مازندران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: نظارت نکردن بر روی مجوزهای صادره از سوی گردشگری یکی از عوامل تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان بوده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مازندران، دلاور بزرگ‌نیا در کارگروه ستاد خدمات سفر شهرستان بابلسر در سالن اجتماعات فرمانداری توضیح داد: به برخی برای تاسیس اماکن تفریحی مجوز داده شد ولی بعدها مشخص شد بسیاری از محل‌های گردشگری به اختصاصی سازی تبدیل شده است و اکنون به دنبال برخورد با این افراد هستیم.

وی افزود: اگر مهمان مصیبت است، چرا استانهای دیگر به دنبال جذب گردشگر هستند؟ امروزه اشتغالزایی در کارگاه‌ها با نگاه سنتی از بین رفته است، بنابراین باید از حضور گردشگران برای توسعه اقتصادی بهره‌مند شد.

بزرگ‌نیا خاطرنشان کرد: اکنون از صنعت گردشگری بهره‌های فراوان می‌بریم. باید مشخص شود سند توسعه استان بر محور چه حوزه‌ای وارد عمل شود. اگر نگرانی در بخش راه‌های مواصلاتی استان رفع شود، در فصول مختلف سال می‌توان حضور گردشگران را در استان شاهد باشیم.

وی بیان کرد: به روستاهای هدف که از لحاظ بافت سنتی و معماری، هویت خود را حفظ کرده وام کم بهره برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی تعلق می‌گیرد.

بزرگ نیا با اشاره به اینکه بیش از 24 هزار تخت در شهرستان بابلسر وجود دارد، خاطرنشان کرد: این تعداد تخت چه میزان اشتغالزایی حاصل از گردشگری در شهرستان ایجاد کرده است. شهرستان بابلسر ظرفیت گردشگری از جمله گردشگری سلامت و دریایی دارد. در صورت تمایل سرمایه‌گذاران، برای پرداخت 80 درصد اعتبارات خرید کشتی به منظور استفاده در بخش گردشگری تسهیل می‌شود.

دبیر خدمات سفر مازندران با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مجسمه‌های شنی و پرواز بادبادکها در بابلسر گفت: نگرانی‌های فرهنگی در حوزه گردشگری نشان می‌دهد که در حوزه‌های فرهنگی خوب عمل نکرده‌ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران با اذعان به اینکه نتوانستیم نرم افزاری تهیه کنیم که نشان دهد توسعه صنعت گردشگری چه مزایای اقتصادی برای استان و کشور دارد، تصریح کرد: اگر هر مسافر در مازندران تنها 50 هزار تومان هزینه نماید با احتساب اینکه 20 میلیون شب خواب در مازندران داریم رقمی بالغ بر 1000 میلیارد تومان خواهد بود که این رقم بیش از بودجه کل تملک دارایی استان خواهد بود.

بزرگ‌نیا در خصوص نحوه فعالیت کمیته‌های ستاد خدمات سفر گفت: کمیته‌های ستاد خدمات سفر از 9 کمیته به 12کمیته افزایش یافته است. همچنین برای دهیاران، رانندگان و بخشهایی که با گردشگر و مسافر در ارتباط هستند کلاسهای آموزی برگزار شده که این کلاسها تا 10اسفند به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه فرصت سوزی‌های زیادی در استان شده است، افزود: سند مشخص برای توسعه کشاورزی در استان نداریم و بخش زیادی از اراضی کشاورزی خود را از دست داده‌ایم.