حج تمتع

درحالی‌که ایران تصمیم گرفته عمره را تا زمان اجرای حکم دو مامور متعرض در فرودگاه جده تعلیق کند، رییس سازمان حج و زیارت با اعلام زمان دقیق اعزام زائران برای شرکت در مناسک حج واجب، تاکید کرد: هیچ دلیلی برای تأخیر در برنامه‌ریزی‌های حج وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، سعید اوحدی با بیان این‌که ۴۵۳ کاروان در قالب ۱۹۹ کاروان مدینه بعد و ۲۵۲ کاروان مدینه قبل به حج تمتع امسال اعزام می‌شوند، اظهار کرد: نخستین پرواز زائران ۸ ذی‌القعده برابر با اول شهریورماه و آخرین پرواز بازگشت زائران نیز ۴ محرم انجام می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت که در همایش سراسری روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج تمتع سال ۹۴ سخن می‌گفت، با اشاره به ثبت ۱۷ ربیع‌الاول به عنوان روز فراخوان زائر حج تمتع در تقویم، به تشریح برنامه‌های مدون این سازمان درباره‌ حج پرداخت و گفت: با توجه به مشخص شدن تعداد و سهمیه زائران، تاریخ شروع حج و تعداد کاروان‌ها، هیج دلیلی برای تأخیر در برنامه‌ریزی‌ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: کار معاینات پزشکی زائران از پایان اردیبهشت‌ماه آغاز و با دقت انجام می‌شود.

کسب درآمد هنگفت سازمان حج شایعه است

اوحدی در ادامه با اشاره به حادثه فرودگاه جده و جفایی که در این زمینه به زائران کشورمان شد، از بروز برخی شایعات مبنی بر درآمد هنگفت سازمان حج و زیارت از اعزام زائران به سرزمین وحی ابراز تأسف کرد و از توزیع عادلانه خدمات و مدیریت قیمت تمام شده خدمات به زائران سخن گفت.

او با بیان این‌که در سال نخست با تأکیدات نماینده بعثه مقام معظم رهبری و مدیریت قیمت تمام شده در سازمان حج و زیارت دو میلیون تومان به زائران بازگردانده شد، یادآور شد: کف قیمت حج تمتع سال گذشته ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سقف آن ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که به صورت اقساط از زائران دریافت شد.

عمره ارزان‌تر از کیش است

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: بالاترین قیمت عمره‌ی امسال که شامل خدمات درجه یک و استقرار در بهترین امکانات اقامتی می‌شد، دو میلیون و 800 هزار تومان بود، درحالی که یک سفر ۱۰ روزه کیش حدود سه تا چهار میلیون تومان با خدمات ضعیف هزینه می‌خواهد.

اوحدی در ادامه با بیان این‌که ۹۰ درصد برنامه‌ریزی‌های حج انجام شده و پنج‌ماه پیش از موسم حج دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود، به تشریح مجموعه اقدامات سازمان حج و زیارت در حوزه ارائه خدمات، اسکان، حمل و نقل، بهداشت و تغذیه زائران پرداخت و سپس از کاهش پنج درصدی هزینه حج سال ۹۴ خبر داد و گفت: امسال شرکت‌های هواپیمایی ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت بلیت را افزایش داده‌اند، قیمت ارز از ۲۶۰۰ تومان در سال ۹۳ به ۲۸۵۰ تومان در سال ۹۴ افزایش یافته است؛ اما قیمت‌های حج سال ۹۴ نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان‌اش با اشاره به نامگذاری امسال به نام «دولت ملت، همدلی و همزبانی» از سوی رهبر معظم انقلاب، تجلی این شعار را در سازمان حج و زیارت برای ارائه خدمات هر چه بیشتر و بهتر به زائران ذکر کرد.

اوحدی انسجام سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری را بسیار مطلوب خواند و با تأکید بر استفاده از فضای معنوی حج و اطلاع‌رسانی و آموزش زائران برای رسیدن به این هدف متعالی، گفت: سیاست سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری حفظ عزت زائر و بهره‌مندی از فضای معنوی حج است.