گیلان

خردادماه هر سال بیش از سه هزار گردشگر روانه‌ی روستای ییلاقی کوچکی در ارتفاعات تالش می‌شوند که حُسن ختام آن برای مردم بومی، فقط انباشت زباله است.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، ییلاق سوباتان یا همان بهشت گیلان در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر تالش و ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور قرار دارد. سوباتان روبروی بلندترین کوه رشته کوه تالش قرار گرفته است.

اواخر بهار که می‌شود تورهای گردشگری به سمت دشت سبز و مرتفع سوباتان راهی می‌شوند و دقیقا نیمه‌ی خردادماه هر سال سیلی از جمعیت مسافران به این روستای کوچک هجوم می‌آورد.

آنچه بیش از همه این منطقه ییلاقی را برای گردشگران جذاب کرده، طببعت بکر، عشایر کوچ‌رو، گل‌ها و گیاهان دارویی، آبشار و چشمه‌سارها، کلبه‌های چوبی و اسب‌ها و دام‌های رها در میان مراتع است که همگی تصویری کم‌نظیر را در یک قاب پدید آورده است، اما همه‌ی این‌ها باعث نشده گردشگران در حفظ این طبیعت چندان کوشا باشند.

با آن‌که این روستا دارای طرح هادی است، اما اعتبار مشخصی برای اجرای آن اختصاص نیافته است و با وجود سیل عظیم گردشگرانی که هر سال به این منطقه سفر می‌کنند، امکانات متناسب بهداشتی و رفاهی نیز در آن ایجاد نشده است. علاوه‌بر آن روستا هنوز از داشتن نعمت برق، آب و راه دسترسی بی‌بهره است و معضل بزگتر رها شدن انبوهی از زباله‌های گردشگران و اهالی روستا است که در فصل ییلاق به این منطقه کوچ می‌کنند.

سوباتان با وجود اسکان 300 خانوار دهیار فصلی دارد، چون سکونت اهالی در آن دائم نیست، برای همین هم رسیدگی به این روستای گردشگری نیم‌بند انجام می‌شود، حال در میان این همه بی‌توجهی اهالی روستا در آستانه‌ی فرا رسیدن زمان سفر انبوه گردشگران به این منطقه بر آن شده‌اند تا این بهشت کوچک را از وجود زباله‌ها پاک کنند.

این طرح با عنوان “سوباتان سبز و پاک” از سوی شورای اسلامی شهر و شهردار لیسار (شهری که بیشترین اهالی سوباتان ساکن آن هستند) و با همکاری جمعی از خیران آغاز شده است تا مشکل زباله‌هایی که انباشت آن‌ها سال‌ها مردم و گردشگران را آزار می‌داد با تعیین محلی برای جمع‌آوری و دفع زباله‌ها و مسوولی برای رسیدگی دائم به این معضل، حل شود. زباله‌های این منطقه مثل بسیاری دیگری از مناطق کشور سوزانده می‌شود که این تهدیدی جدی برای محیط زیست است.

متولیان این طرح همچنین در نظر دارند هزاران گردشگری که معمولا نیمه‌ی خردادماه به این روستا سفر می‌کنند را در پاکسازی سوباتان به مشارکت بطلبند.