ارگ تاریخی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: ارگ تاریخی بلقیس راه دسترسی ندارد.

محمد سویدانلویی با اشاره به این‌که شهر تاریخی بلقیس یکی از مکان‌های تاریخی این استان است که در شهرستان اسفراین قرار دارد، افزود: طی توافقی که با مسئولان ذی‌ربط انجام شده، قرار بر این شده است تا بزودی راه دسترسی در این مکان تاریخی احداث شود.

وی نبود تابلوهای راهنما را از دیگر مشکلات مکان‌های تاریخی از جمله شهر تاریخی بلقیس در این استان بیان کرد و گفت: مسافران و گردشگران خراسان شمالی باید مکان‌های تاریخی را پرسان‌پرسان پیدا کنند.

سویدانلویی ادامه داد: درصدد هستیم برای مکان‌های تاریخی این استان تابلوهای راهنما، جانمایی و دفترچه‌های راهنما چاپ کنیم. البته در گذشته دفترچه راهنمای مکان‌های تاریخی و گرشگری این استان به چاپ رسیده بود، اما کارایی خیلی زیادی نداشت.

این مقام مسئول درخصوص ثبت جهانی شهر تاریخی بلقیس بیان کرد: به لحاظ انجام عملیات مرمتی و کاوش، پنج تا شش سال طول می‌کشد تا به مرحله قابل دفاعی از این طرح برسیم و این پروسه زمانی باید طی شود.

وی با اشاره به این‌که طی نوروز سال گذشته 35 هزار گردشگر از این شهر تاریخی بازدید کردند، ادامه داد: این تعداد امسال 25هزار نفر بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: شهر تاریخی بلقیس متعلق به قرن سوم هجری قمری است که یکی از بزرگ‌ترین میراث خشتی و گلی در کشور محسوب می‌شود و برجسته‌ترین اثر این بنا‌ دارای 29 برج است.

وی مساحت شهر تاریخی بلقیس را 150هکتار بیان کرد.‌‌