روستا

وام ارزان قیمت روستاهای گردشگری مناطق آزاد، احیا بنای تاریخی بنی طبا، تعیین تکلیف موزه کمال الملک از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ: در این هفته برای اولین بار معاون فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد از خبرنگاران حوزه گردشگری خواست تا در نشستی که به منظور امضای تفاهمنامه بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد امضا شد، حضور پیدا کنند. هدف از امضای این تفاهمنامه توسعه گردشگری روستایی در روستاهای مناطق آزاد بود.

وام ارزان قیمت برای روستاهای گردشگری

در همین برنامه، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه به ۵۰۰ روستای گردشگری مناطق آزاد وام ارزان قیمت داده می‌شود، گفت: ساخت و سازهای انجام شده در خرمشهر و آبادان جزو افتخاراتمان نیست.

هتل در روستاهای گردشگری نمی‌سازیم

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور با بیان اینکه نمی‌خواهیم در روستاها هتل بسازیم گفت: اهالی روستاهای گردشگری در مناطق آزاد کشور با ایجاد «مهمان کاشانه» میزبان گردشگران می‌شوند.

حجت‌الاسلام محمدعلی زم، معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور گفت: در مناطق آزاد حدود ۵۰۰ روستای داریم که اگر این نگاه را داشته باشیم که روستا و روستاییان سرمایه‌های اجتماعی هستند و روستا را به محیط کسب و کار مردم نزدیک کنیم ممکن است آسیب های گذشته کمی در این دو بخش جبران شود. بعد از مطالعات زیاد و در جلسات مختلف با آقای تابش به عنوان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایشان گفتند که روستاها را آباد می کنیم اما چون معاش تامین نمی شود، نتیجه معکوس خواهیم گرفت.

مهلت دوباره به ژئوپارک قشم برای رفع نواقص

همچنین در حاشیه این برنامه، معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد از مهلت دوباره به ژئوپارک قشم برای رفع نواقص خبر داد. حجت‌الاسلام محمدعلی زم معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت پرونده ژئوپارک قشم که چندی پیش از فهرست ژئوپارک‌های جهان خارج شده بود، گفت: این ژئوپارک اکنون مسکوت گذاشته شده است.

وی گفت: در مجمع جهانی ژئوپارک‌ها، کارشناسان ما با چند مقاله شرکت کرده‌اند و درباره تهدیداتی که باعث می‌شد تا ژئوپارک قشم از استانداردها خارج شود، مهلت گرفتیم. همچنین قرار است که رئیس مجمع جهانی ژئوپارک ها اوایل سال آینده به ایران برای بازدید از این ژئوپارک بیاید.

معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در این ژئوپارک هزینه‌های بالایی انجام شده‌است تا استانداردها ترمیم شود. ما تا زمان سفر رئیس مجمع جهانی فرصت گرفته‌ایم که مشکلاتمان را در این ژئوپارک حل کنیم.

اقامتگاهی که زوج تهرانی در بیدگل احیا کردند

احترام به جامعه محلی جزو مهمترین مواردی است که زوج احیاگر خانه تاریخی بنی‌طبا از اقامت گردشگران بومی در شهرستان آران و بیدگل می‌خواهند آنها معتقدند که این احترام تصویر زیبایی از گردشگر ارائه می‌کند. این زوج تهرانی در بخشی از خانه تاریخی بنی طبا امکانات اقامتی و گردشگری ایجاد کردند تا گردشگرانی که به کویر مرنجاب می روند و می خواهند جاذبه های گردشگری آران و بیدگل را ببیند جای مناسبی برای اقامت داشته باشند. در عین حال به گردشگران یاد می دهند که باید به جامعه محلی احترام بگذارند.

تهیه ده هزار سند از مفاخر دانشگاه تهران

مدیر باغ موزه نگارستان از تهیه ده هزار سند درباره مفاخر گذشته دانشگاه تهران خبر داد و گفت: شخصیت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه تهران در موزه مفاخر باغ نگارستان معرفی می‌شوند.

مصطفی ده‌پهلوان درباره کاربری باغ نگارستان به خبرنگار مهر گفت: قرار است که باغ نگارستان به موزه تاریخ و مفاخر تبدیل شود. به همین منظور اتاقهایی را آماده می کنیم که به معرفی پیشینه باغ در قالب اشیای باقی مانده بپردازد. اتاقی از این باغ نیز که کلاسی از زمان دانشسرای عالی بوده، بازسازی می شود روند شکل گیری دانشسرا به‌عنوان یکی از پایه‌های آموزش اولیه معاصر بوده است اتاق دیگر نیز به موزه مفاخر و بزرگان دانشسرای عالی تبدیل خواهد شد.

واگذاری شرکت توسعه گردشگری به بخش خصوصی ابطال شد

واگذاری شرکت توسعه گردشگری به بخش خصوصی ابطال شد براساس رای هیات داوران ماده ۲۰ سیاست‌های اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری شرکت توسعه گردشگری به بخش خصوصی ابطال شد. آماده‌سازی شرکت‌ها برای واگذاری، یکی از مهمترین مواردی است که در اجرای این قانون باید لحاظ شود، موضوعی که در واگذاری شرکت توسعه گردشگری، توجه چندانی به آن نشده بود. اموالی که با انوع مالکیت‌های حقوقی در اختیار شرکت توسعه بود، در زمان واگذاری مورد ارزیابی دقیق قرار نگرفته و تعدادی از املاک و دارایی‌ها به طور کلی قیمت‌گذاری نشده بود.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری گفت: با اعتراض ارگان‌های نظارتی و تاکید رئیس سازمان میراث فرهنگی به اجرای قانون با رعایت حقوق بیت‌المال، سه هیات‌ کارشناسی اقدام به ارزیابی و قیمت‌گذاری این شرکت کردند اما در نهایت قیمت درستی را پیشنهاد ندادند. در چند ماه اخیر با حمایت ویژه رئیس سازمان میراث فرهنگی، همکاری سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات اداری و سایر ارگان‌های نظارتی کشور، هیات داوری ماده ۲۰ سیاست‌های اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، بحث واگذاری شرکت توسعه گردشگری را ابطال کردند.

غارهای ایران فقط جاذبه گردشگری نیستند

رییس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان با بیان اینکه غارها فقط جاذبه گردشگری نیستند، گفت: به بسیاری از این غارها جاذبه علمی و تخصصی هم دارند.

جواد نظام‌دوست رئیس انجمن غار و غارشناسی ایرانیان گفت: غارهایی که برای گردشگری عمومی، تخصصی، علمی، ورزشی مناسب هستند، توسط انجمن غار و غارشناسی بررسی و شناسایی شده تا چگونگی استفاده از آنها مشخص شود. اگرچه برخی از غارها بسیار آسیب‌پذیر و شکننده هستند، اما همان غارها نیز می‌توانند برای پژوهش‌های علمی و دانشگاهی مفید و موثر باشند و  فقط متخصصین خاص رشته‌های مختلف زمین‌شناسی با داشتن مجوز از آنها بازدید می‌کنند.

وی ادامه داد: مانند غار قلایچی در شهرستان بوکان که می‌تواند به علت داشتن سفره بزرگ آب زیرزمینی از نظر علمی و استفاده از منابع آبی بهره‌برداری شوند. ضروری است تا غارهایی که برای حوزه گردشگری عمومی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، شناسایی شده و ظرفیت تعداد بازدیدکنندگان از آن بررسی شود. گاهی از بین بردن یک ضلع از اجزای غار تحت عنوان کف‌سازی باعث از بین رفتن یک وجه از غار می‌شود و این کار به لحاظ اصولی درست نیست.