80 سال از آغاز سازماندهی صنعت گردشگری در کشور می‌گذرد، اما هنوز دستگاه متولی موفق به ایجاد یک وب‌سایت و یا بانک اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی جامع، متمرکز و اثرگذار در حوزه گردشگری نشده است.

سایت

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، با آن‌که بارها در دوره‌های مختلف سیاسی، سایتی به منظور متمرکز شدن داده‌ها و اطلاعات صنعت گردشگری در کشور راه‌اندازی شده، اما تاکنون هیچ‌یک از این وب‌سایت‌ها نتوانسته‌اند در جایگاه اصلی خود قرار گیرند و به عنوان یک پایگاه اطلاع‌رسانی منبع اصلی مراجعه گردشگران در داخل و خارج از کشور باشند.

آخرین نسخه‌ای که سازمان فعلی میراث فرهنگی و گردشگری با عنوان «پایگاه جامع اطلاع‌رسانی گردشگری» راه‌اندازی کرده به 6 ماه پیش مربوط می‌شود که با وجود گذشت این مدت زمان، هنوز برچسب «آزمایشی» بودن آن حذف نشده است.

tourismiran یا پایگاه جامع اطلا‌ع‌رسانی گردشگری ایران که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بهمن‌ماه سال پیش و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از آن رونمایی کرد، پایگاهی است که داده‌هایش به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی ارائه می‌شود که البته این پایگاه اطلاع‌رسانی تا به حال چندین بار و در دوره‌های مدیریتی مختلف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رونمایی شده و هر بار نیز اعلام شده که با بروزرسانی این وب‌سایت، قرار است جامع‌ترین پایگاه اطلاع‌رسانی گردشگری کشور راه‌اندازی شود.

در این وب‌سایت، بیشتر انباشتی از اطلاعات مربوط به جاذبه‌های گردشگری ایران آن هم با تصاویری محدود صورت گرفته است، اطلاعاتی که تقریبا شبیه تمام مطالب گردشگری است که در وب‌سایت‌های دیگر قابل دسترس است. البته امکان رزرو اینترنتی هتل و بلیت هواپیما نیز در این پایگاه فراهم شده، اما داده‌های این بخش نیز چندان بروز و کامل نیست، ضمن آن‌که برای ارائه اطلاعات در این بخش به یکی از وب‌سایت‌های رزرواسیون هتل و هواپیما مربوط به بخش خصوصی متصل شده و از داده‌ها و سیستم رزرواسیون آن‌ها استفاده می‌شود، همین مساله باعث شده ثبت تاریخ و عملیات رزرواسیون در آن بدرستی اتفاق نیافتد.

آخرین خبر منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی که مسؤول بروز رسانی آن کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است، به 5 خردادماه و سفر مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به زاگرب و آخرین تبلیغات صورت گرفته در آن به جشنواره فیلم و عکس سفرهای نوروزی اختصاص دارد.

این سازمان پیشتر نیز یک پایگاه اطلاع‌رسانی گردشگری دیگر راه‌اندازی کرده بود که البته تاریخ رونمایی آن به دولت قبل برمی‌گردد، «پرتال جامع گردشگری ایران» یا نمای ایران iranview.com که انتقال داده‌هایش بیشتر توسط کاربران و با نمایش تصویر صورت می‌گیرد و اطلاعات چندان جامعی را ارائه نمی‌دهد و چندان وب‌سایت نام آشنایی در گردشگری ایران نیست و نفوذ چندانی هم نتوانسته است پیدا کند.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادوار مختلف سیاسی چندین بار اقدام به راه‌اندازی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی گردشگری با عناوین متفاوت کرده، اما نتیجه آن فقط ایجاد وب سایت‌های متعدد بدون اثرگذاری و نفوذ بوده، چرا که همچنان منبع دریافت اطلاعات بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی، همچنان همان وب‌سایت‌های معتبر خارجی چون tripadvisor ،wayn و یا موتورهای ساده جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی بوده که علاوه‌بر ارائه اطلاعاتی درباره جاذبه‌ها و خدمات گردشگری ایران، شانس مشاهده نظرات سایر کاربران درباره جاذبه‌ها، خدمات گردشگری و تجربه سفرها را فراهم آورده‌اند.

صرف‌نظر از پایگاه‌ها و پرتال‌های اطلاع‌رسانی گردشگری دیگر وب‌سایت‌های مرتبط با این سازمان همچون ستاد هماهنگی خدمات سفر، b2btourismiran و خانه مسافر نیز وضعیت چندان روشنی ندارند. این وب‌سایت‌ها یا با همان نسخه آزمایشی و با اطلاعات ناقص در حال فعالیت هستند و یا همچنان در حال بروز رسانی هستند.

آخرین بروز رسانی سایت ستاد دائمی هماهنگی خدمات سفر که با توجه به ماموریت تعریف شده‌اش باید برای تعطیلات کل سال برنامه‌ریزی و تدبیر مشخصی داشته باشد، مربوط به نوروز 94 می‌شود. آخرین اطلاعیه منتشر شده در این سایت به روزهای پایانی تعطیلات نوروز امسال برمی‌گردد.

وب‌سایت خانه مسافر با آن‌که حدود یک‌سال است که راه اندازی شده، اما صرفا به معرفی اقامتگاه‌های 14 استان از 32 استان کشور می‌پردازد و اطلاعات جدیدی را اضافه نکرده است، اگرچه مسؤول مربوط به آن در معاونت گردشگری گفته؛ اطلاعات آن در حال بروز رسانی است، اما در داده‌های منتشر شده‌ی آن، نه در قیمت‌ها و نه در تصاویر، تغییری مشاهده نمی‌شود.

وب سایت b2btourismiran یا پرتال تجاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم که به انتشار اطلاعاتی درباره بنگاه‌های گردشگری و فعالیت‌های خدماتی و اداری آن‌ها پرداخته شاید به نسبت سایر سایت‌های گردشگری طراحی و راه‌اندازی شده از سوی این سازمان بی‌نفوذترین باشد، چرا که هنوز اطلاعات مربوط به بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی گردشگری در آن کامل نشده و برچسب آزمایشی بودن آن نیز کاملا خودنمایی می‌کند. تقریبا یافتن این وب‌سایت از موتورهای جست‌وجو کاری بس دشوار است. طراحی و راه‌اندازی این وب‌سایت که می‌تواند اطلاعات جامع‌تری مربوط به سرمایه‌گذارهای گردشگری را در اختیار مخاطبان قرار دهد، درحالی صورت گرفته که بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هنوز از قوانین و شرایط تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران اطلاع جامعی ندارند و یکی از چالش‌های ورود به سرمایه‌گذاری در عرصه گردشگری ایران را در دسترس نبودن و بی‌اطلاعی از قوانین سرمایه‌گذاری و تجارت می‌دانند.

پیگیری خبرنگار ایسنا برای اطلاع‌ یافتن از آخرین وضعیت وب‌سایت‌های گردشگری آن هم در دنیایی که هجمه‌ی اطلاعات، رقابت را در بخش اطلاع‌رسانی و تبلیغات فشرده و سخت کرده تنها به این پاسخ ختم شد: «ما در حال کار روی این وب‌سایت‌ها و بروز رسانی آن‌ها هستیم.»