مسعود سلطانی فر

بیش از ۳۶ میلیون نفر شب اقامت در۱۰ روز نخست تعطیلات در سراسر کشور بر اساس آمار اماکن قابل شمارش ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر،  مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از مرکز کنترل راههای کشور و در نشست مشترک با رئیس سازمان راهداری  گفت: سال گذشته بر اساس مصوبه‌ بهمن ماه دولت، ستاد تسهیلات سفرهای کشور راه‌اندازی شد اما آنگونه که باید موفق نبود؛ خوشبختانه در سال ۹۴ از سه ماه قبل جلساتی مربوط به برنامه‌ریزی نوروز ۹۴ در ستادهای مختلف کشور تشکیل شد و امروز۴۶۲ ستاد هماهنگی خدمات سفر در استانها و شهرستانهای مختلف کشور فعال است.

سلطانی‌فر با اشاره به انعقاد قرارداد نصب وراه‌اندازی یکهزار و۸۸۰ دوربین جدید در سراسر کشور توسط وزارت کشور و پلیس این اقدام را برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی کشور اساسی دانست و تاکید کرد: امیدواریم با تامین منابع در چند سال آینده همه این دوربین‌ها نصب شود.

وی افزود: ساماندهی و افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی در مقاطع جاده‌ای، ریلی وهوایی مهمترین رکن در بحث توسعه گردشگری داخلی و خارجی است وما باید شبکه حمل ونقل مناسبی برای سرویس دادن به گردشگران خارجی داشته باشیم؛ اقدامی که برای آن هنوز نیازمند زمان هستیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره وضعیت حمل ونقل داخلی نیز با اشاره به برخی مشکلاتی که به دلیل تحریم‌های چند سال اخیر ایران گریبانگیر آن بود، گفت: امیدواریم با شرایط جدید و به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای و با ارائه دولت در زمینه توسعه فعالیتهای گردشگری مشکلات حل و فصل شوند.

او ادامه داد: گردشگری به خصوص گردشگری خارجی با توجه به ظرفیت‌های موجود مشکلاتی دارد مانند فاصله‌ای که بین وضعیت وظرفیت‌ها داریم.

وی افزود: همه کسانی که از مرزهای مختلف وارد کشور می‌شوند ملیت، کشور مبداء و نوع ویزای‌شان توسط پلیس مهاجرت ثبت می‌شود؛ بنابراین آمار دقیق است و  درآمدی که در این بخش بدست می‌آید با توجه به رنج موجود بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری یک هزار و ۷۵۰ دلار محاسبه می‌شود.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: زمانی که یک گردشگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران می‌آید چیزی معادل ۴ هزار دلار در ایران خرج می‌کند اما گردشگران افغانی، عراقی یا پاکستانی حدود هزار دلار در کشور خرج می‌کنند بنابراین در یک میانگین بیش از ۵۰۰ هزار نفر گردشگر با توجه به ملیت‌های کویتی و سعودی در کشور داریم که درآمد حاصل از آنها بیش از ۴ هزار دلار است با توجه به این ارقام درآمد گردشگری ما بین ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار در سال است؛ این در حالی است که درآمد ارزی کشورهای مختلف از محل گردشگری در سال ۲۰۱۳ حدود هزار و۲۵۰ میلیارد دلار بوده است یعنی ایران در حال حاضر حدود نیم درصد از این سهم را متعلق به خود کرده است پس باید تلاش کنیم این سهم را به سه درصد برسانیم.

وی منبع درآمد این ارز را گردشگری تاریخی، فرهنگی، سلامت، پزشکی و زیارتی دانست و تاکید کرد: همه نقاط کشور به صورت موزه کشور هستند که می‌توانیم این منبع را از آنها داشته باشیم.

