شیخ صفی‌الدین اردبیلی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل از تدوین طرح جامع مرمتی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی خبر داد.

 به گزارش مهر، کریم حاجی زاده در بازدید از این مجموعه جهانی افزود: پس از اتمام تدوین این طرح جامع، باید با گروه های علمی و تخصصی برای مرمت و ساماندهی مجموعه مذکور اقدام کرد.

وی متذکر شد: مرمت مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان آمیزه ای از تمام علوم و فنون تاریخ معماری ایرانی باید زیر نظر یونسکو و براساس طرح جامع مرمتی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ادامه داد: هرگونه دخالت و عملیات فنی و مهندسی برای مرمت مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی به دلیل حیثیت جهانی آن باید زیرنظر شورای عالی فنی سازمان و مقررات سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) صورت گیرد.

وی با بیان این که در طول سال های گذشته اقدامات مرمتی و حفاظتی ضروری مانند استحکام بخشی سازه برای رفع خطر این مجموعه انجام شده است، بیان کرد: هم اکنون در پی و پیکره اصلی مجموعه هیچ گونه احساس خطر جدی وجود ندارد.

حاجی زاده یادآور شد: اکنون، مرمت تزئینات بنا به عنوان بخش غیراضطراری مرمت باقی مانده است که به دلیل بالا بودن تکنیک های اجرایی این بخش، عملیات مرمتی آن پس از تدوین طرح جامع مرمتی به طور تخصصی به انجام خواهد رسید.

وی با اشاره به محدود بودن اعتبارات ملی و استانی مربوط به بخش حفاظت و مرمت اضافه کرد: تا زمانی که تهیه و تدوین طرح جامع مرمتی به پایان نرسد و توان تخصصی و مالی لازم برای احیاء و مرمت این بنا فراهم نشود، انجام عملیات مرمت حرفه ای و تخصصی روی این اثر تاریخی دور از انتظار است و فقط اقدام میراث فرهنگی می تواند در بخش مرمت های اضطراری باشد.