کمپ‌ها

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از آغاز مطالعات و مکان‌سنجی برای ایجاد کمپ‌های اقامتی و مجتمع‌های بین‌راهی در دو محور پرمسافر کشور خبر داد.

ابوالقاسم ایرجی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا، با استناد به اساسنامه کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی که ایجاد کمپ‌های اقامتی را از جمله وظایف اصلی این مجموعه برشمرده است، اظهار کرد: مطالعات ایجاد کمپ‌های اقامتی از سال گذشته آغاز شده و محور پرتردد تهرانمشهد برای شروع این طرح در نظر گرفته شده است.

او با تأکید بر این‌که ایجاد کمپ‌های اقامتی به منظور توسعه سفرهای ارزان‌قیمت در دستور کار قرار گرفته گفت: رایزنی‌ها و مذاکراتی با شهرداری و شورای شهرسازی سمنان، نیشابور، میامی و منطقه 7 مشهد صورت گرفته و طرح‌هایی را نیز گرفته‌ایم و با برخی از آن‌ها نیز در مرحله بستن قرارداد هستیم.

وی همچنین از ایجاد کمپ‌های اقامتی در استان‌های پرمسافر مازندران و گیلان خبر داد و افزود: بیشترین مسافرانِ چادرخواب، به‌ویژه در ایام نوروز در این استان‌ها مشاهده می‌شوند که اتفاقا کمترین امکانات بهداشتی و رفاهی را دریافت می‌کنند. برای همین ایجاد کمپ‌های اقامتی در این مناطق در اولویت قرار گرفته است.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اضافه کرد: مذاکراتی نیز با استان‌های گلستان و چهارمحال بختیاری برای ایجاد کمپ‌های اقامتی صورت گرفته است.

او در ادامه درباره راه‌اندازی مجتمع‌های بین‌راهی گفت: این مجتمع‌ها یکی از عاملان موثر در کاهش سوانح جاده‌ای هستند؛ اما متأسفانه با وجود احداث چنین مجتمع‌هایی در برخی محورهای مسافرتی، امکانات رفاهی، بهداشتی و اقامتی مناسبی در این مجموعه‌ها عرضه نمی‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی شده تا این مجتمع‌های بین‌راهی مجموعه‌ای از اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت، مثل متل‌ها را شامل شوند و امکانات رفاهی و بهداشتی آن‌ها توسعه یابد.

ایرجی با اشاره به آغاز همکاری با سازمان راهداری و پایانه‌های کشور برای ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی افزود: در حال حاضر 30 نقطه در محورهای پرمسافر برای ایجاد این مجتمع‌ها مکان‌یابی علمی شده است که با سرمایه‌گذاری کانون، اختصاص تسهیلات از سوی سازمان راهداری و همچنین با مشارکت بخش خصوصی در این نقاط مجتمع‌های بین‌راهی راه‌اندازی خواهند شد.

او درباره میزان سرمایه‌ای که کانون به این پروژه اختصاص داده است نیز گفت: تا مطالعات در این زمینه کامل نشود نمی‌توان حجم سرمایه را تعیین کرد؛ ولی وارد رایزنی با سازمان راهداری شده‌ایم تا تسهیلات و سود یارانه از آن‌ها دریافت کنیم، ضمن آن‌که بخش خصوصی را نیز به مشارکت می‌طلبیم، چرا که طرح‌های مشارکتی همیشه نتیجه خوبی داده است.