رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: آژانس‌های گردشگری برای تورهای زمینی اتوبوسی را از شرکت‌های حمل و نقل اجاره می‌کنند اما مسئول کارهای راننده و اتفاقات مربوط درون آن نیستند.

وسایل توریستی

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن کرمانی درباره گزارش خبرگزاری مهر پیرامون اتفاقات رخ داده برای گردشگران ایرانی عازم سفر به ارمنستان، گفتگویی را با خبرنگار مهر انجام دادو به عنوان رئیس یک صنف خدماتی در حوزه سفر اعلام کرد: ما معمولا تور زمینی برگزار نمی‌کنیم هر چند که اگر همین الان چند نفر درخواست اجرای تور زمینی داشته باشند، اجرایی می‌کنیم. با این حال ما با چند شرکت کار توریستی انجام می دهیم و از آنها ماشین اجاره می‌کنیم از پایانه ها نیز ممکن است اتوبوس VIP بگیریم.

وی ادامه داد: همه این شرکت ها کارشان قانونی است. اما اینکه در اتوبوس و یا داخلش چه اتفاقی می‌افتد جزو مسئولیت ما نیست. ما اتوبوس را چک نمی‌کنیم. معنی ندارد به راننده اتوبوس بگوییم قبل از اینکه سوار شوی ببینم گازوئیل با خودت برداشته‌ای یا نه!

این مسئول صنفی تأکید کرد: گازوئیلی که راننده‌ها از ایران می برند به خاطر اختلاف نرخی است که داخل کشور با آن طرف مرز دارد. این هم در حقیقت مانند یک نوع قاچاق سوخت است. الان چرا سوخت قاچاق می‌شود؟ چون داخل کشور ارزان و آن طرف مرزها گران‌تر است. راننده نیز به همین دلیل دست به چنین کاری می‌زند چون باید آن طرف گازوئیل گران‌تر پر کند پس برای ارزان تر شدن، گازوئیل را با خودش از ایران می‌برد. حمل سوخت از اساس کار اشتباه و احتمال آتش سوزی در آن زیاد است حتی آنقدر به فکرش نرسیده که گازوئیل را طوری حمل کند که بوی آن مسافران را اذیت نکند. اما این جزو مسئولیت ما نیست.

* یعنی می‌خواهید بگویید جزو مسئولیت شرکتی است که به شما به عنوان مدیر آژانس اتوبوس کرایه می‌دهد؟

بله دقیقا. یا شرکت راننده گرفته و ماشین خود را با راننده می‌فرستد و یا راننده مالک اتوبوس است و با شرکتی قرارداد دارد و برای تور گردشگری فرستاده می‌شود. پس او موظف به رعایت مقررات است.

* شما مسئول جان مسافری هستید که در قالب تور گردشگری می‌فرستید به خاطر همین هم او را بیمه می‌کنید بنابراین مسئول هستید که او را با وسایل نقلیه متعارف به سفر بفرستید.

ما مسافران را بیمه مسافرتی می‌کنیم. ضمن اینکه اتوبوس هم بیمه است. اصلا اینها دغدغه ما نیست چون اگر اتوبوس بیمه نباشد، پلیس اجازه تردد در مرز را نمی‌دهد. اگر راننده مشروب و یا الکل می‌خرد و با خود می آورد مانند مسافری است که از چمدانش مشروب پیدا می‌کنند و به مدیر آژانس ارتباطی ندارد، چون مدیر که نباید چمدان مسافر را چک کند.

اما اگر مشخص شود که مدیر با راننده دست به یکی کرده که چند کارتن مشروب به ایران بیاورید جرمش کاملا مشخص است. اما اگر راننده کنار صندلی پشت ماشین و یا صندوق هر چیزی می‌گذارد، ما به عنوان مدیر آژانس حق دخالت نداریم چون نمی‌توانیم از ماشین او بازدید کنیم.

پس این موضوع به آژانس مربوطه دخالتی ندارد. اما فقط در همین شکل. یعنی اگر فردا بگویید این آژانس با آن فرد شریک بوده، بحث فرق می‌کند چون جرمی اتفاق افتاده است. اما در مسئله فعلی جرمی متوجه من به‌عنوان مدیر آژانس و یا مدیر تور نیست. من مسافران را با اتوبوسی می‌فرستم که حرکتش قانونی است و این اتوبوس با مسافرانش بیمه دارند. اما از اینکه در داخل اتوبوس چه اتفاقی افتاده خبری ندارم.

* اگر به هر دلیلی اتوبوس و مسافرانش دچار آتش سوزی می شدند چه کسی پاسخ می‌داد؟

اگر این اتفاق می افتاد آن راننده یا شرکت موردنظر باید جوابگو می شد. من نمی‌دانم که در این مواقع راننده مقصر است و یا شرکت اجاره دهنده خودرو. باید از سازمان پایانه‌ها بپرسید. قاعدتا نباید شرکت مقصر باشد چون او که نمی‌داند راننده‌اش چه کرده است و نمی تواند راننده اش را مدام چک کند که چه کاری انجام می دهد.

راننده موظف به رعایت مقررات است. اگر راننده مقررات را رعایت نکرده جزای عدم رعایت قانون باید درباره او اعمال شود. واگرنه شرکت نمی‌داند که راننده چه کار کرده است. جز در مواردی که شرکت هم با راننده همدست باشد.