مسعود سلطانی‌فر

«باید برای استفاده از شرایط پس از تحریم آماده باشیم، امکانات و زیرساخت‌های گردشگری کشور پاسخگوی روند افزایشی ورود گردشگران خارجی باشد و با استفاده از ابزارهای مختلف در کوتاهترین زمان ممکن، شرایط را مهیا کنیم و آماده مدیریت و بهره‌برداری مناسب از موقعیت‌هایی که پس از تحریم‌ها ایجاد می‌شود، باشیم.»

به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جمع معاونان این سازمان و مدیران کل استانی تاکید کرد: مسائل مربوط به تدوین برنامه 5 ساله ششم توسعه، بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به لحاظ مسؤولیت و وظایفش می‌تواند نقش پررنگ و موثری در فرآیند توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد.

او با اشاره به شرایط پس از لغو تحریم‌ها اظهار کرد: ما در پایان یک منازعه 22 ماهه و مذاکرات پیچیده و سخت، یک پیروزی تاریخی، بزرگ و سرنوشت‌ساز به دست آوردیم، حقوق هسته‌ای ما به رسمیت شناخته شد و زمینه برچیده شدن تحریم‌های ناعادلانه فراهم شده است.

وی افزود: ما باید خودمان را برای مدیریت این شرایط ویژه آماده کنیم، چراکه معتقدم گردشگری بیش از سایر بخش‌ها از توافقنامه وین، تاثیرات مثبت خواهد گرفت، هرچند در طول دو سال اخیر روند ورود گردشگران خارجی به کشورمان افزایش داشته است، اما در آینده نزدیک ما با ورود انبوه گردشگران به ایران مواجه خواهیم شد.

سلطانی‌فر شرایط سیاسی کشور پس از تحریم‌ها را فرصت دیگری برای گردشگری دانست و بیان کرد: این یک فرصت طلایی است که پس از فروریختن پایه‌های تحریم و در شرایط جدید کشور، مشکلات و موانع موجود در این بخش را با استفاده از امکانات برطرف کنیم.

وی با اشاره به وجود شرایط نا امن کشورهای اطراف ایران، اظهار کرد: هر چند این ناامنی از نظر استراتژی امنیت ملی برای کشور ما نیز مطلوب نیست، اما بروز ناامنی در کشورهای مصر، عراق، تونس، لیبی، سوریه و اخیرا ترکیه موجب شده است گردشگران فرهنگی و تاریخی، ایران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.

او اضافه کرد: در سایه این امنیت و آرامشی که به لطف ایثارگری‌ها و ازخود گذشتگی‌ شهدا و ایثارگران داریم، می‌توانیم پذیرای گردشگران خارجی در کشورمان باشیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با بیان این‌که سیستم نظارتی بر پروژه‌های عمرانی در حال اجرا است، گفت: شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از 10 سال تعطیلی این هفته تشکیل جلسه می‌دهد، تا برای حل مشکلات، از هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف برای انجام بهتر وظایف بهره‌مند شویم.

وی سپس اظهار کرد: تمرکز و حمایت همه جانبه مسؤولان عالی‌رتبه کشور از بخش‌های مختلف سازمان یک فرصت قابل توجه است، مقام معظم رهبری بارها از بخش گردشگری و میراث فرهنگی کشور حمایت کرده‌اند و در سیاست‌های اجرایی برنامه ششم هم دو بند مشخص با اهداف کمی به صورت کاملا شفاف گنجانده شده است که این موضوع نشان‌دهنده عنایت ایشان به مسائل این بخش است. همچنین رییس‌جمهور در هر مناسبت و فرصتی بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه سه حوزه ماموریتی سازمان تاکید دارند.

سلطانی‌فر در ادامه به همراهی و همکاری جدی مجلس شورای اسلامی با این سازمان اشاره کرد و افزود: در ارتباط با طرح‌ها و لوایح شاهد همراهی مجلس هستیم، همچنین مساعدت و همکاری دستگاه قضایی با سازمان قابل توجه است.

معاون رییس‌جمهور با بیان این‌که برای احقاق حق در هر سه عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیازمند همکاری، مشارکت و حضور اثرگذار هستیم، یادآور شد: در مورد برنامه 5 ساله ششم توسعه ما نیازمند گرفتن احکامی هستیم که امکان استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های دیگر را برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های سازمان فراهم کند. احکام برنامه 5 ساله ششم توسعه باید دستگاه‌های اجرایی دیگر را به همکاری و هم‌افزایی با سازمان میراث فرهنگی ملزم کند.

وی اضافه کرد: در فرآیند برنامه 5 ساله ششم برای نخستین‌بار سازمان میراث فرهنگی یک شورای مستقل دارد، این یکی از حیاتی‌ترین مباحث است که از ظرفیت‌های این برنامه استفاده کنیم که دستیابی به این مهم، پیگیری‌های شما (معاونان و مدیران این سازمان) را طلب می‌کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه احیاء انجمن‌های میراث فرهنگی را یک کار اساسی دانست و بیان کرد: این شبکه می‌تواند در حفظ و حراست از آثار تاریخی کارساز باشد.

سلطانی‌فر همچنین بر لزوم ایجاد بازارچه‌های دائمی فروش صنایع دستی در شهرستان‌ها تاکید کرد و افزود: در 428 شهرستانی که داریم دست‌کم باید یک بازارچه دائم ایجاد شود. همچنین احداث شهرک تخصصی تولیدکنندگان صنایع دستی در هر استان باید در دستور کار قرار گیرد.