عراق

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساماندهی و ارائه خدمات بهینه به گردشگران و زائرین عراقی را از طریق اعمال سیاست های سفرهای گروهی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرتضی رحمانی موحد، صبح امروز در  نشست مشترک تشکل ها و دفاتر پیشگام همکاری با کشور عراق  که با حضور  «عادل فهد الشرشاب» وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق در محل معاونت گردشگری تشکیل شد؛ گفت: خوشبختانه در امر پیشبرد برنامه های ساماندهی گردشگران و زائرین عراقی، با همراهی و حضور وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق،   به ایستگاه آخر رسیده ایم.

وی با بیان اینکه تکریم و ارائه خدمات بهینه به گردشگران و زائرین عراقی از سیاست های اصلی جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید؛ گفت: بر اساس تکالیف و وظایف قانونی محول شده از یک سال گذشته، اقدامات مربوط به ساماندهی گردشگران و زائرین عراقی در دستور کار سازمان متبوع قرار گرفت و جمع بندی نهایی آن به کلیه دستگاه های مرتبط اجرایی ابلاغ شد.

رحمانی موحد خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل اهمیت بحث ساماندهی گردشگران و زائرین عراقی، این موضوع در شورای امنیت کشور مصوب و به همه استانداری های کشور نیز ابلاغ شد.

معاون گردشگری با بیان اینکه طبق هماهنگی های انجام گرفته با طرف عراقی، ساماندهی این موضوع با اعمال سیاست های سفرهای گروهی محقق خواهد شد؛ اظهار کرد: در راستای هدف گذاری مذکور دو تشکل اصلی دفاتر خدمات مسافرتی مربوط به حوزه سیاحت و زیارت را فعال کرده ایم.

وی افزود: به زودی طبق توافق انجام گرفته تعداد ده دفتر خدمات مسافرتی پیشگام، امر ساماندهی گردشگران و زائرین عراقی را از کشور عراق آغاز خواهند کرد و اسامی آنها از طریق مسیر دیپلماتیک تا یک ماه آینده به وزارت گردشگری و آثار باستانی این کشور اعلام خواهد شد.

رحمانی موحد با ابراز آمادگی نسبت به برگزاری فوری جلسه مشترک با دفاتر خدمات مسافرتی عراقی گفت: امیدواریم با ایجاد تعامل و اتصال بیشتر میان بخش خصوصی دو کشور سرعت بخشی و تحقق اهداف تعیین شده میسر گردد.

معاون گردشگری با بیان اینکه دفاتر خدمات مسافرتی منتخب طبق چارچوب شیوه نامه موظف هستند نمایندگان خود را در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه مستقر نمایند، افزود: با اطلاع رسانی و استقرار نیروهای مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی در محل مرزها، ساماندهی گردشگران و زائرین عراقی از محل مرزهای زمینی آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول خطاب به وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق گفت: بررسی ها نشان می دهد که مهم ترین نقطه برای آغاز امر ساماندهی، درون کشور عراق است.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه ما تبلیغات، بازاریابی و ساماندهی گردشگران و زائرین عراقی را از کشور عراق آغاز نماییم؛ اموری همچون صدور ویزا، تجمیع نیروهای مورد نیاز و نیز همکاری دفاتر خدمات مسافرتی دو کشور در مسیر صحیح تعامل قرار خواهد گرفت.

رحمانی موحد با بیان اینکه ارتباط و همکاری میان مرزنشینان دو کشور از سال های دور وجود داشته است؛ گفت: هم اکنون این مراودات و رفت و آمد ها گسترده تر شده است و تا شهر مشهد مقدس و فاصله ای بیش از ۲ هزار کیلومتر توسعه یافته است.

معاون گردشگری تصریح کرد: بر مبنای شرایط مذکور هم اکنون استان های مرزی یکی از مهم ترین کانون های مهم تبلیغات و بازاریابی در این زمینه به شمار می آیند.

این مقام در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به وجود اراده های مشترک میان دو کشور به زودی شاهد تحقق تکریم و ارائه خدمات شایسته به زائرین و گردشگران عراقی و نیز تحقق اهداف تعیین شده مذکور خواهیم بود.

همچنین در این جلسه «عادل فهد الشرشاب» وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق نیز با اشاره به برگزاری کمیته فنی مشترک و به امضا رسیدن تفاهم نامه همکاری های مشترک گردشگری و میراث فرهنگی با حضور معاون رییس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دستاوردهای ایجاد شده حاصل امضای برنامه همکاری های میان دو کشور در بهمن ماه سال گذشته به شمار می آید.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه مذکور گام بلندی در راستای توسعه همکاری های دو کشور به شمار می آید؛ افزود: بدون شک تعامل حاصل، سبب خواهد شد تا کشور عراق از تجربیات جمهوری اسلامی ایران استفاده نماید.

وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق با اشاره به انتخاب دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی پیشگام گفت: به زودی کشور عراق نیز دفاتر خدمات مسافرتی مورد تایید خود را به منظور افزایش تعاملات میان دو کشور از طریق مسیر دیپلماسی ارائه خواهد نمود.

وی ادامه داد: همچنین در تلاش خواهیم بود با برگزاری نشستی در کشور عراق زمینه تعامل و همفکری بخش خصوصی دو کشور را در راستای رفع موانع موجود فراهم آوریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دو کشور ایران و عراق در دو زمینه گردشگری و میراث فرهنگی از سالیان دور با یکدیگر همکاری داشته اند؛ گفت: تعاملات حاصل از نقطه صفر آغاز نشده است و طی سال های متناوب تکمیل و پیگیری شده است.

در این جلسه  که تشکل های تخصصی  دفاتر خدمات مسافرتی و مدیران دفاتر پیشگام بازار عراق حضور داشتند؛ رییس انجمن زیارتی ایران و نیز دبیر جامعه تورگردانان و یکی از دفاتر خدمات مسافرتی پیشگام به ارائه نقطه نظرات خود در راستای تعیین اهداف و مسیرهای  اجرایی تعریف شده؛ پرداختند.