مرنجاب

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری گفت: مطالعات طرح جامع محور گردشگری کویرها و بیابان‌های ایران که با نظارت کمیته ملی طبیعت گردی بر روی 17 استان بیابانی و کویری کشور انجام شده است، نشان داد که دو سایت مرنجاب و شهداد سایت‌های پیشتاز کویری و بیابانی کشور هستند.

به گزارش ایسنا ، منطقه اصفهان، محمدعلی فیاضی در نشستی که با حضور نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، فرماندار آران و بیدگل و رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان در محل سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد، اظهار کرد: در این میان مرنجاب به عنوان یک سایت نمونه طبیعت گردی که به دلیل نزدیکی با پایتخت کشور و برخورداری از جاذبه‌های متنوع طبیعی، مذهبی، تاریخی و فرهنگی در پیرامون آن، دارای امتیاز ویژه‌ای است.

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری افزود: لازم است برنامه ریزان استانی نگاه ویژه‌ای به منطقه مرنجاب داشته باشند و در جهت ساماندهی آن بکوشند.

وی خاطرنشان کرد: نصب تابلوهای گردشگری متناسب با فرمولوژی منطقه به زبان‌های فارسی و انگلیسی، ایجاد اماکن خدماتی در نزدیکی سایت، ایجاد پارکینگ در مجاورت کاروانسرای مرنجاب جهت جلوگیری از ورود وسایل نقلیه به داخل کاروانسرا و ساماندهی و مدیریت صحیح مناطق اطراف کاروانسرا و محدوده سایت از جمله اقداماتی است که باید در این منطقه انجام شود.

فیاضی تاکید کرد: معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مرنجاب را به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار خود می‌داند و در این راستا اعتباری جهت تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این سایت درخواست کرده است.

وی گفت: دستگاه‌های دولتی و مسئولان این شهرستان باید با عزم جدی و همگرایی عمومی و با استفاده از اصول علمی مبتنی بر توسعه پایدار در ساماندهی منطقه کویری مرنجاب تلاش کنند.

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری تاکید کرد: چشم اندازهای بکر جغرافیای طبیعت ایران دارای تنوع اقلیمی و زیستی متفاوتی است که آن را از سایر کشورهای جهان متمایز کرده است.

وی افزود: یکی از کم نظیر‌ترین مواهب الهی که می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در توسعه، به خصوص در مناطق کم برخوردار از نظر اشتغال و درآمد عمومی ایفا کند، ظرفیت‌های مناطق کویری و بیابانی کشور است.

فیاضی خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری در این مناطق می‌تواند در توانمند سازی جوامع محلی و ایجاد اشتغال پایدار موثر باشد.