همایش باستان شناسی

سیزدهمین همایش سالانه باستان شناسی که با مرور ۵۰سال بررسی های ژئوفیزیک ایران همراه خواهد بود ،به همت پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این گردهمایی که در روزهای ۱۰تا ۱۲ اسفند ماه امسال در تالار همایش های موزه ملی ایران برگزار می شود فرصتی برای ارایه دستاوردهای باستان شناسی سراسر کشور خواهد بود.

دراین گردهمایی که با برپایی نشست های تخصصی در حوزه های باستان شناسی و علوم میان رشته ای همراه خواهد بود پژوهشگران به ارایه آخرین دستاوردهای باستان شناختی حاصل از انجام برنامه های پژوهشی «بررسی و شناسایی، گمانه زنی و کاوش» سال ۹۲ در سراسر کشور، می پردازند.

مراسم تجلیل از پیشکسوتان باستان شناسی ایران، بزرگداشت پروفسور امبرتو شراتو باستان‌شناس و ایران‌شناس برجسته ایتالیایی و دپارتمان علوم باستانی دانشگاه رم لاسپینزا (بزرگ‌ترین دانشگاه اروپا) و نمایشگاه یافته های کاوش های باستان شناسی سال ۹۲ از برنامه های جنبی این گردهمایی خواهد بود.

این همایش در نخستین روز با ارایه نشست های تخصصی در قالب ۴سخنرانی از دوره پیش از تاریخ همراه خواهد بود. سخنرانی از دوره های پیش از اسلام، شش ارایه تاریخی و دو ارایه اسلامی برنامه های روز دوم گردهمایی را تشکیل می دهند.

همچنین در نشستی که در روز پنجم برگزار می شود پژوهشگران به مرور پنجاه سال بررسی های ژئوفیزیک در ایران خواهند پرداخت.

۵ نشست تخصصی نیز در سالن گردهمایی تخصصی موزه ملی بطور همزمان با همایش برگزار خواهد شد.

مجموعه سخنرانی های ارایه شده در این گردهمایی براساس فراخوانی که هر ساله از سوی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری به منظور ارایه آخرین دستاوردهای میدانی از سوی باستان شناسان منتشر می شود، انتخاب شده است.

مجموعه ای  از خلاصه گزارش ها ی ارایه شده در قالب یک مجله همزمان با برپایی کنگره منتشر و در اختیار نویسندگان و علاقمندان قرار می گیرد.

مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی در این گردهمایی سخنرانی خواهند کرد.

گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران با پیشینه ای که پیش درآمدآن برگزاری کنگره بین المللی هنر و باستان شناسی ایران (International Congress Iranian Art & Archaeology) با دستاورد معرفی فراگیر جایگاه فرهنگ و تمدن والای ایران به جهانیان است باید به گونه ای مناسب به احیای فرهنگ ایران بپردازد.

نخستین کنگره بین المللی هنر و باستان شناسی ایران حدود ۹۰سال پیش در سال ۱۳۰۴در فیلادلفیا، دومین در سال ۱۳۰۹در لندن، سومین در سال ۱۳۱۳در لنینگراد، چهارمین در سال ۱۳۳۸ در نیویورک، پنجمین در سال ۱۳۴۶ در تهران و شیراز، ششمین در سال ۱۳۵۰ در آکسفورد و هفتمین در سال ۱۳۵۱ در تهران برگزار شد.

بعد از آن تا پیش از انقلاب اسلامی این کنگره هر ساله با حضور باستان شناسان و پژوهشگران در زمینه های مختلف میان دانشی باستان شناسی برگزار شد و با وقفه ای پس از انقلاب اسلامی نخستین بار در سال ۱۳۷۳ در شوش با شور و استقبال جامعه باستان شناسی برگزار شد.

پس از آن تا سال ۱۳۹۱ این گردهمایی ها به گونه ای پراکنده و نامنظم برپا می شد تا در سال ۱۳۹۱ پس از وقفه ای ۴ساله و انتقال دوباره پژوهشکده از شیراز به تهران یازدهمین گردهمایی تشکیل شد.

دوازدهمین همایش باستان شناسی نیز از ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ در تهران برگزار و به حاصل فعالیت های باستان شناسان دز سال ۹۱پرداخت.