشان‌دهنده عنایت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) بوده خاطرنشان کرد: با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که طی این 10 سال در حوزه جاده ولایت شده، این همایش‌ها باید عملیاتی شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه همه استان‌هایی که در ساخت جاده ولایت درگیر هستند، باید ساماندهی شوند یادآورشد: جاده ولایت که مسیر حرکت امام رضا (ع) به خراسان بوده، تحولی عظیم در جامعه شیعه جهان است.