مسعود سلطانی‌فر

رئیس سازمان میراث فرهنگی هشتمین همایش راهنمایان گردشگری از حل مشکل بیمه این قشر از ابتدای سال ۹۵ خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم اختتامیه هشتمین همایش راهنمایان گردشگری که در هتل ثامن مشهد در حال برگزاری است با اشاره به موفقیت راهنمایان ایرانی در جلب کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری برای سال ۲۰۱۷ گفت: من این پیروزی بزرگ را به مردم ایران و به جامعه راهنمایان تبریک می گویم ما همه تلاش خود را بکار می بریم تا میزبان بسیار خوبی برای راهنمایان بین المللی باشیم.

سلطانی‌فر گردشگری را یکی از عوامل مهم در کسب درآمد دانست و افزود: امروز، درآمد حاصل از گردشگری پس از نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع خودروسازی در جایگاه چهارم قرار دارد. در آمریکا ۵ میلیون نفر، در اسپانیا و آلمان ۲ میلیون نفر، در انگلیس ۲.۵ میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم از محل گردشگری ارتزاق می کنند. همچنین ۹ درصد درآمد ارزی مردم آمریکا ۴ درصد درآمد مردم اسپانیا، ۱۳ درصد درآمد ارزی تایلندی ها و ۱۵ درصد درآمد مردم ترکیه را صنعت گردشگری تامین می کند. کشور همسایه ما سالانه ۴۰ میلیون گردشگر جذب می کند چرا ایران با وجود داشتن این همه جاذبه تاریخی و طبیعی نتواند این تعداد گردشگر را به سو خود بخواند.

وی همچنین بیان کرد: ما در برنامه ششم و هفتم توسعه زمینه های لازم برای رشد و رونق صنعت گردشگری را فراهم کرده‌ایم. امیدوارم گشایش های سیاسی اخیر و رویکرد مثبت دولت در زمینه جذب گردشگر باعث افزایش گردشگران ورودی و تربیت راهنماهای متخصص بویژه برای مسافران غیر انگلیسی زبان شود.

در برابر ۴.۷ میلیون گردشگر ورودی ۷ میلیون گردشگر خروجی داریم

معاون رئیس جمهور تعداد گردشگران چینی را صد میلیون نفر در سال برشمرد و گفت: سالانه صد میلیون چینی به کشورهای دیگر سفر می‌کنند چرا ایران نباید یک صدم این گردشگران یعنی یک میلیون چینی را به خود اختصاص دهد. ما باید کاری کنیم که سهم گردشگران ورود بیش از گردشگران خروجی باشد. امروز در برابر ۴.۷ میلیون گردشگر ورودی ۷ میلیون گردشگر خروجی داریم و باید این فراز به نفع گردشگران ورودی بالا رود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی از تنظیم و بازنویسی آئین نامه ناظر بر فعالیت راهنمایان گردشگری خبر داد و گفت: این آئین نامه در سال ۱۳۵۴ به تصویب رسیده و امروز با رویکرد پاسخگویی به نیاز راهنمایان گردشگری بازنویسی و برای تصویب در اختیار هیات دولت گذاشته شده است.

تامین امنیت گردشگران یکی از موارد مهمی بود که سلطانی فر  به آن اشاره کرد و گفت: آئین‌نامه ارتقای امنیت گردشگران به ویژه گردشگرهای خارجی به تصویب رسیده و تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور و وزارت اطلاعات متعهد شده اند که همه توان خود را در جهت تامین آن بکار ببرند.

یکی از مهمترین مشکلات گردشگری کمبود مراکز اقامتی است

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور یکی از مهمترین مشکلات در زمینه گردشگری را کمبود مراکز اقامتی دانست و افزود: از هزار و ۱۰۰ هتل ما تنها ۱۳۰ هتل ۴ یا ۵ ستاره و مناسب برای اسکان گردشگران خارجی هستند. ما باید به تعداد این هتل ها بیفزاییم و امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ خورشیدی این تعداد حداقل به ۴۰۰ برسد. یعنی ما باید سالانه ۲۰ تا ۲۵ هتل ۴ یا ۵ ستاره در ایران بسازیم.

به گفته سلطانی فر پرتال جامع گردشگری ایران همزمان با نمایشگاه صنعت گردشگری در تهران رونمایی شده و این پورتال به کاربران امکان اضافه کردن اطلاعات و برداشت‌های خود را می دهد. او از راهنمایان گردشگری خواست تا به این پورتال مراجعه  و اطلاعات خود را اضافه کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی از حل مشکل بیمه راهنمایان خبر داد و گفت: ما در پی رونق بخشیدن به صنعت گردشگری هستیم پس باید مشکلات این صنعت را برطرف کنیم. یکی از مشکلات عمده راهنمایان گردشگری مسئله بیمه است. بیمه کمترین حقوق شهروندی است و ما با کمک نمایندگان مجلس از ابتدای سال ۱۳۹۵ این مشکل را برطرف می کنیم.

هشتمین همایش راهنمایان گردشگری از ۲۷ بهمن تا اول اسفند در شهر مقدس مشهد و با حضور ۷۰۰ راهنمای گردشگری، اصحاب رسانه و نمایندگان مجلس برگزار می شود.