آرش نورآقایی

ایران در حالی سال ۲۰۱۷ میزبان کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری است که به گفته رئیس هیئت مدیره کانون راهنمایان، هنوز یک اتاق به عنوان دبیرخانه و حتی یک خط تلفن در اختیار این کانون گذاشته نشده است.

آرش نورآقایی، رئیس هیئت مدیره کانون سراسری راهنمایان گردشگری کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این‌ که چرا مشهد و استان خراسان رضوی برای برگزاری جشن امسال انتخاب شده‌اند گفت: ما از همان نخستین سال، می‌خواستیم به جایی برسیم که گزینه های مختلف برای برگزاری داشته باشیم. یعنی شهرهایی باشند که به دلخواه خود، از برگزاری جشن استقبال کنند. امسال چنین اتفاقی افتاد و ما از بین قشم و کرمانشاه و مشهد، سومی را برگزیدیم هم به این دلیل که این دوره هشتمین جشن است و بارگاه امام هشتم(ع) آنجاست و هم فکر می‌کردیم، مشهد این امکان را دارد که جشنی باشکوه در آن برگزار شود.

او در ادامه به این‌که مسئولان شهر مشهد، همکاری لازم را با جشن راهنمایان گردشگری نداشته و به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند، اشاره و بیان کرد: ما فکر می‌کردیم مشهد، شهر ثروتمندی است و به جذب گردشگر اهمیت می‌دهد؛ هتل‌های خوبی دارد. همایش‌های متعددی در حوزه گردشگری در این شهر برگزار می‌شود اما وقتی وارد میدان شدیم دیدیم، متولیان فرهنگی و مسئولان گردشگری به گردشگری زیارتی و بعد گردشگری سلامت دل خوش هستند و به بیشتر از آن فکر نمی‌کنند.

به گفته نورآقایی قرار بود مراکزی چون آستان قدس رضوی از برگزاری هشتمین جشن راهنمایان گردشگری حمایت کنند اما این وعده‌ها هنوز محقق نشده است. وی ادامه داد: الان ما مانده‌ایم و ۱۰۰ میلیون تومان که از این و آن قرض کرده‌ایم تا جشنی آبرومند برگزار کنیم.

شعار امسال که از سوی سازمان جهانی راهنمایان گردشگری تعیین شده «شناخت جوامع محلی؛ توسعه جهانی» است. رئیس هیئت مدیره کانون سراسری راهنمایان گردشگری با اشاره به این‌که برنامه‌های. یژه‌ای تدارک دیده شده بود یکی از این برنامه‌ها، معرفی جاده ابریشم بود اما به خاطر نبود حمایت‌های مالی و معنوی سازمان‌های مرتبط همه آن ایده‌ها تا مرحله برگزاری کارگاه نزول پیدا کرد. ما قرار است جاده ابریشم و اهمیت ان در پیوند شرق و غرب را معرفی کنیم؛ همچنین آداب و رسوم و باورهای مردم خراسان را به شرکت‌کنندگان در جشن بشناسانیم.

قرار است ایران در سال ۲۰۱۷ میزبان کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری باشد. نورآقایی با اشاره به این‌که هنوز دبیرخانه‌ای برای این کار در نظر گرفته نشده بیان کرد: این خبر، اتفاق کمی نیست. سازمان میراث فرهنگی باید برنامه‌ریزی کند. هنوز یک اتاق به عنوان دبیرخانه در اختیار کانون راهنمایان گردشگری قرار نگرفته؛ یک خط تلفن نداریم این در حالی است در حالی که این میزبانی می‌تواند گردشگری کشور را متحول کند چرا که هر راهنما به طور متوسط و در طول سال بر هزار گردشگر تاثیر می‌گذارد حتی اگر ۳۵۰ راهنما به ایران بیایند بر  ۳۵۰ هزار نفر تاثیر می‌گذارند.