مقدسات

پروژه‌ بزرگ جهان اسلام با نذورات مردمی در حال ساخت است؛ پروژه‌ای که هزینه‌ی آن حدود 700 میلیارد تومان برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال دیگر به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایسنا، صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف و در جوار حرم حضرت علی (ع)، 220 هزار متر مربع مساحت دارد و بعد از مسجدالحرام، بزرگترین پروژه جهان اسلام به حساب می‌آید. وسعت این صحن دو برابر مساحت فعلی مسجدالنبی و سه برابر مساحت حرم امام‌رضا (ع) است.

این پروژه از سال 89 توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق در ایران و با مشارکت مهندسان و هنرمندان ایرانی، پس از امضاء دیوان وقف شیعی عراق، وزارت بلدیه و تولیت حرم حضرت امیرالمومنین (ع) آغاز شد.

برای شروع این پروژه هتل‌های ضلع غربی حرم تخریب و خاکبرداری با عمق 11 تا 17 متر انجام شد. در حال حاضر نیز به خاطر اجرای این پروژه عظیم بافت قدیمی شهر نجف تا حدی دگرگون شده و بخش زیارتی شهر برای اشخاصی که حدود چهار سال قبل توفیق زیارت نجف اشرف را داشتند کمی متفاوت می آید.

صحن حضرت زهرا (س) که نام آن پس از تایید آیت الله سیستانی تعیین شد، با گنبد حرم امام علی (ع) نسبت قرینه دارد و قرار است شامل موزه، کتابخانه، مهمانسرا و رستوران، شبستان و ساختمان اداری و فرهنگی باشد که در طراحی و معماری این صحن، به ویژه شبستان آن (با ظرفیت پذیرش 100 هزار زائر)، از هنر و معماری اصیل ایرانی بهره گرفته خواهد شد.

پیش‌بینی ستاد بازسازی عتبات این است که با تکمیل این پروژه، فضای حرم امام علی (ع) حدود 20 برابر توسعه می‌یابد.

این پروژه بزرگ با همراهی متبرعان عام و خاص و به کمک نذورات مردمی درحال اجرا است. ستاد بازسازی عتبات در اربعین امسال با توجه به حضور جمعیت زیاد مشتاقان در نجف، بخشی از این صحن را با ایجاد امکانات اولیه در اختیار زائران قرار داد تا در آن اسکان کنند.

پیش بینی شده است صحن حضرت زهرا (س) نهایتا تا سال 1395 به بهره برداری برسد.