جهانگردی

جلسه کمیته سیاستگذاری روز جهانی گردشگری در حالی برگزار شد که اعضای حاضر بر بومی‌سازی شعار سازمان جهانی جهانگردی برای گردشگری در سال 2015 تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کمیته سیاستگذاری روز جهانی گردشگری با اشاره به آسیب‌شناسی و بررسی دقیق مراسم این روز در سال 93 گفت: راهبرد سال گذشته در برگزاری این مراسم این بود که خانواده‌ی گردشگری زیر یک چتر واحد و در کنار یکدیگر قرار بگیرند که از این منظر به طور کامل به هدفمان رسیدیم.

او با تاکید بر این‌که مراسم روز جهانی گردشگری باید از حالت تشریفاتی خارج و به یک مراسم راحت، روان و عادی تبدیل شود، ادامه داد: حضور موثر مردم در این مراسم موضوعی است که باید در کانون توجه قرار گیرد. باور جدی ما این است که بدون هماهنگی نمی‌توانیم گام‌های جدی برداریم، تمامی امکانات در دستگاه‌ها توزیع شده و سازمان میراث فرهنگی برای افزایش قدرت تعاملی این دستگاه‌ها مسؤولیت حاکمیتی دارد.

رحمانی‌موحد همچنین از تمام دستگاه‌ها خواست تا با احصاء توانمندی‌ها و امکانات، برنامه اجرایی و عملی خود را به منظور مشارکت در برگزاری روز جهانی گردشگری اعلام کنند. دستگاه‌هایی که تمایل به فعالیت جدی در این برنامه دارند باید تا خردادماه موارد پیشنهادی خود را به معاونت گردشگری اعلام کنند.

وی یادآور شد: جشنواره‌ای که سال گذشته برگزار شد شامل چندین بخش بود که با توجه به بررسی‌های انجام شده و احصاء مشکلات، تصمیم گرفته شد موضوعات محدودی برای امسال مطرح شود.

رحمانی‌موحد همچنین با اشاره به شعار سازمان جهانی جهانگردی برای سال 2015، بیان کرد: شعار یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت یک شعار جهانی است که باید به عنوان بستر و زمینه اصلی مورد توجه قرار گیرد؛ اما این شعار باید متناسب با داشته‌های موجود در کشورمان، بومی‌سازی شود.

او با بیان این‌که از سال گذشته به جای هفته گردشگری، روز گردشگری برگزار می‌شود، اضافه کرد: با توجه به این‌که مراسم روز جهانی جهانگردی به عنوان یک روز جهانی در تمامی کشورها برگزار می‌شود، این مراسم یکشنبه 5 مهرماه در کشورمان برگزار خواهد شد.

رحمانی‌موحد گفت: برای همه‌گیر کردن روز جهانی گردشگری و اطلاع رسانی مطلوب در این زمینه می‌توانیم با تهیه یک کلیپ چند دقیقه‌ای و پخش آن به صورت گسترده در کشور، مشارکت عموم مردم را جلب کنیم.

در ادامه نشست سایر اعضای حاضر پیشنهادهای خود را برای برگزاری باشکوه‌تر مراسم روز جهانی گردشگری در کشور ارائه کردند.