اصفهان

مدیرکل امور پایگاههای میراث جهانی از تشکیل هیات امنای میدان نقش جهان خبر داد و گفت: هیات امنای سازه های آبی شوشتر، کاخ گلستان، ارگ بم، تخت جمشید، بازار تبریز و تخت سلیمان به صورت پایلوت تشکیل می شود.

فرهاد عزیزی به خبرنگار مهر گفت: اکنون فقط میدان نقش جهان اصفهان دارای هیات امناست و حتی جلسات آن نیز برگزار شده است. قرار بود چند جلسه درباره تشکیل هیات امنای تخت جمشید نیز برگزار شود ولی انجام نشد چون همه اعضا نتوانستند در برنامه حضور پیدا کنند. همچنین کاخ سعدآباد اگر چه تحت نظر اداره پایگاههای میراث جهانی نیست ولی هیات امنا تشکیل داده است.

وی ادامه داد: در نظر داریم تا از میان ۱۷ اثر جهانی، هیات امنای تعدادی از پایگاهها مانند سازه های آبی شوشتر، ارگ بم، کاخ گلستان، بازار تبریز، تخت سلیمان و تخت جمشید را به صورت پایلوت تشکیل دهیم تا انعکاس فعالیت های آنها بررسی شود و نتیجه تشکیل این هیات را به دست آوریم. اعضای هیات امنا متشکل از نخبگان، شخصیت های علمی، فرهنگی و اجرایی مشتمل بر یازده تن هستند که در جلسات اولیه گزارشی از عملکرد هر پایگاه جهانی در اختیار اعضا قرار می گیرد سپس دستورالعمل ها و وظایف آنها تشریح خواهد شد.

مدیرکل امور پایگاههای میراث جهانی با بیان اینکه حکم اعضای هیات امنا توسط معاون رئیس جمهور صادر می شود گفت: ممکن است به تعداد اعضای هیات امنای هر پایگاه جهانی افراد دیگری نیز اضافه شود ولی معمولا سعی می کنیم تا آنها نخبگان و فرهنگیان و مدیران اجرایی و پیشکسوتان میراث فرهنگی همان استان باشند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه مرکزی واقع در سازمان میراث فرهنگی مصوبات هیات امنا را اجرایی می کند گفت:تشکیل این هیات نقش مهمی در حل مشکلات مالی و حتی عمومی ابینه و مجموعه های تاریخی داشته و می تواند در راستای تمرکز زدایی و تمرکز فعالیتها در مراکز استانی موثر باشد و از آن طریق از ظرفیتهای محلی و استانی در حفظ آثار تاریخی بهره برد.