سید شریف حسینی

نشست خبری با موضوع بررسی گردشگری آبی رودخانه کارون امروز شنبه (11 بهمن93) در محل پروژه‌های گردشگری آبی اهواز برگزار شد.

به گزارش ایسنا منطقه خوزستان سید شریف حسینی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، گفت: توافقی انجام شده است تا مردم از این فضای موجود در رودخانه کارون استفاده کنند. ​رودخانه کارون از سرچشمه​ها شروع می‌شود و تا خرمشهر ادامه پیدا می‌کند. سرعت آب در بالا دست خوب است اما در اهواز سرعت آب مشکل دارد. به نظر من فضایی که به وجود می‌آید باعث خودلایروبی می‌شود.

او با بیان این که از فضایی که اکنون در ساحل کارون در حال ایجاد است باید استفاده بهینه و درست صورت گیرد توضیح داد: یکی از مشکلاتی که در اهواز داریم نبود نظم شمع‌کوبی در ساحل کارون است. باید نظم مشخصی را برای رودخانه معین کنیم. یعنی اگر امروز شمع‌کوبی تا اندازه مشخصی انجام شد در آینده بیشتر نشود.

حسینی با اشاره به این که برنامه‌های انجام شده بر رودخانه از ابتدای ورود آن به شهر اهواز تا خروج آن باید برنامه‌ریزی شده باشد تصریح کرد: ​الان شرایط به گونه‌ای است که قسمتی را شرکت عمران ساحل کارون بر عهده گرفته و قسمت دیگر را شهرداری و قسمتی را سازمان آب و برق خوزستان برعهده گرفته است. همه این کارها باید مدیریت واحد شود. یعنی همه کارها باید به عمران ساحل کارون واگذار شود.

او تاکید کرد: اگر کارها به صورت واحد انجام شود و کارهای فنی از ابتدای ورود کارون تا خروج آن از شهر اهواز براساس برنامه مدونی باشد دیگر جزیره​ای عمل نمی‌شود.

وی درباره دلیل بازدیدش از پروژه​های گردشگری آبی در ساحل کارون بیان کرد: ​این حس به من دست داده است که سازمان‌های مختلف در حال کار کردن هستند و هر کسی هر کجا یک لودر و بیل گذاشته و مشغول کار است. نگرانی من از خاکریزی​هایی است که خودمان در حال ساختن آن هستیم. خاک​ها​یی که زیر پل نادری و دیگر جاها در حال ریختن در رودخانه است چه دلیلی دارد؟ اگر می‌خواهند تثبیت کنند باید شمع‌کوبی کنند. خاکریزی تعریف‌اش چیست و چرا این کار را انجام می‌دهند؟

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ​ما به دنبال این هستیم که مدیریت واحد ایجاد کنیم. یعنی ساحل کارون باید مدیریت واحد داشته باشد. الان بدون برنامه عمل می‌شود.

او افزود: ​عمران ساحل کارون یک سازمان است و استانداری به آن‌ها اعتبار می‌دهد. علاوه بر این که عوارض توسط شهرداری جمع می‌شود و در سطح شهر هزینه می‌شود با اعتبار استانداری به شهرداری​ها هم کمک می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: این که چه سازمانی کار را انجام می‌دهد اصلا مهم نیست بلکه جایی که بتواند یک مدیریت و تصمیم واحد برای یک نظم خاص بگیرد و توسعه متوازن در بخش دفاعی ایجاد کند مهم است.​

وی همچنین با اشاره کوتاهی به کمبود آب گفت: ما باید کاری کنیم که بیشترین درآمد و کم‌مصرف‌ترین آب را داشته باشیم. همچنین مصوب کرده​ایم که اگر کسی کشاورزی تحت فشار انجام دهد دولت هزینه‌اش را پرداخت می‌کند. الان در اکثر کشورها از سیستم قطره‌ای برای کشاورزی‌هایشان استفاده می‌کنند اما ما چون آب فراوان داریم از آن بد استفاده می‌کنیم.

او ادامه داد: درباره کارهایی که انجام می‌شود باید بگویم که اهواز در چند سال گذشته شرایطی را داشته است که بیشتر نگاه زیرساختی بوده است ولی مردم با توجه به این که مقطع زمانی کوتاهی برای خروج از خانه‌هایشان دارند و شرایط آب و هوایی خاص اجازه بیشتر از آن را نمی‌دهد. لذا باید از زیبایی کارون استفاده شود. مطمئنا کارهای زیربنایی رفاهی هم نیاز است.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: ​به طور کلی حرکت​هایی که الان در حال انجام است یک توسعه متوازن در بحث گردشگری آبی از ابتدای ورودی اهواز تا انتها را به وجود می‌آورد. پروژه‌ای که در کوت‌عبدالله و شهرستان کارون در بحث گردشگری در حال انجام است در کیانپارس اهواز نیز در حال اتفاق افتادن است.

او بیان کرد: طی بازدیدی که الان از پروژه​ها داشتم باید بگویم که سرعت کار خوب است و طی دو ماه کارهای خوبی انجام شده است تا آن جا که یکی از پروژه​ها تا قبل از سال جدید افتتاح می‌شود.

حسینی اظهار کرد: ​در بعضی شهرها یک رودخانه کاملا بدون عمق وجود دارد که خیلی از فضای آن استفاده کرده‌اند اما ما تا الان استفاده نکردیم و اکنون شرایطی را داریم ایجاد می‌کنیم که این اتفاق بیفتد. ضمن تاکید مجدد بر مدیریت واحده در ساحل کارون که آقای استاندار باید دو طرف رودخانه کارون را به یک سازمان یا نهاد واحد بسپارد و بر آن نیز مدیریت کند باید کارها انجام شود.

او توضیح داد: ما در مقاطع مختلف متاسفانه کم عرض و پر عرض شدن رودخانه را شاهد هستیم. این موضوع باید مدیریت شود. همچنین پر کردن رودخانه کارون در بعضی مقاطع شهر اهواز توجیه فنی و تخصصی ندارد. همچنین کاشتن درخت، چمن و نورپردازی کار قشنگی است اما این تنها موجب آرامش خانواده‌ها نیست. باید شرایطی را ایجاد کنیم که خانواده‌ها آرامش را حس کنند. من الان مشاهده کرده‌ام که هنوز قلیان​ها جمع‌آوری نشده‌اند. این موضوع باید با توجه به بحث پزشکی و بهداشتی ‌آن مورد توجه قرار گیرد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ​به طور کلی پروژه​های خوبی انجام شده است و پیشرفت فیزیکی خوبی داشته‌اند که من باید از استاندار به خاطر اعطای اعتبارات به سازمان عمران ساحل کارون تشکر کنم. این سازمان در این مقطع کوتاه فعالیت​های بسیار خوبی داشته است و کارهای فنی و تخصصی به خوبی انجام شده است.

او در پایان این نشست خبری خاطرنشان کرد: ​حلقه‌های جدا از هم در زمینه عمران باید به هم متصل شوند تا زنجیره توسعه برای شهرستان ایجاد کنیم و شاهد زیبایی هر چه بیشتر شهر اهواز در آینده باشیم.