مرتضی رحمانی موحد

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: خوشبختانه کم‌هزینه‌ترین و زودبازده‌ترین سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور، سرمایه‌گذاری در امر گردشگری است.

مرتضی رحمانی موحد در حاشیه نشست بررسی مسائل و مشکلات انجمن‌های صنفی گردشگری استان گیلان در گفتگو با ایسنا – منطقه گیلان، اظهار کرد: گردشگری در گیلان نسبت به سایر نقاط کشور متفاوت است، زیرا گیلان هم دارای جاذبه‌های طبیعی و هم دارای جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری است و تفاوت قابل ملاحظه گردشگری گیلان در این است که هر یک از شهرستان‌های گیلان دارای جاذبه بوده و بسیاری از روستاهای آن به عنوان روستاهای نمونه گردشگری هستند.

وی ادامه داد: با وجود این امر در بحث فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری همچون هتل‌ها، مراکز اقامتی ارزان قیمت و مراکز خرید بزرگ و … ضعیف عمل شده است.

رحمانی موحد افزود: با جذب سرمایه‌گذاران در گیلان می‌توان آن را به قطب گردشگری کشور تبدیل کرد، اما لازمه جذب سرمایه‌گذار فراهم کردن بسته‌های سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران برای آنکه سرمایه خود را در شهری بکار گیرند به دنبال دوست و منفعت هستند که این امر در راستای توسعه شهر و استان نیز سودرسان است، گفت: وظیفه مسئولان هر استانی است که به سرمایه‌گذاران احترام گذاشته و روی خوش به آنان نشان دهند و از آنان پشتیبانی کنند.

رحمانی موحد ادامه داد: خوشبختانه کم هزینه‌ترین و زودبازده‌ترین سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور سرمایه‌گذاری در امر گردشگری است که این امر هم نقش بسزایی در رفع معضل بیکاری در جوامع محلی ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری برای مردم گیلان یک فرصت است و باید از این فرصت در راستای اقتصاد مردم استان به درستی استفاده شود.

وی گیلان را در عرصه آموزش راهنمایان گردشگری و بازآموزی مفاهیم از استا‌ن‌های پیشرو کشور برشمرد و افزود: استان گیلان از جمله استان‌هایی است که دارای انجمن صنفی راهنمایان گردشگری است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه سفره گیلانی پرتنوع‌ترین سفره ایران است، تاکید کرد: باید از این ظرفیت‌های مهم برای توسعه همه‌جانبه این استان در رونق گردشگری استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: استان گیلان باید به سمت پایدار کردن خدمات مسافرتی و گردشگری حرکت کند و این دستاورد تنها با همت فعالان عرصه گردشگری محقق خواهد شد. ما در برنامه ششم با کمک نمایندگان به دنبال تقویت نگاه فرابخشی به گردشگری هستیم.

رحمانی موحد ادامه داد: امروز از گردشگری به عنوان “اقتصاد سبز” یاد می‌شود که این صنعت پتانسیل سرمایه‌گذاری‌های مختلف زودبازده و کلان را در خود دارد و می‌تواند به توسعه همه جانبه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کمک کند.

وی با بیان اینکه هدف دولت حمایت از فعالان بخش خصوصی گردشگری است، گفت: طرح توانمندسازی فعالان گردشگری با 12 عنوان درسی برای هتل‌داران، اعضای خدمات سفر و راهنمایان گردشگری از ۲۸ بهمن امسال تا ۱۶ اسفند اجرایی می‌شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه اقداماتی که در استان‌ها در زمینه گردشگری انجام شده بسیار امیدوارکننده است، گفت: یکی از شاخص‌های بسیار خوبی که در استان گیلان اتفاق افتاده و به یک رویه خوب تبدیل شده، نگاه تشکل‌ها به تقویت بنیان‌ها، ارتقای کیفیت و بروز شدن در بخش‌های مختلف از جمله هتلداران، راهنمایان گردشگری و خدمات آموزشی است که این استان را از این منظر پیشرو کرد.

وی ساماندهی و توسعه گردشگری داخلی را یکی از راهبردهای اصلی در گردشگری دانست و تصریح کرد: در گیلان ظرفیت و استعداد در این راهبرد کاملا آشکار و مشهود است.

رحمانی‌موحد ظرفیت‌های طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی را سبب یک پیوستگی کاملا منطقی در اجزای سفر دانست و افزود: وجود دریا، جنگل، تاریخ کهن، گویش‌های گوناگون، پوشش‌های مختلف و غذاهای متنوع به عنوان جاذبه مهم و موثر در گیلان محسوب می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه سفره گیلانی پرتنوع‌ترین سفره ایران است، تاکید کرد: باید از این ظرفیت‌های مهم برای توسعه همه جانبه این استان در رونق گردشگری استفاده کرد.