گردشگری

نخستین ابهام های آماری در حوزه اقامت های نوروزی آغاز شد. رئیس سازمان میراث فرهنگی آماری متفاوت از معاون گردشگری داده است ضمن اینکه این آمار در تعداد نفر شب اقامت با اعداد سال گذشته مشابهت دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس سازمان میراث فرهنگی در آستانه شروع نوروز ۹۳ در یک نشست خبری اعلام کرده بود که این سازمان برخلاف سالهای گذشته از «اعلام آمارهای کذایی» خودداری می‌کند، اما امسال در نوروز ۹۴ آمارهایی اعلام شد که ابهام هایی را درباره این گفته بوجود می آورد.

روز دهم فروردین ماه امسال مسعود سلطانی‌فر معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از مرکز کنترل راههای کشور و در نشست مشترک با رئیس سازمان راهداری گفت: بیش از ۳۶ میلیون نفر شب اقامت در۱۰ روز نخست تعطیلات در سراسر کشور بر اساس آمار اماکن قابل شمارش ثبت شده است.

وی ادامه داده بود که از آمار ۳۶ میلیون نفر اقامت در شب ۸ درصد فقط متعلق به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها بوده‌اند، حدود ۱۴ درصد متعلق به مکان استقرار دستگاه‌های دولتی و بقیه متعلق به کمپ‌های موقت بوده‌اند، بنابراین باید برای سالهای آینده کمپ‌های موقت را توسعه و تجهیز کنیم.

وی این صحبت را همان روز ۱۰ فروردین ماه انجام داده است بنابراین منظور سلطانی فر اقامت ۳۶ میلیون نفر شب از تاریخ ۲۹ اسفند ۹۳ تا ۹ فروردین ۹۴ بوده است.

اما فردای همان روز یعنی در روز ۱۱ فروردین ماه خبر رسید که علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این روز با حضور در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در جریان عملکرد ستاد طی ایام تعطیلات نوروز قرار گرفت.

در نشست مشترک وزیر آموزش و پرورش و مرتضی رحمانی موحد که با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد، معاون گردشگری، گزارشی از عملکرد ۱۰ روز نخست تعطیلات ستاد هماهنگی خدمات سفر را ارائه کرد و گفت: ۴۱ میلیون نفر شب اقامت تا پایان روز نهم فروردین در واحدهای رسمی اقامتی سراسر کشور به ثبت رسیده است که از این رقم ۱۴ درصد از اقامت مسافران در اماکن مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده است.

بنابراین رحمانی موحد نیز آمار اقامت در ده روز اول عید را ۴۱ میلیون نفر شب اقامت دانست.

 

چنین تناقضی نشان می‌دهد که در ده روز اول تعطیلات، آماری که توسط رئیس سازمان و معاون گردشگری ارائه شد دارای اختلافی ۵ میلیونی در تعداد نفر شب اقامت‌هاست که با صحبت های رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره نظام جامع آماری و تطابق نحوه آمارگیری از سفرها با نظام آماری سازمان جهانی جهانگردی که پیش از این درباره آن صحبت کرده بود، هم خوانی ندارد. پس از بیان این اختلاف های آماری سازمان میراث فرهنگی بر خلاف سال گذشته، آمار نفر شب اقامت‌ها را در حال حاضر متوقف کرده است.

شباهت آمار نفر شب اقامت‌ها در دو نوروز

اکنون سلطانی فر قرار است نشست خبری برگزار کرده و درباره عملکرد سفرهای نوروزی صحبت کند. بنابراین شاید بهتر باشد درباره این ابهامات نیز پاسخ دهد. چرا که این تناقض تنها در بیان گفتار دو مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی نیست. بلکه مقایسه آماری بین تعداد نفر شب اقامت ها در نوروز ۹۳ با نوروز ۹۴ نیز از مشابهت های آماری این دو نوروز خبر می دهد. آمارهایی که همگی توسط معاون گردشگری کشور در دو نوروز ۹۳ و ۹۴ بیان شده است.

به عنوان نمونه، در ۱۲ روز اول تعطیلات سال گذشته ۴۷ میلیون نفر شب اقامت ثبت شد. در ده روز اول تعطیلات امسال نیز ۴۱ میلیون نفر شب اقامت ثبت شده است. این اختلاف عدد در دو روز ۶ میلیون نفر شب اقامت است.

این موضوع بار دیگر این نکته را به یاد می آورد که ارائه آمار توسط نهادهای دولتی بیش از هر موضوع دیگری دارای اولویت است چرا که آنها با دادن آمارهای درشت می توانند عملکرد خود را مثبت جلوه دهند.