گردشگران

«آقایان در نظر بگیرند با گران کردن بلیت موزه‌ها، ارزش این مجموعه‌های تاریخی بالا نمی‌رود، بلکه گردشگری ایران گران، و تعداد گردشگران کمتر می‌شود.»

این مطلب بخشی از اظهارات عباس پیرمرادیان، رییس هیات مدیره‌ی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا در آستانه روز جهانی موزه‌ها و اتخاذ تصمیمی دیگر در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای افزایش نرخ ورودیه‌ی برخی مجموعه‌های تاریخی و موزه‌ها است.

او با نگاهی به وضعیت موزه‌ها در سه سال گذشته و پس از افزایش نرخ بلیت مجموعه‌های تاریخی و موزه‌ها اظهار کرد: پس از آن افزایش نرخ شاید تغییرات کم و بیش در موزه‌ها ایجاد شده باشد، اما من شاهد آن نبوده‌ام. شاید این اقدامات آن‌قدر ملموس و محسوس نبوده، وگرنه ممکن است با این درآمدی که آقایان می‌گویند از ورودی موزه‌ها حاصل شده است تمهیداتی اتخاذه شده باشد.

وی با تأکید بر لزوم ایمن‌سازی موزه‌ها در برابر سوانحی مانند زلزله گفت: ساختمان موزه‌های ایران در برابر زلزله امنیت بسیار پایینی دارند، مثلا اگر زلزله‌ای رخ دهد و ساختمان ارزشمند موزه ایران باستان فرو بریزد، همه‌ی آثار ارزشمند و یگانه‌ای که در این بنا نگهداری می‌شود نیز از بین می‌رود. سوال این است آقایان چه اقدامات و تدابیری برای ایمن‌سازی این ساختمان‌های ارزشمند انجام داده‌اند؟

این راهنمای تور سپس به استحکام بنای موزه جواهرات ایران اشاره کرد و افزود: این ساختمان چند دهه قبل توسط مهندسان آلمانی ساخته شد که بنای آن ضدبمب است. حالا ما نمی‌گوییم ساختمان موزه‌های دیگر را هم ضدبمب بسازند، اما دست‌کم آن‌ها را در برابر زلزله‌های هفت و هشت ریشتری مقاوم‌سازی کنند.

او متذکر شد: قصدم از بیان این نکات تخطئه کردن نیست، بحث آن است که وقتی درآمدی حاصل می‌شود آن را برای حافظت و نگهداری موزه‌ها صرف کنند.

پیرمرادیان در ادامه درباره‌ی تصمیم دوباره سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای افزایش نرخ ورودیه‌ی موزه‌ها اظهار کرد: ما این تجربه را قبلا داشتیم که یک‌باره بلیت موزه‌ها و سایت‌های تاریخی برای خارجی‌ها از دو تا سه هزار تومان به 10 تا 15 هزار تومان رسید و سفر به ایران را گران کرد. این افزایش نرخ برای من به عنوان راهنمای تور هیچ فرقی نمی‌کند، اما یک نگاه کلی در این جریان مطرح است، اگر این اتفاق رخ دهد سفر ایران گران‌تر می‌شود و برنامه‌ریزان تور با چالش جدی مواجه می‌شوند، مثلا همین حالا من برای یک تور با 23 گردشگر خارجی فقط در یک هفته دو میلیون تومان پول ورودی دادم، اگر این مبلغ بیشتر شود، قطعا تصمیم گردشگران را برای سفر به ایران تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ادامه داد: اگر آقایان تصور می‌کنند با گران کردن موزه‌ها و سایت‌های تاریخی ارزش این مجموعه‌ها را بالا می‌برند، پس این نکته را هم درنظر بگیرند که درصد بالایی از گردشگران گروهی به ایران سفر می‌کنند و این تصمیم فقط باعث می‌شود گردشگری در ایران گران شود و تعداد گروه‌ها کاهش یابد.

وی اضافه کرد:‌ این استدلال‌ها که با گران کردن ورودیه‌ی مجموعه‌های تاریخی ارزش آن‌ها بالا می‌رود فقط برای موزه‌هایی مثل “لوور” صادق است، چرا که تعداد بازدیدکنندگان انفرادی آن بالا است و همه‌ی آن‌ها با رضایت کامل هفت یورو می‌دهند تا از این مجموعه عظیم فرهنگی و هنری جهان دیدن کنند.