رامسر

سومین نشست تخصصی فرمانداران، شهرداران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرهای نمونه گردشگری کشور با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به میزبانی شهرداری رامسر در هتل قدیم این شهرستان آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا منطقه مازندران، فرماندار رامسر صبح امروز – پنج‌شنبه هفتم خردادماه – در این نشست با تشریح وضعیت جفرافیایی این شهرستان و همچنین وجهه جهانی آن، رامسر را شهر صلح و محیط زیست دانست و گفت: به لحاظ برخی محدودیت‌ها نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم، در حالی که می‌توانیم از فرصتی بی‌نظیر مانند کنوانسیون رامسر در جهت توسعه اقتصادی بهره ببریم.

حسین سروری افزود: رامسر شهر گردشگری است و داشته‌های آن در زمینه گردشگری شامل گردشگری دریایی و طبیعت‌گرایی و سلامت و کشاورزی، وجود باغات مرکبات و گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان و توریسم شکار و .. است.

وی اضافه کرد‌: شهرهای گردشگری روستایی و مجتمع فرهنگی و اردویی و ظرفیت‌های بالقوه تاریخی و فرهنگی و میراث ناملموس و فعال بودن 26 رشته صنایع دستی، به ویژه نمدمالی که ثبت جهانی شده از جمله دیگر داشته‌های رامسر در زمینه گردشگری است.

سروری بیان کرد: رامسر در 8 سال قبل به عنوان شهر نمونه گردشگری شناخته شد و به تصویب رسید و همانند سایر شهرهای نمونه گردشگری کم توجهی به آن شده است.

وی بر حمایت مالی از شهرهای نمونه گردشگری تاکید کرد و اظهار داشت: اگر نتوانیم از اعتبارات ملی استفاده کنیم قطعا به جایی نخواهیم رسید.

به گزارش ایسنا، علیرضا ارجمندی – کارشناس گردشگری شهرهای نمونه گردشگری کشور – در این‌باره گفت: این نشست با رویکرد جامع‌نگری به ویژه با توجه به نقش شهردار در آبادانی شهر مصوب شد.

وی افزود: بسیاری از مشکلات شهرهای گردشگری، ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مختلف چه در حوزه‌های میراثی و منابع طبیعی، مراتع و جنگل‌ها و … است که در این نشست سعی شد تا ارتباط بین این نشست‌ها را حفظ کنیم.

ارجمندی اضافه کرد: 14 شهر نمونه گردشگری در کشور وجود دارد که هدف از برگزاری این نشست‌ها کارکرد اقتصادی این شهرها است.

وی با بیان اینکه باید همه شهرها تلاش کنند تا درآمد اقتصادی پایداری داشته باشند، افزود: در این زمینه بایستی از وجهه گردشگری آن بیشتر بهره‌برداری کنند.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: شناساندن شهرهای نمونه گردشگری و ظرفیت‌های آن همراه با هماهنگی‌های لازم در کارگروه از عوامل مهمی است که باید اجرا شود.

«ارجمندی» بر نقش اوقاف و استفاده از ظرفیت‌های مذهبی و امامزاده ها نیز تاکید کرد و گفت: اقامت‌های ارزان‌قیمت در کنار امامزاده‌ها در بین گردشگران بسیار رواج دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی از این ظرفیت نیز بهره گرفت.

وی با بیان اینکه طرح جامع گردشگری می‌تواند کمک شایان توجهی به توسعه این شهرها کند، تصریح کرد: این طرح بایستی هرچه سریعتر تدوین شود.

امام جمعه رامسر نیز بر تعامل جدی بین دستگاه‌های اجرایی با توجه به محدودیت‌های سازمان گردشگری تاکید کرد و گفت: در این صورت است که صنعت گردشگری پویا خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید جلیل مرتضوی افزود: بسیاری از شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها ما دارای ضعف جدی هستند و حتی در شهرداری‌ها یک کارشناس گردشگری نداریم.

وی بر نگاه دین بر شادابی و نشاط در جامعه پرداخت و اظهار داشت: تفکر ما این است که وقتی دیندار هستیم نباید شاد باشیم در حالیکه دین اسلام گریه بیش از حد را مکروه دانسته و البته گردشگران به شادی و نشاط نیاز دارند.

مرتضوی در پایان گفت: گردشگری بایستی بر مبنای سلامتی و تندرستی و نگاه قران به آن صورت گیرد و در واقع گردشگری یعنی اخلاق، مودت و مهربانی و در دین نیز هیچ چیز به اندازه اخلاق تاکید نشده است.