مجلس

اعضای فراکسيون تاريخ و توسعه گردشگری درحالی در حاشيه برگزاری هشتمين گردهم آيی راهنمايان گردشگری در جمع فعالان اين حوزه حاضر شدند که خبر از قول صددرصدی مجلس برای حمايت از اين حوزه دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، هشتمینگردهم آيي راهنمايان گردشگري در حالي در مشهد درحال برگزاري است که اصحاب رسانه شامگاه گذشته در نشستي صميمي با رييس فراکسيون تاريخ و توسعه گردشگري و سخنگوي اين فراکسيون، اعضاي هيات مديره انجمن هاي راهنمايان گردشگري، اعضاي هيات مديره کانون سراسري راهنمايان گردشگري و مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خراسان رضوي به بحث و گفت و گو نشستند.

با توجه به فعاليت حدود ۶۵۰۰ راهنماي گردشگري در استان هاي مخلتف يکي از مهمترين دغدغه هاي اين صنف نداشتن بيمه و تامين آتيه است. اين درحالي است اين صنف توانسته است دارای کد از سوي وزارت کار شود. با اين وجود سالهاست که به واسطه نبود قوانين بالا دستي و خلاهاي قانوني اين مهم محقق نشده است. البته راهنمايان گردشگری سال‌هاست که اين دغدغه را مطرح و خواستار رسيدگي به آن مي شوند. در نهايت امر در حاشيه برگزاري هشتيم گردهم آيي راهنمايان گردشگري جمعي از اعضاي فراکسيون تاريخ و توسعه گردشگري مجلس شوراي اسلامي به دعوت راهنمايان گردشگري براي رفع اين معظل به گفت و گو نشستند.

هروي رييس فراکسيون تاريخ و توسعه گردشگري با اشاره به عضويت ۷۰ نماينده مجلس در اين فراکسيون گفت: حضور ما در جمع راهنمايان گردشگري نشان از اهميت اين حوزه براي نمايندگان مجلس و اعضاي فراکسيون تاريخ و توسعه گردشگري دارد. اما تحقق خواسته‌هاي راهنمايان نيازمند آسيب شناسي است و در واقع يک صنف بايد در مرحله نخست انسجام و اتحاد داشته باشد و سپس وارد عرصه شود.

او همچنين از راهنمايان گردشگري به عنوان راويان صلح در مقطع زماني نام برد که جهانيان بدون دليل و برهان از ايران به عنوان تروريست نام مي برند و خاطرنشان کرد: راهنمايان گردشگري افرادي هستند که عاقلانه کار نمي کنند بلکه عاشقانه فعاليت مي کنند. چراکه با توجه به شرايط و مشکلاتي که با آن روبه رو هستند همچنان به فعاليت در اين حوزه ادامه مي دهند و حتا موفق شده اند ميزباني کنوانسيون راهنمايان گردشگري در سال ۲۰۱۷ را براي ايران کسب کنند.

هروي ادامه داد: راهنمايان گردشگري ثروت ملي هستند و بهتر است گردشگري را از نگاهي که آنرا کالاي لوکس مي داند خارج کنيم. هر قدر منزلت گردشگري بيشتر شود شاهد پيشرفت هاي بيشتر در ايران خواهيم بود. در اين خصوص نيز کارهاي بسيار داريم و وظيفه و ماموريت راهنمايان بسيار سنگين است.

مشکلات راهنمايان ناشي از خلاهاي قانوني است

البته هروي در پاسخ به سئوالاتي که درخصوص نقد به نبود قوانين مصوب درخصوص راهنمايان و بيمه و چگونگي فعاليت آنها مطرح مي‌شد گفت: بيشتر مشکلات راهنمايان چه در حوزه بيمه و چه در حوزه دريافت بودجه در حوزه قانون گذاري است. چراکه دراين خصوص خلا قانوني وجود دارد. در اين راستا بايد تلاش شود تا قانوني مدون در حوزه گردشگري مصوب شود.

رييس فراکسيون تاريخ و توسعه گردشگري، مجلس را ريل گذاري ناميد که قانون هاي شفاف را مصوب مي کند. در اين خصوص نيز قانون گذاري يک شبه انجام نمي شود و نيازمند برگزاري جلسات متعدد براي تدوين قانوني مشخص، واضح و شفاف است. در اين خصوص نيز بايد طرحي تدوين و با کمک قانونگذاران مصوب شود.

به گفته هروي، بودجه ساليانه براي راهنمايان کارآيي نخواهد داشت و در واقع راهنمايان نيازمند تدوين قانوني هميشگي هستند نه قانوني مقطعي که هر سال قابل تغيير باشد از اين رو بايد طرحي مدون در اين خصوص به مجلس اعلام شود.

او همچنين از آمادگي مجلس براي پذيرش مسئولان و رئساي راهنمايان گردشگري خبر داد و گفت: با توجه به آنکه در حال حاضر هنوز کار لايحه به اتمام نرسيده است و تاکنون توانسته ايم ۸ تبصره را تکميل کنيم، مي توانيم جلسات کارشناسي براي در نظر گرفتن رديف مستقل بودجه اي براي راهنمايان در نظر بگيريم که البته تحقق اين مهم نيز نيازمند تدوين طرحي قانوني است که به صورت مدون و هميشگي قابل اجرا باشد. دراين ميان با توجه به حمايت ۷۰ نماينده عضو فراکسيون تاريخ و توسعه گردشگري مي توانيم هر طرحي را مصوب کنيم.

