میراث فرهنگی

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از نظارت تلفیقی دستگاههای عضو این ستاد بر واحدهای خدمت رسان گردشگری در تابستان خبر داد و گفت: این نظارت های تلفیقی ضمانت اجرایی و برخورد قاطع را به همراه دارد.

ابراهیم لاریجانی به خبرنگار مهر گفت: در نتیجه جلسه ۲۲ اردیبهشت ۹۴ که با حضور اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر برگزار شد، طرح ساماندهی و ارتقای خدمات سفر ویژه تابستان ۹۴ به ۳۱ استان کشور توسط ۱۸ دستگاه به واحدهای تابعه استانی ابلاغ شد. این طرح توسط سازمان میراث فرهنگی به مدیران کل استان‌ها به عنوان دبیرخانه‌ها ابلاغ شده است که ۲۰ محور اساسی دارد. یکی از این محورها درباره برگزاری حداقل یک رویداد و جشنواره در هر استان است.

وی گفت: نظر ما بر این است که هر استانی حداقل یک تور استان‌گردی داشته باشد و تورهای گردشگری خود را در سایر شهرستان‌ها نیز اجرا کند. راهنمایی مسافران به لحاظ چاپ اقلام تبلیغاتی و کیوسک‌های اطلاع‌رسانی دائم یا موقت از جمله محورهای دیگر این طرح است. در مبادی ورودی شهرهای توریستی، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی وجود خواهد داشت که به مسافران درباره جاذبه‌های گردشگری اطلاع‌رسانی می‌کند. یکی از راه‌ها توزیع بروشور و نقشه در مکان‌های گردشگری است تا مردم در هنگام بازدید از جاذبه‌های گردشگر دیگر نیز مطلع شوند.

لاریجانی بیان کرد: در نظر داریم تا پنجم مرداد ماه طی جلسه ای درباره گردشگری و مشکلات حوزه نیروی انتظامی برگزار کنیم. استان‌ها مشکلات خود را در این زمینه به ما اعلام و مواردی که فراوانی بیشتر دارد را استخراج کرده و در جلسه‌ای با نیروی انتظامی آنها را مطرح می‌کنیم.

لاریجانی گفت: یکی از کارهای مهم این ستاد، نظارت تلفیقی است. این نظارت‌های تلفیقی با کمک سایر دستگاه‌ها درباره خدمات گردشگری انجام می‌شود.

وی بیان کرد: اگر واحد صنفی، سرویس مناسب به گردشگران ندهد، به او تذکر داده می‌شود. ما تا ۸۰ درصد امیدواریم که این نظارت‌ها موثر باشد. اگر با اولین تذکر خود را اصلاح نکنند، مجبور به پلمپ می‌شویم. این مصوبه در ستاد مرکزی قوی است و باید اجرای آن در ستادهای استانی نیز جدی گرفته شود. در این مورد سازمان راهداری اعلام کرده که می‌تواند در صورت تخلف رستوران‌ها حتی راه ورودی به آنها را مسدود کند. همچنین شش دستگاه نظارتی در این باره برای سامان دادن به سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌های کشور همدل شده‌اند حتی وزارت بهداشت نیز در این باره قویاً وارد شده است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از برگزاری جلسه ای درباره مشکلات گردشگران و نیروی انتظامی خبر داد و گفت: برای این جلسه از همه اداره های کل استانها خواستیم تا موضوعات قابل بررسی را اعلام کنند. از سوی دیگر در شهریور ماه نیز جلساتی با سازمانهای امداد و نجات و هلال احمر خواهیم داشت.

لاریجانی گفت: یکی از موارد ده گانه طرح ساماندهی و ارتقای خدمات سفر این است که نمایندگان سازمانهایی از جمله وزارت بهداشت، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، سازمان استاندارد و … از تمام واحدهای خدمت رسان گردشگری بازدید کنند. این نظارت های تلفیقی در شهرستانها زیر نظر فرمانداری ها و در استانها زیر نظر استاندار و معاونت عمرانی استاندار با همکاری اداره های کل میراث فرهنگی انجام می شود.

لاریجانی بیان کرد: هر کدام از سازمانهای عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر قوانین خاص خود را در نظارت دارند اما فعالیت انفرادی آنها با ضمانت اجرایی و یا برخورد قاطع همراه نیست از سوی دیگر هر یک از این سازمانها تنها در حوزه خودشان می توانند نظارت داشته باشند. به عنوان مثال وزارت بهداشت نمی تواند در تعیین نرخ خدمات گردشگری دخالت کند. اما زمانی که هر یک از این سازمانها نماینده ای انتخاب کرده و همگی با هم از یک مرکز بازدید می کنند، هر یک نظارت خود را انجام می دهد و آن مرکز گردشگری از همه لحاظ مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این باره یک فهرستی وجود دارد که تمام موارد قابل ارزیابی از لباس پرسنل گرفته تا نرخ خدمات در آن لحاظ شده است و هر یک از این نمایندگان موارد نظارتی خود را در این فهرست بازگو می کنند. به این ترتیب نظارت های تلفیقی، هم ضمانت بهتری در اجرا خواهد داشت و هم برخورد جدی تر با مسائل می شود.

وی افزود: در این فرم های نظارتی  ۱۰ تا ۱۵ صنف خدمت رسان گردشگری مورد ارزیابی قرار می گیرند همچنین یک بند به نام سایر واحدها نیز وجود دارد که شامل واحدهای خدمت رسان دیگر می شود. این طرح از ۱۵ خرداد ابلاغ شده و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد. سپس از ۱۵ تا ۲۵ تیر ماه گزارش تمام این نظارت ها از ۳۱ استان کشور به ستاد مرکزی داده می شود. پس از آن از ۲۵ تیر تا ۲۵ شهریور موارد نظارت شده پیگیری می شود.