گردشگری دبی

نشست علمی گردشگری و توسعه شهری صبح امروز (پنج‌شنبه 21 خرداد) در سالن فرخی یزدی باغ موزه قصر برگزار شد که تاثیر شهرسازی بر گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، «ناصر مشهدزاده» با بیان عقب‌ماندگی کشور در حوزه شهرسازی گفت: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری دبی که به صورت سالانه برگزار می‌شود، نزدیک به 160 کشور و 2 هزار متخصص حضور دارند. در این نمایشگاه به تشریح پروژه‌های خود و بررسی پیشرفت‌های جدید گردشگری پرداخته می‌شود. یکی از جالب‌ترین پدیده‎های گردشگری دبی که باید مورد توجه ما باشد مجتمع تجاری “ابن بطوطه” است.

وی درباره اهمیت این مجموعه گفت: این مجتمع براساس سفرنامه “ابن بطوطه” که از شش کشور گذشته، ساخته شده است. یکی از این شش کشور ایران بوده و بر این اساس یک بخش به معماری و فرهنگ ایران اختصاص داده شده است، این درحالیست که مجتمع‌های تجاری، هتل‌ها و سایر رکن‌های گردشگری خود ایران به هیچ وجه بیانگر شکوه شهرسازی ما نیستند. آمار نشان می‌دهد از دو میلیون نفر گردشگری که وارد فین می‌شود، تنها 500 هزار نفر آن داخل شهر کاشان شده تا از خانه‌های قدیمی دیدن کنند و این مشکل اساسی شهرسازی ما را نشان می‌دهد.

«محمد تقی رهنمایی»، استاد بازنشسته جغرافیای دانشگاه تهران در تشریح مشکلات شهرسازی گفت: بعد از شهرنشینی شتاب زده دهه 40 و بعد از انقلاب یکی از وعده‌های اصلی تامین مسکن بود. دو سری طرح اجرا شد، ابتدا 465 طرح آماده‌سازی شهری و دوم 23 طرح شهرسازی بود که از 23 طرح تنها 8 طرح اجرا شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کماکان شهرسازی ما مشکل اساسی دارد افزود: ورودی و خروجی‌های شهرها خراب است، چند لاین ماشین‌رو، کمی سبزه دو سمت جاده که گاو و گوسفند در آن می‌چرد و بعد از آن خانه و مزارع مردم قرار دارد. در شهرسازی امروز گاوها بیشتر از آدم‌ها لذت می‌برند.

«رهنمایی» درباره ارتباط گردشگری و شهرسازی تشریح کرد: هر دوره‌ی زمانی پدیده‌ای بشری دارد. انقلاب صنعتی، انقلاب کشاورزی و .. . انقلاب گردشگری پدیده عصر حاضر است. اما متاسفانه ایران با 50 سال تاخیر این امر را متوجه شده است. یکی از عوامل توسعه گردشگری توسعه شهریست. برخی از متخصصان امر معتقدند گردشگری در کشورهای توسعه یافته وجود دارد و گردشگری در سایر کشورها تنها کاریکاتوری از این پدیده است.

همچنین در بخش دیگری از این برنامه، به نحوه شکل‌گیری جامعه مهندسان شهرساز پرداخته شد. در پایان از بیش از سی سال فعالیت بی‌وقفه دکتر «اسمایل شیعه» در عرصه شهرسازی و گردشگری تقدیر به عمل آمد.