تیمچه حاجب الدوله

میزان مقاومت سقف تیمچه حاجب الدوله بازار به حدی بحرانی شده که کسبه اعلام کرده اند حاضرند با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری آن را مرمت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهمترین تیمچه در بازار تهران متعلق به تیمچه حاجب الدوله در کنار مسجد امام است که در دوره ناصرالدین شاه توسط «حاج علی خان حاجب الدوله» ساخته شد اما در دوره اخیر در فضای داخلی این بنا، مجموعه تجاری جدیدی ساخته اند که اصالت و صورت قدیمی بنا را دگرگون کرده است.

این تیمچه یکی از بناهای فاخر و جزیی از میراث بازار تهران به شمار می آید که هرازگاهی خبر از ریزش و یا بحرانی شدن سقف آن شنیده می شود. همین چند وقت پیش بود شهردار تهران از این تیمچه بازدید کرد و اعتباری نیز برای مرمت آن در نظر گرفت ولی آن بازدید همان و اختصاص بودجه همان!

تیمچه حاجب الدوله بازار تهران

تا اینکه در روزهای اخیر مدیرعامل موسسه میراث باستان به همراه کارشناس میراث فرهنگی در بازار و رئیس شورای اصناف تیمچه حاجب الدوله  بازدیدی از سقف این تیمچه انجام دادند و متوجه شدند که وضعیت استحکام و مقاوم سازی آن به حدی در مرحله خطرناک قرار گرفته و اگر سریعتر برای مرمت و ساماندهی آن اقدام نکنند، این سقف در اثر بارندگی و برف حتما ریزش می‌کند در این صورت ممکن نیست میزان تلفات جانی و مالی این بخش از بازار تهران چقدر باشد.

به همین علت پیشنهاد شد که رئیس شورای اصناف تیمچه حاجب الدوله مغازه داران را راضی کند که اگر شهرداری وارد مرحله انجام کار شود، آنها تا ۵۰ درصد در مرمت این سقف مشارکت کنند. در این جلسه نماینده میراث فرهنگی موافقت لازم را نیز از سازمان مربوطه کسب کرد.

تیمچه حاجب الدوله بازار تهران

در این باره، بهزاد یعقوبی مدیرعامل موسسه میراث باستان به خبرنگار مهر گفت: اعضای شورای تیمچه و نماینده میراث فرهنگی در بازار در این جلسه مجاب شدند که ۵۰ درصد هزینه مرمت را کسبه بدهند ولی ۵۰ درصد الباقی را باید شهرداری و میراث مدیریت کنند. به عبارت دیگر باید هزینه‌های عمرانی بر عهده شهرداری باشد.

وی افزود: خیال ما از سوی شورای تیمچه آسوده است آنها آماده انجام کار هستند اما مابقی کار را باید شهراری و میراث فرهنگی انجام دهد. ولی شهرداری منطقه هنوز کمکی در این باره نکرده است.

 

یعقوبی گفت: امسال میزان بارندگی در تهران کم بود درحالی که اگر باران مانند سال قبل می بارید حتما این سقفمی ریخت چون اکنون ملات زیر سقف ریخته و روی آن نیز پوسته شده است. این وضعیت در سال گذشته اینچنین بحرانی نبود.

در همین حال مهدی معمارزاده کارشناس میراث فرهنگی در اداره کل میراث استان تهران با وجود اینکه در جلسه مربوط به این موضوع حضور داشته است، به جای توضیح در این باره به خبرنگار مهر گفت: این موضوع به خبرنگاران  هیچ ارتباطی ندارد.