مرتضی رحمانی موحد

معاون گردشگری کشور از ساماندهی ۱۱ هزار واحد مسکونی در قالب طرح «خانه مسافر» خبر داد و گفت: پذیرش مسافر در خانه‌هایی که در قالب طرح خانه مسافر قرار نگرفته و ساماندهی نشده‌اند، غیرقانونی است.

مرتضی رحمانی موحد درباره اجرای طرح خانه مسافر و اقامت گردشگران نوروزی در این اقامتگاه‌های ارزان قیمت به خبرنگار مهر گفت: اکنون سایت «خانه مسافر» راه‌اندازی شده و افرادی که مجاز هستند در خانه‌هایشان مسافر بپذیرند، در این سایت ثبت‌نام کرده و اطلاعات آنها تائید شده است. در آینده نیز امکان رزرواسیون برای مردم ایجاد خواهد شد. اکنون در صدد تبلیغ در محیط‌هایی مانند پیامک و یا فضاهای مجازی هستیم تا مردم از وجود چنین خانه مسافرهایی مطلع شوند.

وی گفت: حدود ۱۱ هزار واحد مسکونی که ضوابط مورد نظر معاونت گردشگری را رعایت کرده و نظارت‌ها و بررسی‌های آنها انجام شده است، در سایت www.khaneh-mosafer.ir قابل مشاهده هستند. این واحدهای اقامتی بیشتر در شهرهایی مانند خراسان، مازندران، اردبیل، گیلان، گلستان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، همدان و … قرار دارد.

وی گفت: این سایت امکان ثبت‌نام خانه‌های متقاضی را دارد اگر مالکی بخواهد خانه را در این سایت ثبت کند، امکانات موجود در منزلش را مشخص می‌کند. مجریان در استان‌ها وظیفه نظارت را بر عهده دارند. شرایط این خانه را می‌بینند و اگر متناسب با ضوابط ما بود، آن را تائید می‌کنند. سپس اطلاعات هر خانه به کارتابل معاونان گردشگری استان‌ها ارسال می‌شود. آنها نیز ضوابط را بررسی و تائید می‌کنند و در فاصله یک ماه این خانه برای عرضه، در سایت ثبت‌نام می‌شود.

وی ادامه داد: با این سیستم، بازاریابی و تبلیغات برای این خانه‌ها انجام می‌شود. در حالت عادی مالک باید سر خیابان‌ها خود را با یک تابلو معرفی کند، ولی در این سایت نه تنها روش مناسبی برای تبلیغ وجود دارد، بلکه اعتماد مردم را نیز جلب می‌کند. ضمن اینکه مسافر قبل از سفر می‌تواند ببیند که محل مورد نظرش چه امکاناتی دارد، بنابراین با آسودگی خیال سفر می‌کند.

معاون گردشگری گفت: قیمت تعیین شده برای خانه مسافرها متغیر است، منتها ناظران بررسی می‌کنند که این قیمت‌ها خارج از چارچوب نباشد. گاهی یک خانه یا اتاق ۳۰ هزار تومان و گاهی ۱۵۰ هزار تومان نرخ دارد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: خانه مسافرها باید بیمه باشد تا مسافران با خیال آسوده در آنها اقامت کند. از سوی دیگر در هماهنگی با اداره اماکن ناجا نظارت های مورد نظر انجام می شود.

وی گفت: غیر از ۱۱ هزار خانه مسافر ساماندهی شده فعالیت هر خانه دیگری در بحث پذیرش مسافر غیر قانونی است و ما توصیه ای برای اقامت در این خانه ها نمی کنیم چراکه از دایره نظارت ما خارج هستند بنابراین مسئولیت هر اتفاقی در این خانه ها را نیز نمی پذیریم. به تبع، اگر مالکان آنها مزایا و منافع پیوستن به طرح خانه مسافر را ببینند به این طرح می پیوندند در غیر این صورت باید به فکر شغل دیگری باشند.

رحمانی موحد بیان کرد: منازل استیجاری نیز جزو طرح ما نیستند ما معتقدیم که این نام برای اقامتگاه در صنعت گردشگری زیبنده نیست. آنچه ما برای توسعه صنعت گردشگری تشخیص دادیم و اعلام کردیم که می تواند به محلی برای اقامت ارزان و مناسب باشد؛ همین خانه مسافرهاست. منتها به مرور می توانیم به درخواست بقیه منازل برای پیوستن به طرح خانه مسافر پاسخ دهیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی درباره اینکه برخی اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز اکنون به پذیرش مسافر می‌پردازند، گفت: تعریف اقامتگاه‌های بوم گردی با خانه مسافر متفاوت است. در اقامتگاه‌های بوم‌گردی  از ابتدا یک سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و شیوه‌نامه آنها نیز در حال تهیه است. منتها خانه مسافرها اتاقی را به مسافر اختصاص می‌دهند و وظیفه تامین فضا را ندارند اما خانه‌های بوم‌گردی، توسعه جوامع محلی را نیز باید رعایت کنند.

وی درباره طرح «مهمان کاشانه» که اکنون در مناطق آزاد اجرا می‌شود نیز گفت: اطلاعی درباره این مراکز ندارم. مناطق آزاد می‌تواند تعریف جداگانه‌ای برای اقامتگاه‌های ارزان قیمت خود داشته باشد.