کارگروه

کارگروه حفاظت و مرمت آثار فلزی باهدف رفع مشکلات و کاستی‌ها برای حفاظت و بهسازی از آثار فلزی موزه ها در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، حمید فدایی عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی و  مسئول گروه سالیابی و محیط با اعلام این خبر دلیل تشکیل این کارگروه را استقبال محققین و پژوهشگران حوزه حفاظت از آثار فلزی دانست.

وی بررسی مشکلات حفاظت از آثار فلزی در گنجینه ها و موزه ها، بررسی اولویت های پژوهشی به منظور حفاظت بهینه از آثار فلزی و دستیابی به راهکارهای عملی برای ساماندهی موضوع حفاظت از آثار فلزی را از اهداف بلند مدت این کارگروه  اعلام کرد. اعضای این کارگروه متشکل از متخصصین دانشگاه، صاحب نظران حوزه میراث فرهنگی در پژوهشکده حفاظت و موزه ها هستند.

عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی تصریح کرد: تشکیل این کارگروه تخصصی امید بخشِ انجام فعالیت های جدی تر پژوهشکده حفاظت و مرمت در زمینه هدفمند کردن پژوهش هاو به سامان رساندن وضعیت نگهداری از آثار فلزی در موزه ها خواهد بود. با وجود توسعه روش های درمان و حفاظت از آثار فلزی، همچنان مشکلات گسترده ای در این زمینه وجود دارد، این در حالی است که بیشتر موزه های ما انباشته از آثار فلزی هستند که نیازمند توجه و حفاظت و بهینه شدن شرایط نگهداری هستند.

به گفته فدایی، نگهداری از این گنجینه های فلزی هنگامی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم سرزمین ایران به دلیل فراوانی محوطه های فرهنگی با شواهد فلزکاری همواره یکی از مراکز اصلی استخراج مواد خام و تبدیل آنها به مصنوعات فلزی و البته تجارت این محصولات بوده است.

مسئول گروه سالیابی و محیط پژوهشکده حفاظت و مرمت آٍثار تاریخی –فرهنگی یبان کرد: مشکلات و کاستی ها در زمینه حفاظت از آثار فلزی از نقطه نظرات مختلفی قابل بررسی و واکاوی است که هدف گذاری نشدن پژوهش های کاربردی در این زمینه، نظام مند نبودن عمده مطالعات انجام شده، بی توجهی به موضوع پایش های دوره ای در مخازن، ضعف های آموزشی و کمبود مراکز با نظارت ستادی از جمله مهمترین مشکلات حوزه حفاظت از آثار فلزی است.