حسین راعی

مدیر پایگاه جهانی بیستون از واگذاری کاروانسرای این مجموعه تاریخی به گروه هتل‌های لاله خبر داد و گفت: مراحل مرمتی این کاروانسرا انجام شده و در اختیار بخش خصوصی برای تبدیل به مرکز اقامتی قرار گرفت.

حسین راعی به خبرنگار مهر گفت: حدود ۳ میلیارد تومان اعتبارات ملی به مجموعه پایگاه جهانی بیستون تعلق گرفته است تا کارهای ساماندهی این مجموعه را در سه فاز انجام دهیم. فاز اول تمام شده و امیدواریم فاز دوم را بتوانیم امسال به پایان برسانیم فاز سوم نیز سال آینده نیز تکمیل خواهد شد.

مدیر پایگاه جهانی بیستون افزود: خرداد ماه مراسم افتتاحیه کاروانسرای بیستون و تبدیل آن به هتل برگزار خواهد شد. فقط آماده سازی فضای داخلی آن برای پذیرش گردشگر مانده است. واگذاری این کاروانسرا به بخش خصوصی در راستای دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی مبنی بر واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی انجام گرفت.

راعی ادامه داد: در نظر داریم تا سالن معرفی مجموعه بیستون را راه اندازی کنیم به این ترتیب سالن معرفی مکانی خواهد بود که گردشگر قبل از ورود به مجموعه بلیت الکترونیکی تهیه کرده و با عکس ها و فیلم های منتشر شده به شناخت اجمالی درباره این مجموعه جهانی خواهد رسید. بروشور و محصولات فرهنگی نیز در این سالن به گردشگران ارائه خواهد شد. طراحی این سالن معرفی انجام شده و امسال در نظر داریم آن را به مناقصه بگذاریم. در صورت ساخت این سالن، مجموعه بیستون اولین پایگاه دارای سالن معرفی خواهد بود.

کاروانسرای بیستون

مدیر پایگاه جهانی بیستون به ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم این مجموعه تاریخی اشاره کرد و گفت: ما با هرگونه ساخت و سازی در این محدوده برخورد قانونی خواهیم کرد. مدتی پیش چند نفر از اعضای شورای شهر ساخت و ساز غیرقانونی انجام داده و یک طبقه بیشتر از حد مجاز ساخته بودند که وارد حریم درجه دو این مجموعه جهانی شده بود و ما حکم تخریب آن را گرفتیم. تغییرات و ساخت و سازها در هر شهری انجام می‌شود. حکم تخریب این طبقه اضافی را گرفته ایم و تا یکماه دیگر اجرایی خواهد شد.

وی گفت: محور شمالی- جنوبی محوطه این پایگاه جهانی را برای حضور گردشگران سنگفرش خواهیم کرد. همچنین ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی ایجاد شده است.