او همچنین با اشاره به امکاناتی که برای تسهیل صدور ویزا در چند ماه گذشته تهیه شده است، گفت: گاهی اوقات زمان صدور ویزا را تا دوساعت هم تقلیل داده‌ایم. همچنین در فرودگاه‌ها به اتباع ۱۹۰ کشور ویزا فرودگاهی دو هفته‌ای می‌دهیم که آن هم یکبار قابل تمدید است. همچنین به دولت پیشنهاد داده‌ایم که زمان ویزا اولیه را تا چهار هفته افزایش دهند.

سلطانی‌فر تاکید کرد: در بخش گردشگری داخلی نظام آماری ما در سالهای گذشته با هر فرمولی نتوانست یک نظام کامل و جامع باشد تا برنامه‌ریزی دقیقی شود به طور مثال یک سال نظام نفرسفر استفاده شد که در جمع‌بندی آمار مسافران تعداد آنها بیشتر از جمعیت کشور بود اما امسال از نظام آماری “نفر اقامت در شب” در اقامتگاه‌های رسمی استفاده می‌کنیم وفقط کسانی که در هتل‌ها، کمپ‌های موقت، خانه مسافرها و مراکز اداری دستگاه‌های دولتی مستقر می‌شوند امکان آمارگیری داریم اما اگر مسافری اقامت خود را در خانه شخصی یا خانه اقوام بگذراند شامل آمارگیری ما نمی‌شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری از بیش از ۳۶ میلیون نفر اقامت در شب در طول ۱۰ شب نخست ایام نوروز در سراسر کشور خبر داد وگفت: این آمار از اماکنی که قابل شمارش هستند به دست آمد.

او تاکید کرد باید در سال ۹۴ یک هماهنگی و یک همفکری داشته باشیم و سازمان میراث فرهنگی، وزارت راه وشهرسازی و پلیس راهبر ناجا به یک روش مناسب برای آمارگیری گردشگران برسیم تا آمارها به واقعیت بیشتری نزدیک باشند.

وی ادامه داد: از آمار ۳۶ میلیون نفر اقامت در شب ۸ درصد فقط متعلق به هتل‌ها و اقامتگاه‌ها بوده‌اند، حدود ۱۴ درصد متعلق به مکان استقرار دستگاه‌های دولتی و بقیه متعلق به کمپ‌های موقت بوده‌اند. بنابراین باید برای سالهای آینده کمپ‌های موقت را توسعه و تجهیز کنیم.

معاون رییس جمهور در پایان با تاکید بر استراتژی سازمان میراث فرهنگی درباره ساماندهی مکان و زمان سفرهای داخلی گفت: در حال حاضر طرح تعطیلات زمستانی را به مجلس ارائه داده‌ایم تا فشار سفر را از نوروز بگیریم وبا تهیه پکیج‌های مختلف و مناسب در طول سال تعریف کنیم.

او همچنین با تاکید بر لزوم توسعه مراکز خدمات بین راهی و وجود سرمایه‌گذا ران زیادی که در این بخش فعالیت می‌کنند، گفت:‌بر اساس آمار به دست آمده و با توجه به شکایت‌های مطرح شده تا کنون ۶۰ دفتر پذیرایی، اقامتی و خدمات مسافرتی پلمپ شده است.

سلطانی‌فر با مقایسه آمار میزان اقتامت‌کنندگان در سراسر کشور امسال نسبت به سال گذشته گفت: در مقایسه ۱۰روز نخست سال گذشته میزان اقامت کنندگان با امسال تقریبا برابر بوده است اما میزان نظارت‌ها در این ایام ۳۵ درصد بوده است از سوی دیگر متاسفانه شکایت‌ها بیشتر شده که سعی کردیم بیشتر آنها را با تذکرهای کتبی و شفاهی برطرف کنیم همچنین تعداد بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی و فرهنگی حدود ۱۷۰ درصد افزایش داشته است و میزان بازدیدکنندگان از موزه‌ها ۲۰ تا۶۰ درصد افزایش داشته است؛ همچنین با الکترونیکی شدن بلیط بیشتر موزه‌ها سعی کردیم سرعت ورود مسافر به موزه‌ها را افزایش دهیم.