معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور گفت:۳۵ درصد صنایع دستی دست بافت کشور را عشایر تولید می‌کنند.

به گزارش ایسنا- منطقه کهگیلویه و بویراحمد دکتر “مرتضی رحمانی موحد” در مراسم افتتاح سومین جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین یاسوج افزود: در سطح کشور ۱۰۵ ایل عشایری وجود دارد.

وی بیان کرد: توریسم عشایری یکی از انواع فعالیت‌های اکو توریستی است که با توجه به ماهیت و وجود پتانسیل‌های بالای آن در کشور هم از نظر جنبه‌های پراکنشی مکانی و تنوع فرهنگی و اقلیمی و نیز امکان شناسایی فرصت‌های نوآورانه برای افزایش اشتغال کارآفرین که در سطح جامعه با عنایت به رعایت اصول پایداری فرهنگی و زیست محیطی ظرفیت بسیار مناسب برای معرفی به گردشگران بویژه گردشگران خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: کوچ‌نشینی از کهن‌ترین شیوه‌های زیست بشر است که پا بر جا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگترین جاذبه‌های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده که زندگی ایلات و عشایری برای حاضران در عصر تکنولوژی و کامپیوتر دیدنی و بکر به شمار آمده و توجه بسیاری از مردم خسته از زندگی ماشینی را به خود جلب کند.عشایر ایران همواره با افغانستان، تاجیکستان، چین، و شمال آفریقا و کوه‌های کلیمانجارو و تنها عشایری هستند که کوچ عمومی(از دشت به کوه و بلعکس) دارند.دست و پنجه نرم کردن با طبیعت متفاوت شیوه خاصی از سبک زندگی را برایشان پدید آوره که منحصر به‌فرد و شگفت‌انگیز است.

رحمانی موحد بیان کرد: جامعه عشایری در ۵۹ درصد سطح کشور پراکنده بوده و ۲۵ درصد تولید گوشت کشور را تأمین می‌کنند.

وی با بیان اینکه کارگروه توسعه گردشگری عشایری در زیر مجموعه کمیته ملی گردشگری تشکیل خواهد شد، اضافه کرد: تدوین مسیرهای گردشگری عشایری، تهیه و تدوین تقویم و برنامه کوچ عشایر،تهیه بسته‌های تبلیغاتی برای معرفی عشایر ایران، برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای برای معرفی طوایف مختلف و توانمندی‌های جوامع محلی و فراهم کردن بستر لازم برای توسعه اکوکمپ‌های عشایری از اولویت‌های کارگروه خواهد بود.

رحمانی موحد گفت: زندگی و زیبایی های کوچ جامعه عشایری ایران به عنوان یک برنامه راهبردی و هدف گذاری جدی در دستور کار این سازمان و بخشی مهمی از نظام گردشگری کشور قرار گرفته است و استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیشترین تعداد جمعیت عشایری و ظرفیت‌های متنوع در این راستا به عنوان پایلوت و استان هدف توریسم عشایری انتخاب شده است.البته علاوه بر معرفی جاذبه‌های زیبا و ناشناخته زندگی و کوچ عشایری زنده نگه داشتن سایر ابعاد و ویژگی های این جامعه نیز مدنظر خواهد بود.

وی یادآور شد:زیبایی کوچ و زندگی عشایر در ایران تجلی عینی غیرت، مردانگی و استقامت در برابر سختی‌ها و رنج‌های زندگی در شرایط مختلف است و پاسداشت این فضیلت‌های ناب باید به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار متولیان امور قرار گیرد.

رحمانی موحد گفت:بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت عشایر ایران هم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۲۰ هزار خانوار عشایری است.

به گزارش ایسنا،جشنواره کوچ عشایر و اقوام ایران زمین با حضور ۹ استان عشایری کشور به مدت سه روز در یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد ادامه دارد.برپایی نمایشگاه با بیش از ۵۰ غرفه در بخش‌های مختلف از جمله صنایع و دست بافته‌های جامعه عشایری، اجرای موسیقی‌های بومی و محلی همراه با ساز و نقاره از استان‌های مختلف،شاهنامه‌خوانی و شب‌نشینی‌های عشایری از برنامه‌های ویژه برگزاری این جشنواره سه روزه است.