مسعود سلطانی‌فر

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی – زیارتی و طبیعی کشورمان گفت: با وجود این ظرفیت‌ها می‌توان گردشگری را گنج پنهان اقتصاد کشور دانست.

به گزارش ایسنا منطقه خلیج‌فارس از قشم، «مسعود سلطانی‌فر» در بازگشت از سفر جزایر هنگام و هرمز از توابع شهرستان قشم در جمع خبرنگاران افزود: برای استفاده بهینه از صنعت گردشگری با توجه به ظرفیت‌های مهم این حوزه در کل کشور باید هرچه زودتر زیرساخت های مورد نیاز آن را آماده کنیم.

وی اعلام کرد: بر اساس استراتژی دولت تدبیر و امید با هدف تعامل با دیگر نقاط جهان، به دنبال استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی دیگر کشورها برای سرعت بخشیدن به روند رشد و توسعه اقتصادی ایران هستیم و ایجاد هفت دهکده بزرگ گردشگری در نوار ساحلی جنوب کشور در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر هم در راستای این هدفگذاری در دستور کار قرار گرفته است.

سلطانی‌فر ادامه داد: با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مناطقی بین 500 تا یک‌هزار و 500 هکتار در استان‌های یاد شده برای توسعه گردشگری انتخاب شده است.

وی از جزایر قشم، هنگام و هرمز به عنوان یکی از بکرترین و استثنایی‌ترین نقاط کشور در حوزه گردشگری نام برد و یادآور شد: در قشم باید با برنامه‌ریزی دقیق، یک کار گسترده 10 تا 20 ساله در بخش زیرساخت‌های گردشگری صورت گیرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با همکاری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم مطالعات گسترده‌ای در جزیره هنگام صورت گرفته و این جزیره با داشتن جاذبه‌های بسیار زیبا و کم‌نظیر می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین کانون‌های گردشگری ایران به ویژه در بخش گردشگری حلال و با محوریت اکوتوریسم مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی، اماکن زیارتی ایران مقصد اصلی 50 درصد از گردشگران مسلمان از کشورهای مختلف خارجی است و ایجاد فضای مناسب گردشگری در جزیره هرمز می‌تواند بخش اعظم این گردشگران به ویژه بانوان را در سفر به ایران، به ورود در حوزه گردشگری حلال جزیره هرمز ترغیب کند.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: برای ایجاد فضای گردشگری در جزایر قشم، هنگام و هرمز با گروهی از سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج که در اروپا زندگی می‌کنند طی دو ماه گذشته رایزنی‌هایی صورت گرفته و به نتایج خوبی رسیده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود هرچه سریع‌تر مطالعات اولیه آن منجر به فراهم شدن زیرساخت‌های قانونی برای آغاز عملیات اجرایی شود.

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی در زمینه حمایت از ساخت هتل در جزایر قشم، هنگام و هرمز با تسهیلات ارازان قیمت گفت: با وجود اینکه هنوز تقاضایی از این جزایر برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت ساخت هتل و اماکن اقامتی نداشته‌ایم، اما سهمیه‌ای از تسهیلات ارزان قیمت محل صندوق توسعه ملی برای این مناطق اختصاص خواهیم داد.

وی گفت: با توجه به سیاست تقویت حوزه گردشگری در کشور در نظر داریم، امسال تمام سرمایه‌گذاران بخش گردشگری به ویژه در بخش ایجاد اماکن اقامتی و هتل های خوب چهار و پنج ستاره، از امکانات صندوق توسعه ملی بهره‌مند شوند.

ساماندهی مراکز آموزش عالی حوزه گردشگری هم از دیگر موضوعاتی بود که سلطانی‌فر به آن اشاره کرد و یادآور شد: با افزایش رشته‌های مرتبط با گردشگری در مراکز آموزش عالی به ویژه 14 مرکز آموزشی علمی و کاربردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نقاط مختلف ایران، در پی تامین نیروهای کارآمد حوزه گردشگری در کل کشور هستیم.

وی گفت: توسعه دوره‌های آموزشی کوتاه مدت با استفاده از فضای مجازی به عنوان یکی از رویکردهای مهم این سازمان در دستور کار قرار دارد، به طوریکه در بهمن ماه سال گذشته در یک برنامه سراسری نزدیک به 20 هزار نفر در دوره‌های کوتاه مدت چند روزه آموزش دیده‌اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد: دوره‌های آموزشی کوتاه مدت می‌تواند در ارتقاء سطح کیفی خدمات و سرویس‌های بخش گردشگری بسیار موثر باشد و در مذاکره با مسوولان سازمان جهانی گردشگری برای استفاده از امکانات و ظرفیت های آموزشی آنها در قالب دوره‌های آموزشی کوتاه مدت با هدف ارتقای سطح کیفی نیروهای فعال در بخش گردشگری ایران به تفاهم رسیده ایم.