ایران و ترکیه

موافقتنامه همکاری های گردشگری ایران و ترکیه با تایید هیات دولت ترکیه اجرایی شد .

به گزارش خبرگزاری مهر، موافقتنامه همکاری های گردشگری ایران و ترکیه با تایید هیات دولت ترکیه اجرایی شد و بر اساس مصوبه هیات دولت ترکیه که روز چهارشنبه در روزنامه رسمی این کشور انتشار یافت پروسه قانونی اجرایی شدن این موافقتنامه از سوی ترکیه به پایان رسید.

این موافقت نامه در جریان سفر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در خرداد ماه گذشته که طی آن نخستین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه نیز برگزار شد، به همراه  ۱۰ سند دیگر همکاری بین مقامات دو کشور به امضاء رسیده بود .

به موجب این موافقتنامه، ایران و ترکیه قوانین و مقررات خود را در زمینه طرح های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با یکدیگر مبادله خواهد کرهند.  همچنین ایران و ترکیه تسهیلات لازم را برای مشارکت در برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های صنعت گردشگری فراهم و در زمینه معرفی فعالیت های مربوط به شناسایی گردشگری جاده ابریشم همکاری های خود را توسعه داده و تدابیر لازم را در این خصوص انجام خواهند داد.

همه ساله بیش از یک میلیون و پانصد هزار گردشگر ایرانی از ترکیه بازدید می کنند. شمار گردشگران ترکیه ای به  ایران همسو با توسعه فرهنگ خدمات گردشگری افزایش یافته و به حدود ۳۰۰ هزار نفر در سال رسیده است. با این سند همکاری انتظار می رود زمینه جذب گردشگران بیشتری از ترکیه به ایران فراهم شود.
در حال حاضر ترکیه یکی از مهمترین کشورهای جذاب برای گردشگران خارجی است. این کشور در سال گذشته پذیرای بیش از ۳۶ میلیون گردشگر خارجی بود که در آمد ارزی آن برای ترکیه بیش از ۳۳ میلیارد دلار برآورد شده است.