تالار برلیان

مدیر کاخ گلستان گفت: هزینه چیدمان وسایل در تالار برلیان گران است اما امیدواریم تا ۲۸ اردیبهشت سال آینده آن را برای بازدید آماده کنیم.

پروین ثقه الاسلامی مدیر پایگاه جهانی کاخ گلستان به خبرنگار مهر گفت: همه موزه های کاخ باز است اما در حال حاضر نمی توانیم اجازه ورود گردشگر به تالار برلیان را بدهیم چون غیر از اینکه این بخش از کاخ مشکل کمبود نیروی یگان حفاظت را دارد، مسئله بر سر گرانی وسایلی است که باید برای حفاظت از اشیا خریداری کرد.

وی ادامه داد: امسال بودجه جداگانه ای به پایگاه داده می شود و ما امیدواریم بتوانیم با این بودجه پایه ها و طناب که نرخی حدود ۳۰ میلیون تومان دارند را برای ایجاد راهروی بازدید خریداری کنیم.   ضمن اینکه چیدن وسایل موجود در این کاخ نیز زمان بر است. نمی توان وسایل تالار را رها و در جلوی دست بازدیدکننده قرار داد. با این حال این تالار ۲۸ اردیبهشت ماه افتتاح می شود.

پیش از احداث تالار برلیان، بنای دیگری به نام تالار بلور در این مکان قرار داشت. برای یافتن اطلاعات در مورد تالار بلور که از بناهای دوران فتحعلی شاه بشمار می‌آید، منابع خاصی در دسترس نیست. در میان اسناد موجود نیز جز نام و اشاره‌ای مختصر به تالار بلور، اطلاعات خاص دیگری وجود ندارد و حتی تصویری نیز از تالار به جای نمانده است تا براساس آن بتوان طرح و شکل بنا را بررسی کرد.

گفت و گو با رئیس کاخ گلستان

دلیل نام گذاری تالا بلور نیز به آینه کاری‌های فراوان، حوض بلور هشت ضلعی و چلچراغ‌هایی که امپراتور روسیه الکساندر اول برای فتحعلی شاه فرستاده بود، باز می‌گردد.

اما در زمان ناصرالدین شاه بسیاری از بناهای قدیمی ارگ به علت کهنگی و فرسودگی ویران و به جایشان ساختمان‌های جدید ساخته شد. سرنوشت تالار بلور نیز به همین جا ختم و تالار برلیان بنا و جایگزین آن شد.