سلطانی فر

رئیس سازمان گردشگری درحالی از رشد سفرهای نوروزی خبر می‌دهد که بررسی ها نشان می‌دهد برخلاف سال گذشته آمار ۶۰ میلیون «نفر شب اقامت» امسال، با لحاظ کردن آمار مناطق آزاد محاسبه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس سازمان میراث فرهنگی معتقد است آمار واقعی مسافران نوروزی با آمارگیری از مراکز اقامتی و اماکن تاریخی و دیدنی به دست می‌آید.

مسعود سلطانی‌فر روز ۱۶ فروردین ماه آمارهای مربوط به سفرهای نوروزی را از روز ۲۸ اسفند ۹۳ تا ۱۴ فروردین ۹۴ اعلام کرد و مانند روسای پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ارائه آمار «نفر سفر»ها و تعداد سفرهای انجام شده در نوروز خودداری کرد و به جای آن به اعلام «نفر شب اقامت»های انجام شده در این دوره تاریخی پرداخت و گفت که آمار موجود، مبین تعداد مسافر یا سفرها نیست.

بنابر این آمار اعلام شده در ایام نوروز امسال تعداد ۶۰ میلیون و ۸۴ هزار «نفر شب اقامت» در ۳۱ استان کشور و ۷ منطقه آزاد، ثبت شده است.

سلطانی‌فر که در روز ۱۷ فروردین سال گذشته آمار ۵۷ میلیون اقامت در شب را اعلام کرده بود، سپس به مقایسه آماری دو نوروز گذشته پرداخت و گفت که مقایسه آمار امسال با سال ۹۳  نشان می دهد امسال شاهد افزایش ۵ درصدی در سفرها بوده‌ایم.

 

نکته قابل توجه در آمار بیان شده توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی این است که سلطانی‌فر تعداد نفر شب اقامت های نوروز ۹۴ را با آمار مناطق آزاد ایران تجمیع و اعلام کرده است آماری که سال گذشته مورد توجه قرار نگرفت چرا که متولیان گردشگری در این سازمان متعقد بودند مدیریت مناطق آزاد با سرزمین اصلی متفاوت است و این کار بر عهده شورای عالی مناطق آزاد قرار دارد و به همین دلیل آمار اقامت ها و سفرهای انجام شده به صورت جداگانه توسط شورای هماهنگی مناطق آزاد اعلام می شد.

اگر در تعطیلات دو هفته ای نوروز سال ۹۳ حدود ۵۷ میلیون نفر شب اقامت و در تعطیلات دو هفته ای نوروز سال ۹۴ حدود ۶۰ میلیون نفر شب اقامت ثبت شده و به آمار امسال تعداد نفرشب اقامت های مناطق آزاد نیز اضافه شده پس می توان گفت این افزایش در واقع به خاطر وجود آمارهای ۷ منطقه آزاد است.

بنابراین مقایسه آماری دو نوروز گذشته نشان می دهد نه تنها تعداد نفر شب اقامت ها افزایش نداشته بلکه این آمار ثابت نیز بوده است و یا شاید با رقم دقیق نفر شب اقامت های انجام شده در مناطق آزاد این آمار در سرزمین اصلی کاهش نیز پیدا کرده باشد!