ميراث فرهنگي، هويتي به حاشيه رانده شده

رييس فراکسيون تاريخ و توسعه گردشگري همچنين از ميراث فرهنگي به عنوان هويت به حاشيه رانده شده و مظلومي نام برد که هر وقت از هر بخش بودجه ساليانه کم مي آيد از بودجه ميراث فرهنگي و برخي امور ديگر کاسته مي شود. از اين رو اين حوزه نيازمند انجام کاري اساسي و قانونمند است. چراکه درصورت قانونمند شدن اين حوزه مي توان نظارت ها را نيز بيشتر کرد.

بخشايشي سخنگوي فراکسيون تاريخ و توسعه گردشگري نيز در ادامه اين نشست به اقتصاد وابسته به نفت اشاره کرد و دولت را به مانند بچه  پولداري تشبيه کرد که از فروش نفت کسب درآمد مي کند و ادامه داد: اگر بخواهيم به سوي اقتصاد مقاوتي حرکت کنيم يکي از عناصر دست يابي به اين مهم توجه به گردشگري است.

او همچنين به بودجه سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: براي سال ۹۴ بودجه اي در حدود ۲۲۴ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده است که ۷۳ هزار ميليارد تومان آن از فروش نفت خواهد بود و ۸۴ هزار ميليارد تومان آن از بخش ماليات ها تامين مي شود. در اين ميان سهم گردشگري از بودجه سال ۹۴ در حدود ۴۸۰ ميليارد تومان است که بسيار کم است.

بخشايشي با اشاره به درآمد ۱۰ ميليارد دلاري که از گردشگري حاصل شده است اين درآمد را بسيار ناچيز عنوان کرد و گفت: با توجه به هدفي که براي جذب ۲۰ ميليون گردشگر در نظر گرفته شده است نقش راهنمايان بسيار پر رنگ خواهد بود و راهنمايان بايد اخلاق را نشان دهند چراکه با توسعه گردشگري، هتل‌ها و مجتمع‌هاي بين راهي توسعه خواهند يافت و اين مهم زمينه را براي حضور سرمايه گذاران باز مي کند.

او با اشاره به آنکه گردشگري مي تواند روي کمک مجلس حساب کند بر لزوم تعامل و صحبت تشکلهاي گردشگري با مجلسيان تاکيد کرد و ادامه داد: “ما دو طرح دراين خصوص داريم. از يک سو نظام جامع بودجه ريزي گردشگري است که با مشکلاتي روبه روست و از ديگر سو قانون جامعه گردشگري را شاهد هستيم که مي توان با کمک فعالان و دست اندرکاران گردشگري تدوين و به مجلس جهت تصويب اعلام شود. چراکه مجلس بستر ساز و سياستگزار است.

به گفته بخشايشي، براي ايجاد فضايي جهت حضور راهنمايان دنيا در ايران که قرار است به واسطه برگزاري کنوانسيون راهنمايان گردشگري در سال ۲۰۱۷ انجام شود، مي‌توان بسترهايي براي راي زني با کنسولگري ها جهت تسهيل رواديد انجام داد. در اين ميان انجام کارهاي آموزشي و آشناسازي کنسولگري ها با اين مهم مي تواند بخشي از فعاليت هاي فراکسيون تاريخ و توسعه گردشگري را به خود اختصاص دهد. چراکه سفارتخانه هاي ما هنوز به گردشگران به چشم جاسوس نگاه مي کنند و ما مي توانيم بستر ساز تغيير اين نگاه به گردشگران باشيم.

نقش مجلس در رفع مشکلات گردشگري

علي شالبافيان مشاور حقوقي معاونت گردشگري نيز با اشاره به آنکه تاکنون نمايندگان مجلس کمک هاي بسياري به حوزه گردشگري کرده‌اند گفت: از آنجمله مي توان به قرار گرفتن واژه گردشگري در کنار صنعت اشاره کرد که با راي دو سوم نمايندگان مجلس محقق شد. در اين ميان نمي توان از تلاش هايي که درخصوص معافيت مالياتي تاسيسات گردشگري انجام شد چشم پوشي کرد. البته موضوع بيمه راهنمايان گردشگري به واسطه نبود قانون بالادستي با مشکلاتي روبه روست که مي توان با کمک نمايندگان مجلس مرتفع شود.

نشست صميمي اصحاب رسانه با نمايندگان مجلس و مسئولان گردشگري و راهنمايان گردشگري درحالي پس از گذشت ۴ ساعت به اتمام رسيد که وعده هاي بسيار از سوي مجلسيان براي حمايت از راهنمايان گردشگري و فعالان اين حوزه داده شد. اما بايد ديد در آينده چه اتفاقاتي از سوي نمايندگان مجلس براي اين حوزه رقم خواهد خورد.