گردشگران

تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که عراق، آذربایجان، افغانستان و ترکیه به ترتیب بیشترین سهم از بازار ورودی کشور را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در گزارش نمایه آماری گردشگری جمهوری اسلامی ایران به تبیین کارکرد و گرد آوری آن دسته از شاخص های آماری پرداخته است که لزوما در استقرار نظام حساب‌های اقماری گردشگری باید مورد توجه و استفاده قرار گیرند. به این منظور با استفاده از آخرین گزارش های منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، شورای جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۴ و نیز گزارش های مرکز آمار ایران در سالهای ۸۷ و ۹۲ تلاش شده تا جایگاه گردشگری در نظام کلان اقتصادی کشور و همچنین ضعیت گردشگری درون مرزی، برون مرزی و داخلی ترسیم شود.

در بخشی از این گزارش نرخ رشد و روند سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی برگرفته از سایت رسمی شورای جهانی سفر و گردشگری بررسی شده است و در جدولی ده کشور برتر در رشد کمک گردشگری به تولید ناخالص داخلی را در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ نشان می دهد این ارقام براساس پیش بینی های شورای سفر و گردشگری تهیه شده است. در این جدول آمده که پیش بینی می شود ایران رشد ده درصدی را تجربه کرده و در رتبه چهارم بعد از مونته نگرو، کامبوج و عمان قرار گیرد.

این جدول مونته نگرو را با  ۱۲.۶ درصد رشد واقعی، کامبوج و عمان با ۱۰.۲ درصد و ایران را با ده درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده که بیشترین هزینه کرد در گردشگری ورودی کشور مرتبط با سفرهای شخصی است. به نحوی که در سال ۲۰۱۱ از محل مخارج شخصی یک هزار و ۸۲۲ میلیون دلار و در همان سال ۵۶۰ میلیون دلار از محل کسب و کار صرف شده است. همچنین در سال ۲۰۱۲ نیز میزان مخارج گردشگران ورودی ۸۲۹ میلیون دلار از محل هزینه های شخصی و ۲۸۵ میلیون دلار از محل کسب و کار بوده است.

در این گزارش بررسی ورود گردشگران بر حسب وسایل نقلیه طی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ نشان می دهد که ورود گردشگران به کشور از هر سه طریق زمینی، هوایی و آبی رو به افزایش است در این میان بیشترین سهم به راههای زمینی تعلق دارد پس از آن راههای هوایی و آبی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار داردند. اختلاف بالای رقم ورودی‌ها از طریق زمینی و هوایی، خود موید نبود زیرساخت های مناسب در حمل و نقل هوایی کشور است.

میزان ورودی گردشگران در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که بیشترین ورودی ها به ترتیب از خاورمیانه، اروپا و آسیای جنوبی بوده اند.

در جدول دیگری ده کشور مبدا گردشگر فرست برتر (منظور کشورهای مبدایی است که گردشگران از آن کشورها به ایران وارد می شوند) بر حسب میزان ورودی در سال ۲۰۱۳ بیان شده است. در این جدول آمده که بازار کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان و ترکیه به ترتیب بیشترین سهم از بازار ورودی کشور را به خود اختصاص داده اند. در رده های بعدی نیز کشورهای ترکمنستان، عربستان، پاکستان، کویت، هندوستان و بحرین قرار دارد.

حجم بالای ورودی گردشگران از عراق می تواند نشانگر پتانسیل  بالای این کشور برای جذب گردشگران با توجه به مشابهت های فرهنگی و مذهبی ما و عراق باشد چنین به نظر می رسد متغیرهای اقتصادی مانند کاهش ارزش پول ایران نقش مهمی در جذب گردشگران از کشورهای همسایه به خصوص عراق و نقش کمی در جذب گردشگران اروپایی و  آمریکایی داشته است.