سرویس بهداشتی

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از تشکیل کمیته‌های ضربتی رسیدگی به نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی در 12 استان کشور خبر داد و گفت: این کمیته‌ها به پلمپ سرویس‌های بهداشتی که شرایط و ضوابط لازم را رعایت نکنند، موظف هستند.

محمدابراهیم لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا، با اشاره به بند 8 مصوبه‌ی دومین نشست «طرح تابستانه» ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر درباره‌ی الزام استانداران به تشکیل کمیته‌های ضربتی برای رسیدگی به وضعیت نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی، اعضای این کمیته را شامل معاون عمرانی استاندار و نمایندگان اداره‌های میراث فرهنگی و گردشگری، بهداشت، راهداری، نیروی انتظامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است، دانست و گفت: ما بارها درباره‌ی سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی تذکر داده بودیم، اما اکنون با تشکیل این کمیته‌ها و با یک‌بار اخطار دادن، اگر ضوابط و شرایط بهداشتی و فنی در این مجموعه‌ها رعایت نشود، پلمپ اتفاق می‌افتد.

او تأکید کرد:‌ مصوبه‌ی بازبینی سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها، بویژه در مجموعه‌های بین‌ راهی به این منظور صادر شد که مشکلات این بخش که سال‌هاست با آن درگیر هستیم، ضربتی حل شود.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ادامه داد: خوشبختانه آمار سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها به اضافه مشکلات آن‌ها در هر استان موجود است و به‌راحتی می‌توان این مسائل را حل کرد.

وی همچنین درباره‌ی افزایش زیرساخت‌های این بخش که در مسوولیت کمیته‌های ضربتی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی فعلا قرار نگرفته است، توضیح داد: وظیفه افزایش زیرساخت در این بخش متوجه دستگاه‌هایی مانند راهداری و میراث فرهنگی و گردشگری است. این کار به مطالعه نیاز دارد، ضمن این‌که باید در نظر گرفت که جذب سرمایه‌گذار برای ساخت سرویس بهداشتی کار سختی است، چون این کار اقتصادی نیست.

لاریجانی افزود:‌ به‌راحتی نمی‌توان برای ساخت و توسعه سرویس‌های بهداشتی سرمایه‌گذار جذب کرد، اگر همین امکانات و ظرفیت موجود را بتوان سامان‌د‌هی کرد یا از ظرفیت مساجد و بقاع متبرکه نیز استفاده کرد، می‌توان حجم زیاد سفرهای داخلی را با امکانات موجود پوشش داد.