بافت تاریخی

تخریب ۶۴ خانه در محله عودلاجان در شرایطی مصوب شده که میراث فرهنگی تهران طی نامه ای مخالفت خود را با هرگونه تغییر ساختاری در بافت تاریخی پایتخت بدون هماهنگی و نظر کارشناسی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی تهران، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران بیان کرد: اجرای طرح انضباط اجتماعی در منطقه ۱۲ در شرایطی مورد پذیرش خواهد بود که حفظ هویت تهران همراه با امنیت شهروندان و گردشگران را به همراه داشته باشد.

رجبعلی خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی تهران با بیان اینکه نباید هویت و گذشته تهران را قربانی ارتقاء امنیت کنیم، گفت: شهری بدون هویت و گذشته بسیار پر خطر تر از شرایط کنونی در بافت تاریخی خواهد شد.

وی ادامه داد: قطعا میراث فرهنگی تهران از ماهیت مصوبه اخیر انضباط اجتماعی منطقه ۱۲ با حفظ کالبد هویتی بافت تاریخی تهران استقبال خواهد کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی تهران گفت : تخریب خانه های بافت تاریخی بدون انجام کار کارشناسی ممکن است منجر به سلاخی هویت و تاریخ پایتخت شود.

خسروآبادی هرگونه تخریب غیر کارشناسی را مغایر با احیاء  بافت تاریخی منطقه ۱۲ دانست و تصریح کرد: تعدادی از این خانه ها فرصت احیاء و تغییر کاربری مناسب را دارد.

در متن مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران به شهردار منطقه ۱۲ آمده است:

بنا به اطلاع واصله در جلسه طرح انضباط اجتماعی منطقه ۱۲ موضوع تخریب ۶۴ خانه در محله عودلاجان مطرح شده است نظر به اینکه در بافت تاریخی هرگونه تخریب که موجب تغییر بافت یا تاثیر بر نحوه معماری محله و بر هم زدن معابر را دارد می بایست با این سازمان هماهنگ شود، ضمن اعلام مخالفت با اینگونه اقدامات بدون هماهنگی خواهشمنداست دستور فرمائید مشخصات مکان های مورد نظر جهت بررسی به این اداره ارسال شود.