سلطانی فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی با انتقاد از بخش خصوصی درباره اینکه هنوز نظراتشان را درباره برنامه ششم توسعه اعلام نکرده‌اند، گفت: تعدد تشکل‌های گردشگری به نفع این صنعت نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست فصلی تشکل‌های گردشگری پیش از ظهر هجدهم مرداد در سالن اجتماعات هتل همای تهران برگزار شد. در این برنامه مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی خطاب به نمایندگان تشکل‌های گردشگری که در این برنامه حضور پیدا کرده بودند گفت: من فکر می‌کنم تا الان هیچ زمانی مسئولان عالی رتبه کشور تا این حد به بحث موضوع گردشگری نپرداخته بودند. ما شاهد عزم و اراده جدی برای توسعه گردشگری در کشور هستیم. مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به گردشگری نشان داده‌اند. رئیس جمهور نیز در همه سفرهای استانی خود بر رشد و رونق و توسعه گردشگری تاکید کرده است.

وی ادامه داد: دو فراکسیون گردشگری و صنایع دستی نیز در مجلس تشکیل شده و همکاری های خوبی با ما دارند. در زمینه حفظ و احیای بافت تاریخی شهرها توسط نمایندگان مجلس طرحی مطرح شد و در تعامل با سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه مراحل بررسی این طرح در حال طی شدن است. در کمیسیون فرهنگی مجلس ذهنیت هایی وجود داشت که مفصل درباره آن توضیح دادیم. تصورم این است که آن مشکلات اکنون برطرف شده است. قوه قضائیه نیز در مواردی که با مشکل مواجه شده بودیم مانند مسائل شرکت توسعه گردشگری از ما حمایت کردند. دادستانی تهران بازرسی و ریاست دادگستری نیز از ما حمایت می کنند. حتی در برخی موارد دادستان برگه خبری برای ما می فرستد و اعلام می کند که اگر در این زمینه مشکلی هست پیگیری کنیم.

سلطانی‌فر به آئین نامه ارتقای گردشگران اشاره کرد و گفت: گاهی تصویب یک آئین نامه تا شش ماه زمان می برد. آئین نامه ارتقای امنیت گردشگران خارجی نیز یک سال طول کشید ولی زمانی که وزیر کشور آن را بررسی کرد در یک ساعت بند بند آن را لحاظ کرده و به تصویب رساندند.

وی به توافق هسته‌ای و رونق ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور اشاره کرد و گفت: هر هفته حداقل ۳ گروه سرمایه گذار تقاضای مذاکره می کنند. ما باید این تقاضاها را ساماندهی کنیم به همین دلیل بسته پیشنهادی سرمایه گذاری را تهیه کرده‌ایم. شرایط جدید پس از تحریم ویژه است و یکی از بخش‌هایی که بیشترین تاثیرات مثبت را می پذیرد صنعت گردشگری است چرا که با افزایش گردشگران ورودی و ورود سرمایه‌گذاران خارجی روبرو خواهیم بود. به هر حال زمانی که تحریم شد مجبور شدیم شرایط تحمیلی آنها را بپذیریم ولی زمانی که پاسپورت ایرانی‌ها اعتبار پیدا کرد آن زمان سرمان را بالا می گیریم و می‌گوییم اگر شرایط ما را نپذیرفتید بازار دیگری را انتخاب می‌کنیم.

سلطانی‌فر بیان کرد: اکنون در کشورهایی مانند یمن، تونس و… مشکلات امنیتی به وجود آمده است که گردشگری آنها را یا متوقف کرده و یا به افول کشانده حتی ترکیه نیز اخیراً دچار مشکل شده و گردشگران با احتیاط به آن تردد می کنند. فکر می کنم این عوامل شرایط خاصی را به وجود آورده که بتوانیم فکری کنیم که پاسخگوی مهمانان باشیم.

وی افزود: زیرساختهای گردشگری جدی گرفته نشده است به همین دلیل هر یک از تشکل‌های گردشگری زیر نظر یک وزارتخانه مجوز می گیرند.

سلطانی‌فر گفت: چند آئین نامه داریم که سالها برای ساماندهی آنها اقدامی نشده بود. آئین‌نامه اصلاح تجهیزات گردشگری به بخش های مختلف برای نظرخواهی فرستاده شد. در کمیسیون اقتصادی نیز به تصویب رسید و به هیات دولت فرستاده شد.

وی افزود: آئین‌نامه راهنمایان گردشگری در کمیسیون اجتماعی مطرح شده است، آئین‌نامه نرخ گذاری تاسیسات نیز در کمیسیون اقتصاد تصویب شد.  آئین نامه نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی نیز در حال اصلاح و بازنگری است. پیش نویس دستورالعمل تشکل های حرفه ای نیز در حال بررسی قرار گرفت. اینها مواردی هستند که در دستور کار ما قرار گرفته اند ولی چندین سال کسی به سراغشان نرفته بود. اینجا مانند گوشت قربانی شده که هر کسی تکه ای از آن را برداشته و رفته، حالا باید برویم و هر تکه اش را جمع کنیم. نهایت اینکه این پروسه زمان ببرد. بخشی از این کارها باید در کمیته های تخصصی انجام شود. تعجب می کنم که کسی در طول ۴۰ سال این آئین نامه ها را بررسی نکرده بود ولی الان همه توقع دارند در عرض یک سال بازنگری انجام شود.

وی به تعدد تشکل های گردشگری اشاره کرد و گفت: تعدد چند تشکل به نفع صنعت گردشگری نیست. البته شاید کسانی که به فکر تشکیل یک اتحادیه یا جامعه افتاده اند به این فکر کرده بودند که تشکل قبلی انتظاراتشان را براورده نکرده است منتها باید بدانند اگر زیر نظر اصناف بروند مشکلشان حل می شود. انجام تمام این فرایندها ۳ تا چند سال طول می کشد.

وی افزود: ما اکنون بررسی کرده و دیدیم که هر قانون و برنامه ای که به مجلس بفرستیم عمرش به مجلس فعلی قد نمی دهد، باید این موضوعات را به مجلس بعدی کشاند. من مرجع تصویب قوانین نیستم. باید پروسه آنها را از دولت و مجلس دنبال کنم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با انتقاد از بخش خصوصی گفت: درباره برنامه ششم توسعه از یک سال قبل ۱۱ بار اعلام کردند که مشارکت کرده و نظرات خود را اعلام کنید چون تا ۴ روز دیگر برنامه ششم بسته می‌شود. آن وقت می گویید بخش خصوصی را دخالت ندادیم، اما این انتقاد به شما وارد است که تاکنون حتی یک خط نظر نیز به ما اعلام نکردید. ما در بخش گردشگری با ۲۷ دستگاه باید تعامل کنیم.

وی گفت در بخش میراث فرهنگی حکمی داریم که اعلام می کند به همه دستگاه های اجرایی اجازه داده شده از محل اعتبارات خود در جهت مرمت و بازسازی بناهای تاریخی اقدام کنند. یعنی استفاده از منابع دستگاه ها در جهت مرمت و بازسازی بناهای تاریخی اقدام شود. ما باید به سوی احکامی برویم که دستگاه ها را ملزم به انجام کار کند.